Gräsmatta med ogräs och maskrosor bland nysådda gräsfrön efter vertikalskärning och dressning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med mycket ogräs och synliga maskroslöv bland nytt grässådd efter vertikalskärning och dressning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har extremt mkt ogräs i gräsmattan till vårt nya hus. Provade att vertikalskära för en vecka sedan och har sedan dressat och stödsått med nya gräsfrön på. Dock mkt maskrosor på väg upp. Borde man vertikalskurit med 90 graders vinkel mot första gången efter en vecka som jag sett rekommendation om någonstans? Vad nu när vi redan dressat och sått nya frön? Gå och plocka upp maskrosor för hand eller låta dem vara och hoppas gräset kan ta över när det kommer upp?
 
JanneJanne123
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Finns lite olika skolor, men jag tycker det effektivaste är att plocka maskrosorna för hand. Har haft ett gammalt maskrosjärn tidigare, men slog till på en [länk] och den gjorde maskrosplockandet till ett rent nöje. Enda nackdelen är att den kan lämna rätt stor yta naken jord när man har dragit upp en maskros.
Jag har en precis likadan - mkt rolig ”leksak” Men som du säger - IOM att vi typ bara har maskrosor blir hela gräsmattan ett stort hål Men kanske lika bra att få upp dem ordentligt så gräset får en chans?
 
JanneJanne123
Ja, jag bet i det sura äpplet i våras och spenderade ett par timmar med maskrosplockren på gräsmattan. Det såg ut som ett månlandskap efteråt men idag ser det ut såhär:
Välskött gräsmatta med några enstaka maskrosor och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stödsådde på de kala fläckarna. Har några maskrosor kvar som jag tänkte ta till våren.
 
Mot etablerat ogräs finns det bara manuell rensning, eller för naturhataren gift.
Men ogräs är i allmänhet också gröna. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har du redan fått ogräs så går det tyvärr inte bara att vertikal skära och stödså och lägga på ny jord.
Beroende på ogräs typ så måste man göra lite olika saker, Som maskroser så kan man hälla i grov salt eller använda den fiskar ogräs borttagningen och den funkar även bra till vite göre ogräs :)
Men de mest ogräs finns bara 2 val kvar och den ena är gift.. Det är inte tillåtet att användas och köpas in i Sverige men jag vet att det går att få tag på det via ebay . Jag själv har bara valt att ta bort det manuellt.
Jag hade klövern förra förra året på nästan 17kvm stor yta och ägnade typ 50 timmar för att lyckats få bort det. Förra året fick jag lägga ned 10timmar för resterande och iår har jag knappast något klöver.
Samma som ditt fall, finns tyvärr inga genvägar.

Iår har jag fått en lite vit göre där jag tog bort det med fiskar redskap och stödstått och toppdressat precis. Ha jag tur kommer jag inte få så mycket ogräs framöver. Det gäller att få en tät och pigg gräs.
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Har du redan fått ogräs så går det tyvärr inte bara att vertikal skära och stödså och lägga på ny jord.
Beroende på ogräs typ så måste man göra lite olika saker, Som maskroser så kan man hälla i grov salt eller använda den fiskar ogräs borttagningen och den funkar även bra till vite göre ogräs :)
Men de mest ogräs finns bara 2 val kvar och den ena är gift.. Det är inte tillåtet att användas och köpas in i Sverige men jag vet att det går att få tag på det via ebay . Jag själv har bara valt att ta bort det manuellt.
Jag hade klövern förra förra året på nästan 17kvm stor yta och ägnade typ 50 timmar för att lyckats få bort det. Förra året fick jag lägga ned 10timmar för resterande och iår har jag knappast något klöver.
Samma som ditt fall, finns tyvärr inga genvägar.

Iår har jag fått en lite vit göre där jag tog bort det med fiskar redskap och stödstått och toppdressat precis. Ha jag tur kommer jag inte få så mycket ogräs framöver. Det gäller att få en tät och pigg gräs.
Använder du också en sådan ogräsplockare som vi pratar om eller en mindre variant? Blir så stora hål efter Fiskars xtact men den är snabb att använda.
 
Jag har den fiskar ogräsborttagare för maskros och vitgöre.
Sedan använder jag https://www.jula.se/catalog/tradgar...bekampning/ograsredskap/maskrossticka-704028/
samt typ en sådant https://www.plantagen.se/ograsrensare-aluminium-2352094.html?

För övriga ogräs som fiskars inte funkar på.

Japp det blir stort hål för fiskars redskap så den bör man använda innan man så.

Jag brukar ta bort allt orgräs som jag kan med olika redskap, fyller igen hålen och sedan kör jag vertikalkärare och toppdressa och sedan stödså ooch vattna ca 30 min varje dag när det inte regna i 2-3v och sedan ta det därifrån
 
  • Gilla
Jessixa
  • Laddar…
Happy75smile Happy75smile skrev:
Jag har den fiskar ogräsborttagare för maskros och vitgöre.
Sedan använder jag [länk]
samt typ en sådant [länk]

För övriga ogräs som fiskars inte funkar på.

Japp det blir stort hål för fiskars redskap så den bör man använda innan man så.

Jag brukar ta bort allt orgräs som jag kan med olika redskap, fyller igen hålen och sedan kör jag vertikalkärare och toppdressa och sedan stödså ooch vattna ca 30 min varje dag när det inte regna i 2-3v och sedan ta det därifrån
Tar du bort ogräs och fyller igen hålen innan du vertikalskär? Jag tänkte att själva vertikalskärandet skulle riva upp ogräs också men det kanske det inte gör så effektivt?
 
Japp, jag tar bort ogräs innan jag kör vertikalskärare


Inte alla ogräs försvinner med verikalskärare. Speciellt med rot ogräs som klövern


J Jessixa skrev:
Tar du bort ogräs och fyller igen hålen innan du vertikalskär? Jag tänkte att själva vertikalskärandet skulle riva upp ogräs också men det kanske det inte gör så effektivt?
 
Stroller + T kombi... dödar allt utom gräs, myrorna försvinner också. Men man måste klippa oftare för det växer som fan.
 
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Stroller + T kombi... dödar allt utom gräs, myrorna försvinner också. Men man måste klippa oftare för det växer som fan.
Fast det finns inte längre att köpa i Sverige.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Stroller + T kombi... dödar allt utom gräs, myrorna försvinner också. Men man måste klippa oftare för det växer som fan.
Låter ju superbra! Såg att den finns i Tyskland. Något som är negativt med den?
 
Det negativa är att gräset växer som ogräs :)crysmile:) eftersom det är gödning iblandat. Nu har vi en väldigt liten gräsmatta men den var mest ogräs mär vi flyttade in. Efter att ha plockat de största maskrosorna så tog Stroller hand om resten, och som sagt även myrorna verlar ogilla det.
 
Eric Öbo
F Fred vom Jupiter skrev:
Fast det finns inte längre att köpa i Sverige.
Därför lade jag upp ett lager förrförra året.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.