KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är en riskkonstruktion, ja.
Men om man inte har förhöjda fuktkvoter eller lukt = inga problem, varför då byta?!?!?!?
Varför laga något som inte är trasigt bara för att det KAN gå sönder ngn ggn i framtiden????
Jo det är sant. Tänker mer att det är så nära 17% gränsen. Får huvudbry haha...
 
KristinaRT
T torbrand skrev:
Jo det är sant. Tänker mer att det är så nära 17% gränsen. Får huvudbry haha...
Men det är ju inte antingen eller, en 1:a eller 0:a.....
17% är ett riktvärde/gränsvärde, det är ju inte så att det blir problem över en natt bara för att kvoten slår över till 17,2 från 16,8.......
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Men det är ju inte antingen eller, en 1:a eller 0:a.....
17% är ett riktvärde/gränsvärde, det är ju inte så att det blir problem över en natt bara för att kvoten slår över till 17,2 från 16,8.......
Absolut är det så.
Fler med erfarenheter kring detta och liknande scenario?
 
Hör med två andra firmor också vad dom ska ha för att göra syllbytet. Vad mer hade du tänkt leja bort om du köper huset? Kök, badrum, tak? Vad kommer kalaset landa på när det är klart? 650 000? Köpeskilling 1,8 sen 650 på de, vad kostar det att bygga nytt? Hur många pengar skulle det skilja per månad? Bara en fundering. Jag hade förmodligen börjat med badrum, rivit ur, bytt syll inifrån sen leja bort våtrumsdelen om man får ett vettigt pris. Sen fortsätta byta syllen rum för rum. Är ju inte kärnfysik direkt. Mvh Emil
 
T torbrand skrev:
Tusen tack för din input. Det uppskattas!

Det som gör mig lite kluven är dock det här med yttersyllarna. Hur orolig bör man vara?
I dagsläget finns ingen lukt och fuktkvoten ligger på 16% vid provborrningen i ytterväggsyllen.

Å andra sidan så är denna konstruktion aktuell i alla hus från 70 och 80tal..

Han på Anticimex sa att det kan vara lite missvisande att mäta i tryckimpregnerat material (?) Förstod inte vad han menade med det dock.
Tänker att instrumentet mäter konduktivitet och impregnerat virke är något mättad och har således sämre ledningsförmåga. Får man ut 16% så är den verkliga fuktkvoten i själva fallet några procent lägre?
 
K Kan_allt skrev:
Tänker att instrumentet mäter konduktivitet och impregnerat virke är något mättad och har således sämre ledningsförmåga. Får man ut 16% så är den verkliga fuktkvoten i själva fallet några procent lägre?
Detta förklarade faktiskt han på Anticimex för mig. Men har inte fått det bekräftat någonstans. Något du har koll på?
 
T torbrand skrev:
Detta förklarade faktiskt han på Anticimex för mig. Men har inte fått det bekräftat någonstans. Något du har koll på?
Ja man använde högre halter av olika metaller i tryckt virke förr så dina syllar innehåller förmodligen en del koppar osv som ökar konduktiviteten i materialet. Har man använt en vanlig fuktkvotmätare och knappat in virke så finns det kompensationstabeller att ta hänsyn till. Om virket är kallt ska man i regel lägga på ett antal procent enligt tabell. beroende på mätare förstås. Ska man va noga ska man temp mäta virket med kalibrerad utrustning sen fuktmäta. Kan skilja en hel del på norrsida och sydsida av huset också. Ska man få en rättvis bild ska man sektionsmäta runtom. Om besiktningsmannen inte gjort avdrag för tryckt virke så stämmer troligtvis inte siffrorna. Sen kan man inte säga hur mkt man ska dra av heller om man inte vet exakt vad det är för impregnering som använts. Ring och fråga, fråga vad dom har för mätare och titta på kompensationstabellerna? Se detta som tips, jag är ingen expert. Mvh Emil
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
G
Men varför byta om inga problem finns? Fokusera inte enbart på %-tecknet. Det kan vara bra att ha koll på absolut, men finns inget problem så behöver man ju inte göra något åt det. Tänk som så att huset stått där kanske sen 70-80-talet utan problem. Det som kan hända är ju om du ex sätter igång ventilationen i huset eller något annan åtgärd som kan göra att syll mm torkar. Då kan lukt uppkomma också när den torkar. Men jag tänker att om det nu uppstår lukt kan man ju göra något åt det då.
Hela mitt område är byggt -72 och jag vet inget hus som har problem med sina "förhöjda" fuktighet i syllen. Dom som ändå bytt golv mm till ventilerat har gjort det i samband med större renovering.

Alla konstruktioner har sina problem. Nästa byggteknik efter platta på mark på 70-talet var ju alla krypgrunder som byggdes. Dom pratas det inte mycket om men ändå finns det många företag som livnär sig på krypgrunder som har fuktproblem. Men kan nästan säga att om du har krypgrund så har du fuktproblem då du ventilerar in stora mängder fukt under året som sätter sig inne på trät.
 
G MrGlad8 skrev:
Men varför byta om inga problem finns? Fokusera inte enbart på %-tecknet. Det kan vara bra att ha koll på absolut, men finns inget problem så behöver man ju inte göra något åt det. Tänk som så att huset stått där kanske sen 70-80-talet utan problem. Det som kan hända är ju om du ex sätter igång ventilationen i huset eller något annan åtgärd som kan göra att syll mm torkar. Då kan lukt uppkomma också när den torkar. Men jag tänker att om det nu uppstår lukt kan man ju göra något åt det då.
Hela mitt område är byggt -72 och jag vet inget hus som har problem med sina "förhöjda" fuktighet i syllen. Dom som ändå bytt golv mm till ventilerat har gjort det i samband med större renovering.

Alla konstruktioner har sina problem. Nästa byggteknik efter platta på mark på 70-talet var ju alla krypgrunder som byggdes. Dom pratas det inte mycket om men ändå finns det många företag som livnär sig på krypgrunder som har fuktproblem. Men kan nästan säga att om du har krypgrund så har du fuktproblem då du ventilerar in stora mängder fukt under året som sätter sig inne på trät.
Det är varken svart eller vitt detta ämnet kan jag känna. Tycker att resonemanget för båda sidor är klokt. Har fått två offerter från företag som byter utvändigt och det landar på 160-190' efter rot. Är en saftig peng alltså..
 
G
T torbrand skrev:
Det är varken svart eller vitt detta ämnet kan jag känna. Tycker att resonemanget för båda sidor är klokt. Har fått två offerter från företag som byter utvändigt och det landar på 160-190' efter rot. Är en saftig peng alltså..
Ja jag tror nog mer på ett ventilerat golv då, nivella typ. Att byta syll är nog bara onödigt dyrt. Men hur som helst så finns det ju lösningar som jag tycker man bara behöver ta till om problem uppstår!
 
G
Ja menar mitt tak är från -72 och är bara plywood under takpannorna. Frågar du besiktningsmän och andra så rekommenderar dom nog starkt att man byter taket och kör råspont och papp. Men så påpekar man att myresjöhus bygger så än idag så börjar dom stamma..
Nä byt inget i onödan, byt om problem uppstår! Ska nu istället renovera mina takpannor så håller mitt tak nog i 47 år till. Och skulle takpannorna börja vittra sönder så byter man då. Varför byta något som man inte har problem med?
 
G MrGlad8 skrev:
Ja jag tror nog mer på ett ventilerat golv då, nivella typ. Att byta syll är nog bara onödigt dyrt. Men hur som helst så finns det ju lösningar som jag tycker man bara behöver ta till om problem uppstår!
Har också varit inne på nivell golv eventuellt, om problem uppstår vill säga. Ska nog sitta lugnt i båten, kommer dock göra en egen besiktning och klausul för detta.

Får man fråga hur du själv tänkt renovera dina pannor?
 
M
Håller med. Syllproblem är inget kul, men just nu är de ju inte fuktskadade. Jag skulle resonera att om ni hade tänkt sälja huset i framtiden så kommer ni har lika många nervösa spekulanter, och få svårt att sälja huset, men om ni INTE hade tänkt flytta så är det bara att hålla lite koll på det. De flesta äldre hus har ju riskkonstruktioner. Jag skulle inte göra något åt det om det håller sig torrt. Taket brukar det vara pappen som blir dålig först, eller en och annan panna som sprängs av frost och mossa, men det går att punktlappa ofta så det tycker jag också kan vänta. Om det hade varit jättedåligt takpapp så kanske man måste kolla till efter varje ösregn.
 
G
T torbrand skrev:
Har också varit inne på nivell golv eventuellt, om problem uppstår vill säga. Ska nog sitta lugnt i båten, kommer dock göra en egen besiktning och klausul för detta.

Får man fråga hur du själv tänkt renovera dina pannor?
Jag kommer putsa bort all mossa och sen bespruta dom med medel som dödar all påväxt! Kanske fel ord att kalla det renovera men ja men förlänger ju livet på dom i minst 47 år till då det som dödar pannor är ju frostsprängningar. Har cementpannor så dom har fortfarande bra tjocklek kvar men ytan är ju ruggigare så klart så påväxt får lättare att växa om man inte gör något åt påväxten. Grannen gjorde det på sitt original-tak för några år sen och det ser fortfarande nytt ut! Kostar 7000 om firma gör det, har inte bestämt mig om jag själv ska lägga tiden eller låta dom göra det :) Har öppnat några pannor och plyfan under ser fortfarande väldigt fin ut efter 47 år :)
 
G
M MoveMe skrev:
Håller med. Syllproblem är inget kul, men just nu är de ju inte fuktskadade. Jag skulle resonera att om ni hade tänkt sälja huset i framtiden så kommer ni har lika många nervösa spekulanter, och få svårt att sälja huset, men om ni INTE hade tänkt flytta så är det bara att hålla lite koll på det. De flesta äldre hus har ju riskkonstruktioner. Jag skulle inte göra något åt det om det håller sig torrt. Taket brukar det vara pappen som blir dålig först, eller en och annan panna som sprängs av frost och mossa, men det går att punktlappa ofta så det tycker jag också kan vänta. Om det hade varit jättedåligt takpapp så kanske man måste kolla till efter varje ösregn.
Skulle inte vilja hålla med om att äldre hus är svårsålda, det beror ju på var dom ligger. Mitt område jag bor i utanför Göteborg är ju från 70-talet och budgivningarna går hett här! Som du säger, köper man för att bo där så spelar det ju ingen roll. Men samtidigt har ingen i mitt hus haft koll på syllen på 47 år.. varför oroa sig för något som inte har vart ett problem?

Och tak behöver inte ha papp, sluta tänk i dom banorna :) Mitt hus från 72 har ingen papp, behandlat trä rakt igenom! Har hållt i 47 år och ser än idag jättefint ut. Och som sagt så bygger Myresjöhus fortfarande så här idag, papp och råspont är tillval om man nu vill sätta en branddörr på sitt utedass så att säga, vilket man kanske ibland vill :) Men oavsett om man har papp eller rent behandlat trä under pannorna så ska man ju alltid kanske någon gång per år titta till taket!
Hittade faktiskt ett hål rakt i en panna nu i somras, ett väldigt fint hål som förmodligen är frostsprängning. Har förmodligen vart hål där länge men trät under såg lika fint ut ändå! Fukt är inte farligt om det bara får tid att torka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.