Tänkte dela med mig av det lilla projekt som jag drog igång förra veckan - att bygga en vedeldad pizzaugn av ett oljefat. Jag låter bilderna tala:

Steg 1 i byggprocessen av en vedeldad pizzaugn: Ett gult oljefat och en sticksåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Locket öppnas med sticksåg

Enkelt trästativ av tryckt virke under konstruktion utomhus, intill en pool och planteringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Enkelt stativ av vanligt tryckt virke.
Oljefat monterat på enkelt trästativ i trädgård, omvandlat till vedeldad pizzaugn under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Tunnan på plats, färgen har magiskt försvunnit.
Vedeldad pizzaugn byggd av oljefat på träställning med skorsten och öppen eld inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Skorsten (alu ventilationsrör) på plats, första proveldning.
Aluminium ventilation tube connected to metal base as part of a homemade pizza oven project.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Det blev visst lite varmt men den står fortfarande upp!
Vedeldad pizzaugn under konstruktion med ugnsplåtar monterade på L-profiler och kol i botten av oljefat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6. Underlag för tegel (lösning #1) på plats - två ugnsplåtar fastskruvade på L-profiler i 3mm stål.
Flatbröd bakas i hemmagjord vedeldad ugn, med en hand som använder en spatel och en termometer som visar 450 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7. Provlagning flatbread med teglet provisoriskt ditlagt. Konstaterar att:
-Plåtarna var för klena, den innersta vek sig.
-Bakytan är för långt ner - temperaturen blir inte hög nog.
Handritad teknisk skiss av en anpassad stålplåt för en hembyggd vedeldad pizzaugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8. Lämnat in beställning till lokala plåt- & smidesverkstaden på en ny underlagsplåt som kommer vara styvare för att klara värmen och tyngden från teglet, och bredare för att fästas högre upp i fatet vilket kommer ge högre temperatur (termometern visade 450 grader vid provlagning, så värmen finns - gäller bara att ha den på rätt ställe!)

Återkommer när nya plåten är på plats!

Mvh Johan
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 7 till
  • Laddar…
Finns en variant där man bygger in oljefat i lera, har du sett den?

Jag vill inte vara pessimistisk, men jag tror du kommer att få svårt att få upp temperaturen när öppningen är såpass stor .. Termometern mäter nog tyvärr mest själva lågorna, och den energin försvinner snabbt ut... När min vedugn är uppvärmd till 450 grader är det inte en chans att man håller handen så nära som du gör på bilden .. :)
 
  • Gilla
Vicky90
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns en variant där man bygger in oljefat i lera, har du sett den?

Jag vill inte vara pessimistisk, men jag tror du kommer att få svårt att få upp temperaturen när öppningen är såpass stor .. Termometern mäter nog tyvärr mest själva lågorna, och den energin försvinner snabbt ut... När min vedugn är uppvärmd till 450 grader är det inte en chans att man håller handen så nära som du gör på bilden .. :)
Relevant fråga! Jag har sparat den bortskurna plåten för att vid behov kunna antingen minska öppningen eller tillverka en lucka som enkelt kan öppnas och stängas vid behov. Andra åtgärder kan ju vara att mura högre upp på väggarna eller i värsta fall hela varvet runt. Hoppas slippa detta och andra allt för tunga lösningar eftersom jag vill ha ugnen hyfsat mobil.
 
D D'oh! skrev:
Relevant fråga! Jag har sparat den bortskurna plåten för att vid behov kunna antingen minska öppningen eller tillverka en lucka som enkelt kan öppnas och stängas vid behov. Andra åtgärder kan ju vara att mura högre upp på väggarna eller i värsta fall hela varvet runt. Hoppas slippa detta och andra allt för tunga lösningar eftersom jag vill ha ugnen hyfsat mobil.
Bygg en lucka! (kanske tom. två, en du eldar i, och en du "bakar" igenom)

Ett alternativ för att få bättre "övervärme" kan vara att sätta eldfast sten i taket med, så att du tvingar elden/röken att gå en omväg ... Undvik att mura i tunnan, det kommer spricka innan du hinner säga "pizza napoletana" ...

(Jag har forskat lite i att bygga ugn i tunna, innan jag bestämde mig för att mura en "vanlig" vedugn :), så det är kul att se att någon bara kör!)
 
  • Ritning av hemmagjord vedugn med två luckor och skorsten, inklusive eldens väg och överblick av designen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bygg en lucka! (kanske tom. två, en du eldar i, och en du "bakar" igenom)

Ett alternativ för att få bättre "övervärme" kan vara att sätta eldfast sten i taket med, så att du tvingar elden/röken att gå en omväg ... Undvik att mura i tunnan, det kommer spricka innan du hinner säga "pizza napoletana" ...

(Jag har forskat lite i att bygga ugn i tunna, innan jag bestämde mig för att mura en "vanlig" vedugn :), så det är kul att se att någon bara kör!)
Vilken funktion fyller lucka två? Jag känner att elden behöver all luft den kan få, men det kanske går att elda lite lugnare, med mindre tilluft, om mer av värmen stannar kvar i ugnen?

Har grubblat en del på risken för sprickor pga olika expansiontakt stål/tegel och du har nog rätt i att det kan bli svårt att få det att hålla ihop. Det står en oöppnad hink eldfast bruk hemma med det kan hända att jag lämnar tillbaka den.
 
D D'oh! skrev:
Vilken funktion fyller lucka två? Jag känner att elden behöver all luft den kan få, men det kanske går att elda lite lugnare, med mindre tilluft, om mer av värmen stannar kvar i ugnen?

Har grubblat en del på risken för sprickor pga olika expansiontakt stål/tegel och du har nog rätt i att det kan bli svårt att få det att hålla ihop. Det står en oöppnad hink eldfast bruk hemma med det kan hända att jag lämnar tillbaka den.
Helt rätt, du kan styra elden bättre, med nån form av spjäll för lufttillförsel .. Det är ju en av fördelarna med att bygga i en tunna .. I en "vanlig" vedugn så är det nästintill omöjligt att göra det ..
 
Designsteg 2.0! Det visade sig vara lite svårt att måtta exakt när plåtbockning och svetsfogar ska med i beräkningen, så teglet passade inte exakt som beräknat. Går förmodligen att lösa med vinkelslip och rätt sorts kapskiva. Men ikväll blir det provpizza!

Intern vy av en hemgjord pizzaugn med ojämna svetsfogar och plåtbockning som inte matchar teglet perfekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en hemmagjord ugn med ojämnt passande tegelsten vid öppningen, svetsfogar synliga, redo för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord pizzaugn under konstruktion av plåt med träunderstöd utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
Hemmagjord ugn med öppen lucka och flatbröd på bord redo att gräddas, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre lucka på plats. Flatbreads gräddade på typ 5 minuter, återstår att prova pizza igen!
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
O
Hur gick det? Fungerar den bra?
 
Jag byggde en liknande innan jag gjorde en ny av en pilatesboll och vermikulit, skulle jag göra ytterligare en ugn hade jag däremot återgått till oljefatet tror jag :)

Vill bara varna lite för termometern då jag hade en liknande från Clas Ohlson placerad ungefär likadant på min ugn. När den blev för varm så exploderade glaset vilket resulterade i glassplitter i ansikte och på kroppen med små skärsår till följd. Är otroligt tacksam att splittret inte hamnade i mina ögon..
 
  • Wow
  • Gilla
AndersT och 2 till
  • Laddar…
A adamja skrev:
Jag byggde en liknande innan jag gjorde en ny av en pilatesboll och vermikulit, skulle jag göra ytterligare en ugn hade jag däremot återgått till oljefatet tror jag :)

Vill bara varna lite för termometern då jag hade en liknande från Clas Ohlson placerad ungefär likadant på min ugn. När den blev för varm så exploderade glaset vilket resulterade i glassplitter i ansikte och på kroppen med små skärsår till följd. Är otroligt tacksam att splittret inte hamnade i mina ögon..
Hur tålig är tunnan? Hur många år kan man räkna med att man har en ugn, 3-5år eller 10år?
 
Det största hotet är väl rost antar jag, har faktiskt ingen koll på hur lång tid det tar innan det rostat hål på den. Men min gissning är minst 5 år iaf, men säker längre än så.
Om jag skulle bygga en ny av ett oljefat hade jag isolerat den ovanifrån med brandsäker isolering och putsat på det, antar att det inte blir lika stor risk att det rostar hål på tunnan då också.
 
O
Så tänker jag också det gäller att skydda mot väder och vind. Min plan är att fylla halva fatet med lättklinker/lecakulor gjuta en yta att lägga sand och eldfast tegel på i mitten av fatet och sedan isolera utvändigt på ovansidan. Frågan jag har är dock om det funkar att putsa utvändigt med tanke på expansion av fatet vid uppvärmning. Eller tänker du att isoleringen tar upp rörelsen utan risk för sprickor i putsen?
 
Redigerat:
O Oskar Davidsson skrev:
Så tag jag också gäller att skydda mot väder och vind. Min plan är att fylla halva fatet med lättklinker/lecakulor gjuta en yta att lägga sand och eldfast tegel på i mitten av fatet och sedan isolera utvändigt på ovansidan. Frågan jag har är dock om det funkar att putsa utvändigt med tanke på expansion av fatet vid uppvärmning. Eller tänker du att isoleringen tar upp rörelsen utan risk för sprickor i putsen?
Bra fråga om isoleringen tar upp rörelsen, hade inte tänkt på det och har ingen aning faktiskt :)
Jag fyllde fatet med vinflaskor (med kork på) och sand runt om dessa, sedan eldfast tegel ovanpå. Men din lösning lät helt klart intressant.
 
Isoleringen lär ta upp rörelsen i metallen... Tror det är en bra idé att köpa bra isolering och putsa utanpå..
 
  • Gilla
adamja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.