Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Öppna upp med stort fönster mot havet.
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
Röj upp utomhus, bort med allt gräs vid trädäcket. Bort med granarna o stubbar m m.
Stugan ser väl någotsånär ut, men skulle själv valt fokusera på själva tomten och dess läge.
Huset skulle jag riva och sätta upp ett typAttefallshus istället !
Läget var kanonfint !
Här uppe i Norrbotten har det sålts ett liknande fritidshus med ungefär samma läge o lika många uthus för 1.3 mille !!
11 spekulanter, 3 budgivare.
 
Jag lägger mig inte i vad en sådan bostad kostar, sedan jag sålde en etta på 23 kvadrat utan kök, nästan längst ut på tunnelbanelinjen, för över 1,5 har jag ändå insett att jag inte har någon koll.

Med det sagt så känns det konstigt att ni begär 2,3 när mäklarna trott på 1,8-2,2...

Men men, för att återgå till grundfrågan så håller jag med många andra. Första prioriteten borde bara att snygga till tomten. Jag tror du kommer långt utan att spendera en krona. Bort med plank, bockar och annat ”skräp”. Klipp gräs och annan oönskad växtlighet, om möjligt ändå ner till vattnet.

Grusad gång och möblerad altan tror jag också ger mycket men det kostar ju en del.

Angående husets innandel så tycker jag det överlag ser trevligt ut. Jag hade dock satt upp annat tak i sovrummen omedelbart. Väggarna är inte heller i min smak men inte något högprioriterat.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Konstruktiv kritik. Inne är ok. De framtagna timmerväggarna är fina men några innertak är trista. Lägg inte så mycket tid här. Utomhus ser läget vid havet jättefint ut men huset ser övergivet ut. Lägg allt krut här. Möblera altan, snygga till gårdsytor. Gör det som att det ser ut att nån bor där
 
  • Gilla
Porsvant och 2 till
  • Laddar…
M
Jag renoverar objekt och säljer...rekommendationen jag skulle ge är att sovrummen med lågt tak o plywood är det minst attraktiva. Fotografen har också fått med att det glänser o ser flammigt ut. Nytt fräscht tak vill man ha jämnfärgat och matt vitt. Även kökstaket är för glansigt, kanske snyggt i verklighet men inte på bild. Tycker annars att köket är rätt så allmoge och mysigt. Jag skulle inreda med ljuslyktor krukväxter och rottingfåtöljer ute på ert trädäck och ta bort gammalt virke el båt? på gården och inte göra mycket mer. Ta bild på havet och ta mindre på trädgården. Jag har gått på visning där trädgården va katastrof men det syntes inte på bild och jag la ändå bud. Fokus på att göra sovrummen lite trevligare, kanske ta in lite av det röda el grönt för att få samma stil som i köket, allmoge. Massa massa krukväxter. Jag tycker väl också att 1.8 är för högt pris, även om ni kanske kan komma dit efter budgivning...
 
  • Gilla
Steffo1980 och 4 till
  • Laddar…
Snälla.snickaren skrev:
Har ett litet hus, 70 m2, åretrunt boende vid vattnet. Har byggt ut ett gammalt 150 år gammalt härbre och sparat allt timmer invändigt. Nytt badrum, stort sovloft och litet sovrum nere är tillbyggt. Vitlaserad plywood på väggar och tak ger en jättefin känsla.

Vi la ut det för försäljning, hade 11000 besökare på hemnet men fick inte ett bud.
Utomhus var gräsmattan bedrövlig, det låg stenbumlingar och stubbar bakom hus. Och taket är i fint skick men ser slitet ut och är blandat rött tegel och svart plåt.
Vi gick på mäklarens råd som sa att det var bara att lägga ut. Nu ska vi lägga ut igen och inser att vi bör nog förbättra utvändigt. Vi tror att invändigt krävs små förändringar, annars är det nog bra.

Bild 1 visar hur det såg ut vid försäljning. Tomten var inte i bra skick då, vi var inte där och visste inte om hur lite gräs som fanns.
Dom senare bilderna visar hur det ser ut nu och invändiga bilder.
Vi tänker oss att göra ngt av följande.

1. Anlägga en grusgång till huset och lägga grus på parkering.
2. Flytta stenbumlingar till tomtgräns eller ta bort helt. Så dom inte ligger i en hög.
3. Ta bort alla stubbar.
4. Såklart klippa gräs på hela tomten :)
5. Inne bygga in luftning för avlopp.
6 Plantera några buskar.
7. Måla dörr till förråd så båda är blå.

och sedan tänker vi ev.

7. Måla tegeltak svart eller plåttak rött så att det matchar. Men våra vänner tycker inte vi ska lägga fokus på tak.
8. Gräva och anlägga en ny fin gräsmatta kring entre på säg 100-150 m2. Men det har vi också fått råd om att inte göra.

Hjälp!!!!!
Vad säger ni om våra tankar?
Har vi missat ngt som vi absolut borde göra?
Eller tar vi i alldeles för mycket?
Verkligen tacksam för lite goda råd.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Det hela känns väldigt ofärdigt och i vissa delar förfallet. Marken ser ut som sumpmark och en gisten eka med mossa på förbättrar inte intrycket. Hus och rum ser sneda ut. Ingen riktig mäklarfotograf skulle släppa igenom detta. Dessutom känns det som en Rusta-renovering, med billiga tillägg för att piffa upp och då är det bättre att göra ingenting och låta besökaren stå för drömmandet.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Håller med övriga ovan, snygga till. Klipp/slå gräset, kasta ut frön och gödsla.
Taket i sovrummet ser vid en första anblick fuktskadade och hemska ut, tittar man noga så ser man vad det är men tänk på att många scrollar fort och trycker på krysset om något avskräcker. Måla i en heltäckande färg hade nog hjälpt för att inte kasta ut för mkt pengar på det.

Bild fyra får det att se ut som att det ligger en grannkåk (den röda) väldigt nära, hade nog tagit bort den bilden helt enkelt för att det troligtvis inte är så illa osm det ser ut på bilden. Samma bild får det dessutom att se ut som att det kommver vara mycket jobb att klippa/slå gräs :)
Gamla ruttna ekor vet jag inte om det är så charmigt, hade mest sett det som ännu en sak man måste ta hand om att slänga men det är en smaksak.
Går det att röja så att man kommer ner till vattnet så hade nog det varit bra, nu får jag en känsla av att man är 5 meter från vattnet utan en chans att doppa en tå/fiska. Hade nog varit optimalt att få bort vassen också men det kanske är krångligare.

Tror att mycket även ligger på att bilderna är väldigt inkonsekventa. Det är svårt att få en uppfattning av hur det ser ut när bild två och fyra samt ett och fem förefaller att visa samma vinkel men två helt olika omgivningar.

Använd för övrigt en duktig mäklare, de är värda det lilla extra.

Lycka till.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
1. Städa upp runt på tomten kratta slå gräs runt husen det räcker
2.plocka bort virket och trava snyggt lägg bakom uthus. 3.
Rama in altanen .Det räcker
Lycka till Gunilla
 
Snälla.snickaren skrev:
Vi begärde 2,3 milj. Borde troligen lagt oss lägre för budgivning.
1,8 - 2, 2 milj är vad liknande fastigheter går på.
10 km från Umeå centrum.

Det är havstomt. Där älv blir hav. Men långgrunt så ingen mening med båt.

Vi borde absolut ha städat upp tomten och kommer att göra det. Ingen sa det så vi tänkte inte på det.
Den feedback vi fått är att det är fint inomhus, trots det är vanlig plywood. Många som varit positiva till loftet.

Så sammanfattningsvis. Lägg inget krut på tak.
Inte ens Hängrännor?
Grus på parkering och en gång.
Och mys till det med utemöbler.
Och röj bort allt skräp.
Då gissar jag att även högar med sten bumlingar ska tas bort eller iallafall läggas lite snyggt?

Väldigt tacksam för alla svar
Snälla.snickaren skrev:
Vi begärde 2,3 milj. Borde troligen lagt oss lägre för budgivning.
1,8 - 2, 2 milj är vad liknande fastigheter går på.
10 km från Umeå centrum.

Det är havstomt. Där älv blir hav. Men långgrunt så ingen mening med båt.

Vi borde absolut ha städat upp tomten och kommer att göra det. Ingen sa det så vi tänkte inte på det.
Den feedback vi fått är att det är fint inomhus, trots det är vanlig plywood. Många som varit positiva till loftet.

Så sammanfattningsvis. Lägg inget krut på tak.
Inte ens Hängrännor?
Grus på parkering och en gång.
Och mys till det med utemöbler.
Och röj bort allt skräp.
Då gissar jag att även högar med sten bumlingar ska tas bort eller iallafall läggas lite snyggt?

Väldigt tacksam för alla svar
Ja, hängrännor och stuprör ger ett mera gediget intryck.

Det verkar som om flera bilder är tagna med vidvinkel, vilket kan ge ett ödsligt intryck samt ger lutning åt en del vertikala objekt. Det ser t ex ut som fasaden mot vattnet lutar. (Eller gör den det, vilket kan ana av fasadbeklädningen. Det kan folk reagera på!)

Innertaken är absolut inte snygga! Här behövs en åtgärd.

Mvh

Thomas Buskhagen
 
Snälla.snickaren skrev:
Vad gäller spekulationer om priset så har vi såklart pratat med flera mäklare. Och fått beskedet 1,8-2,2.
Och man kan inte jämföra hus som har havstomt med havsnära. Det är felaktigt

Men jag tror vi la oss i den högre prisnivån och hade helt missat tomten. Det var mäklarens råd. Innan ni hoppar på mig.
Jag är inte mäklare och gjorde som dom sa, och jag trodde inte på det.
Lyssna bara på råden och fokusera inte på det som inte går att ändra. Om man inte gillar huset/färgval mm spelar ju mindre roll
Men hur kunde ni missa utsidan av huset/tomten är ju en gåta
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M maxamaxa2 skrev:
Gamla ruttna ekor vet jag inte om det är så charmigt, hade mest sett det som ännu en sak man måste ta hand om att slänga men det är en smaksak.
Jag gillar den bilden men undrar däremot vad den tillför försäljningen.
Det är lite som du säger mer att rensa undan då det är få som uppskattar charmen i något förfallet.
 
  • Gilla
Sva
  • Laddar…
Föruom det som redan sagts i tråden så syns på en av mäklarbilderna att ni tagit upp en dörröppning i timmerväggen utan att stötta med svärd eller liknande. Detta leder på sikt till att väggen kalvar. Personligen skulle jag avskräckas av detta då man anar att andra genvägar kan ha tagits. Läget är fint dock, men priset är nog i högsta laget för något som till viss del är ett renoveringsobjekt.
 
  • Gilla
ilvemarken och 1 till
  • Laddar…
Läget är ju fantastiskt och huset tycker jag ser charmigt ut. Tomten däremot är trist. Folk har absolut INGEN fantasi, så det gäller att skapa drömmen. Lägg 50' på tomten: slingrande grusgångar, någon rabatt, en (eller ett par) skyddade uteplatser med spalje eller häck med fina glödlampsslingor. Är det långgrunt, placera strategiskt en SUP eller kajak vid strandkanten. Tänk, här vaknar man tidigt en morgon, tar en paddlingsrunda, in man sätter sig med morgonkaffet på en mysigt inredd altan. Ett par gamla cyklar för en härlig utflykt. Osv. Sälj drömmen om sommarparadiset!
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Styling går uppenbarligen inte hem överallt men jag bor absolut inte i Stockholms innerstad och tycker stylingen är fin. Insidan är faktiskt det enda som lockar mig. Hade dock målat luckorna vita eller grå då de i mina ögon sticker ut för mycket.

För mig är det här en sommarstuga och en sommarstuga för mig innebär njutning, idyll och vila. Istället för stora övergripande bilder borde ni styla altanen med en mysig soffgrupp, ett ställe att äta. Blommor i fina krukor, ljuslyktor och detaljbilder. Sälja en dröm om avkoppling vid havet. Ta bort bockarna vid parkeringen, lägg stenbumlingarna runt där som någon annan skrev. Bygg en enkel bänk intill grillplatsen och lägg på några fårskinn.

Kan man gå ner till vattnet och vara där? Visa i så fall det. För för mig känns det inte som en havstomt utan en tomt med utsikt, där man inte kan njuta av vattnet.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
De flesta mäklare ljuger när de säger att det inte lönar sig att göra i ordning en fastighet inför en försäljning.
De är mest sugna på att få sälja objektet än inte alls.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.