Vi har hittat en fin tomt omgiven av ängar och skog åt väst, syd och öst. Det finns två problem dock, det blåser mycket från väst och det hörs mycket trafik från norr, väst och sydväst. Därför funderar vi på att bygga ett L hus. Exempelvis Trivselhus villa Österlen. För att skapa en skyddad innergård. Då tappar vi dock sol, främst kvällssol.

Hur skulle ni placerat det, skulle ni valt en annan husmodell?

Se bild
 
  • Solbelyst tomtplan med L-format hus, solens position och skyddszon mot vind och buller indikerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle prioriterat kvällssolen och löst bullret på annat sätt vid tomtgränsen.
 
Tack! Några tips på sånt buller skydd, typ en häck eller?
 
harry73
Häck hjälper inte alls. Det ska vara mur eller vall. För att det ska fungera behöver skyddet vara så högt att man inte längre ser vägen. Eftersom ljudet kommer från långt håll får du räkna med att skyddet ska ha ståhöjd (ca 2m)
Ett alternativ är att gräva ner uteplatsen något och kombinera med en lägre höjd.
 
Åh ok, bygga mur på 2 meter vill vi nog inte, däremot kanske vi kan placera garage, förråd gäststuga där. Men då kastar ju de skugga istället. Går det att räkna ihop hur långt ifrån Ett sånt hus behöver vara för att inte kasta skugga över uteplatsen?
 
Placera hus etc. Så det blir en trevlig layout på tomten med kvälssol.

Buller löser man antingen med ett bullerplank eller genom att flytta ;)
Bäst är såklart att skärma av det vid källan, går det att få till ett bullerplank längs vägen som t.ex. trafikverket uppför?

Ni kommer vänja er vid en en del av bullret, är det för mycket för er så har ni nog hamnat på fel ställe
 
Tack!

Jo att få Trafikverket att göra nåt vore ju såklart det bästa, nån som lyckats få dem att göra det?
 
Man kan hävda ökat trafikbuller på grund av hög trafik etc. Då kan dom göra en mätning och efter det eventuellt åtgärder
 
Hej, jag jobbar med bullerproplematik och stadsplanering. Att få trafikverket, om det nu är de som är väghållare, att vidta åtgärder ska ni inte räkna med. Huset skärmar nog bäst men eftersom det är kostsamt att bygga ett hus hade jag kostat på en buller utredning. Jag antar att det här är utanför detaljplan? Då måste ni ändå visa i bygglovet att ni klarar bullret. Är det inom dp bör det finnas en bullerutredning i detaljplanen, om det inte är en väldigt gammal plan och då måste ni visa att ni klarar bullret i bygglovet.
Hur höga är bullernivåerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.