Nyfniken Nyfniken skrev:
Snart kommer någon be dig hämta ett ögonmått eller en synvinkel...
Hade räknat med det, men har varit bartender så tror att jag har ganska bra koll på de skämten :)
 
Mikael_L
Östlund Östlund skrev:
En klassiker som även en erfaren snickare gör då och då är att sågs på 2-meters sträcket
Jag fick ett tips, om man ska såga säg 2.14 långt (eller 2.47 osv) så börjar man med att märka 14 cm (eller 47cm) på regeln och sen förlänga med hela tumstocken - 2 meter.
Minskar rejält risken att såga på 2-meters-strecket.

Det var en gammal snickarräv som visade mig detta, då vi råkade vara på samma jobb. Han hade kanske gjort många 2-meters-kap förut ... ;)
 
  • Gilla
s.mattson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag fick ett tips, om man ska såga säg 2.14 långt (eller 2.47 osv) så börjar man med att märka 14 cm (eller 47cm) på regeln och sen förlänga med hela tumstocken - 2 meter.
Minskar rejält risken att såga på 2-meters-strecket.

Det var en gammal snickarräv som visade mig detta, då vi råkade vara på samma jobb. Han hade kanske gjort många 2-meters-kap förut ... ;)
Den är ändå smart! Förmodligen inte rutinerad felsågare den grabben :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Själv brukar jag mest snickra med 5 eller 3-meters måttband, så det är inte lika ofta man ställs inför just detta problem då. :)
 
Många goda tips har du fått hittills! Det nämndes tidigare att en del handledare är bättre eller sämre ledare, ”av naturen”. Mycket av det kan du också påverka som lärling, eftersom det blir ett samspel mellan dig och din handledare. Alla människor är bekräftelseknarkare och uppskattar en komplimang eller några vänliga ord, åtminstone så länge det är ärligt och välmenande.
Se till att utnyttja det och berätta när du tycker att din handledare gjort ett gott jobb, när du tycker att du fått bra instruktioner, när du blev impad över hur lätt det såg ut när proffsen gör nåt, osv. Det får ju inte gå till överdrift, men smyg in lite sånt när det passar. Din handledare kommer uppskatta det och tycka att du är en hyvens grabb och fortsätta jobba för att få mer positiv feedback, och du kommer att få bättre och bättre instruktioner och relation till dina handledare.
Du samlar också på dig lite pluspoäng som du kanske behöver bränna någon gång om du inte är riktigt lika nöjd och behöver påtala något fel.
 
Tumstock?! Det har jag inte ens, måttband, talmeter, linjal vinkelhake och skjutmått kör jag med
 
Mikael_L
Tumstock är bra att ha.
Man kan ju behöva röra om i en färgburk, eller så ... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Talmeter är bra så man kan skylla ifrån sig när man kapat fel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag är i en helt annan bransch men har fått ta hand om en del praktikanter och en sak som är universell: Tala om direkt ifall du råkar göra något fel och fråga om råd, och/eller DUBBELKOLLA om den lösning du själv tänker dig är ok. Fel inträffar självklart då och då – och oftare för den som är nybörjare. Men det är alltid lättare att fixa ett fel direkt än att försöka reda ut något som upptäcks först i efterhand eller som har "fixats" på helt fel sätt.
 
Tobbe.A
Lyfter tråden så här ett år senare :)

TS, hur går det för dig?
Jag har funderat väldigt länge på att skola om mig till snickare och är väldigt intresserad att höra hur det är att vara lärling.

Efter ett par års utbildningen, 10 år i samma yrke med en trygg anställning, hus och ungar, så är steget stort att ”börja om”, samtidigt så är jag väldigt sugen att testa. Just nu söker jag mycket information hur jag bör gå till väga för att skola om mig. Ska jag leta efter en firma som tar emot en vuxenlärling eller ska jag gå ett år på vuxenutbildning för att få erfarenhet innan jag blir lärling? Vad är för och nackdelar med de två sättet?

Min erfarenhet av snickeri är inte så stor, jag har byggt lite staket, ett par altaner, pergolor och fixat lite hemma, typ.
 
  • Gilla
s.mattson och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Lyfter tråden så här ett år senare :)

TS, hur går det för dig?
Jag har funderat väldigt länge på att skola om mig till snickare och är väldigt intresserad att höra hur det är att vara lärling.

Efter ett par års utbildningen, 10 år i samma yrke med en trygg anställning, hus och ungar, så är steget stort att ”börja om”, samtidigt så är jag väldigt sugen att testa. Just nu söker jag mycket information hur jag bör gå till väga för att skola om mig. Ska jag leta efter en firma som tar emot en vuxenlärling eller ska jag gå ett år på vuxenutbildning för att få erfarenhet innan jag blir lärling? Vad är för och nackdelar med de två sättet?

Min erfarenhet av snickeri är inte så stor, jag har byggt lite staket, ett par altaner, pergolor och fixat lite hemma, typ.
Enda fördelen med att börja direkt på ett företag är om du hittar ett mindre och de struntar i allt vad lönestege heter. Går du en YA-utbildning så krävs betydligt färre timmar för att bli fullbetald än om du går som traditionell lärling.
 
Kul att du skrev här!

Det går väldigt bra och är väldigt kul. Är du intresserad och har möjlighet att ha en lön på ca 137kr/timmen ett tag så är det klart du ska köra! Jag älskar det, jobbar med min hobby nu känner jag.

Det är ett nytt system för vuxenlärlingar nu. Tidigare skulle man gå 5800 timmar och läsa teorin samtidigt på distans. Nu ska man läsa teorin först och sedan jobba 36 månader. Fördelen är att man nu börjar på 70% av lönen (lönen som de fullbetalda har) istället för 65%. Några kronor extra från start men tar lite längre tid (beroende på hur lång tid teorin tar).

Jag tycker att du ska försöka söka dig till företag som vuxenlärling, jag har väldigt goda erfarenheter av det åtminstone, men var beredd på många nej. Säkert skrivit till totalt 50-60 företag och fått 3 ja. Så man får inte ge sig. Vill du testa något nytt gör det innan det är för sent. Det värsta jag vet är att ångra saker man INTE gjort i livet.

Kör hårt och håll oss uppdaterade!
 
  • Gilla
s.mattson och 3 till
  • Laddar…
Tobbe.A
B Brainarp skrev:
Kul att du skrev här!

Det går väldigt bra och är väldigt kul. Är du intresserad och har möjlighet att ha en lön på ca 137kr/timmen ett tag så är det klart du ska köra! Jag älskar det, jobbar med min hobby nu känner jag.

Det är ett nytt system för vuxenlärlingar nu. Tidigare skulle man gå 5800 timmar och läsa teorin samtidigt på distans. Nu ska man läsa teorin först och sedan jobba 36 månader. Fördelen är att man nu börjar på 70% av lönen (lönen som de fullbetalda har) istället för 65%. Några kronor extra från start men tar lite längre tid (beroende på hur lång tid teorin tar).

Jag tycker att du ska försöka söka dig till företag som vuxenlärling, jag har väldigt goda erfarenheter av det åtminstone, men var beredd på många nej. Säkert skrivit till totalt 50-60 företag och fått 3 ja. Så man får inte ge sig. Vill du testa något nytt gör det innan det är för sent. Det värsta jag vet är att ångra saker man INTE gjort i livet.

Kör hårt och håll oss uppdaterade!
Tack för svaret!
Att systemet har ändrats har jag missat, när jag söker på det kom det inte upp någonting om att teorin ska läsas innan man får jobba, på de flesta sidor står det fortfarande att det varas teori och praktik.

Mindre lön under perioder är inga problem, jag har varit föräldraledig i perioder så det är jag van vid ;)

Jag förstod det som i ditt tidigare inlägg att du inte hade någon erfarenhet alls av snickeri, hur togs det emot bland de du kontaktade?
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Tack för svaret!
Att systemet har ändrats har jag missat, när jag söker på det kom det inte upp någonting om att teorin ska läsas innan man får jobba, på de flesta sidor står det fortfarande att det varas teori och praktik.

Mindre lön under perioder är inga problem, jag har varit föräldraledig i perioder så det är jag van vid ;)

Jag förstod det som i ditt tidigare inlägg att du inte hade någon erfarenhet alls av snickeri, hur togs det emot bland de du kontaktade?
Systemet har inte ändrats, inte på många år. Däremot har man länge kunnat gå flera olika vägar, vilket man kan fortfarande. Det är nog det som förvirrat TS en aning.

Kap 9.3 i Byggavtalet om du vill läsa mer.
 
Det nya systemet ändrades i juni eller juli i år. Tidigare var det ju 65%, 70%, 75%, 88% och sen fullbetald fördelat på 5800 timmar. Det är nu ändrat att man ska gå 36 månader med lönestegen 70%, 80%, 90% sen fullbetald. Men innan dessa 36 månader börjar räknas så ska man göra teorin. Du kan börja jobba direkt. Men timmarna (eller månaderna som man tydligen säger nu) börjar inte räknas förrän du är klar med teorin. Detta är det system som jag går i nu, eftersom jag bytade arbetsgivare precis och min förra inte hade kollektivavtal. Så jag har egentligen börjat om från noll, men på något vänster så kan man tydligen räkna in timmarna jag gjort ändå. Det är en jävla röra, men facket har bra koll på vad som gäller så det var inga problem haha

jag hade praktiskt taget noll erfarenhet innan jag började ja. De jag pratade med var mest intresserade av ATT jag ville lära mig och sket i vad jag kunde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.