hahalj
Håller på med ombyggnad av nätverket och har förberett i huset med rörgenomföringar 32/40 mm PP-rör i garderober, väggar och bjälklag. So far so good.
Men nu är det snart dags för Cat6-kablaget efter att kabelkanalerna utmed taklisterna kommit på plats, jag kommer oundvikligen behöva göra flera 90-graders svängar på kabeln t.ex. vid vägg-genomföringar, men då behöver man ju böja lagom mycket. Har sett rekommendationer på minsta böjradie allt ifrån 4 x kabeldiametern (dvs ca 4 x 6 = 24 mm) till snusdosa eller tennisboll (dvs ca 35-40 mm). Tänkte jag håller mig > 50 mm om möjligt.

Men dessa böjar kommer ju bli rätt synliga, hur gör man detta så snyggt som möjligt? Finns nåt smart sätt att dölja dem? Hur har ni andra gjort?
 
Hörnklossar i taklisterna?
 
Och det är inte så heligt med böjradien, det brukar inte märkas på hastigheten i nätet. Men det är bättre med lata böjar men går det inte så går det inte.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
hahalj
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hörnklossar i taklisterna?
Kablarna kommer inte alltid ut snyggt i vägghörnen eller i taklister i vårt assymetriska hus med olika längder på väggar och olika takhöjder. Så det blir nog konstigt.

E elmont skrev:
Och det är inte så heligt med böjradien, det brukar inte märkas på hastigheten i nätet. Men det är bättre med lata böjar men går det inte så går det inte.
Ok, tja jag tänker inte chansa, i framtiden kanske man vill pressa ut 10 Gbit/s ur nätet och då gäller det att man inte slarvat.
 
Beundransvärd inställning att inte slava:)

När jag gick genom bjälklag till källaren så jackade jag ur 45˚ åt sidan. Använde iofs slang.
Här är ju VP-rören inte en isolations/skyddsbarriär som är helig så som för elinstallationer.
 
hahalj
E elmont skrev:
Gör hålen lite "ovala" och lite "böjda" i väggen samt använd färdiga detaljer för att vinkla av och sätt kulodosor (utan plint tex. Elkos typ [länk]
där det behövs lite svängrum.
Nu är ju hålen redan gjorda och rören sitter där de sitter, det var tillräckligt besvärligt med raka rör genom massivt 10 cm trä som jag har i flera väggar...
Ett par genomföringar har jag i ca 60° vinkel där det har passat.
Kulodosa har jag kollat på, tycker de är i minsta laget och var lite tveksam hur det skulle se ut, men det kanske kan funka, får prova.

blackarrow blackarrow skrev:
Beundransvärd inställning att inte slava:)

När jag gick genom bjälklag till källaren så jackade jag ur 45˚ åt sidan. Använde iofs slang.
Här är ju VP-rören inte en isolations/skyddsbarriär som är helig så som för elinstallationer.
Slarvar jag kommer det slå tillbaka för eller senare, antingen i form av merarbete eller nya utgifter. Så jag gör det ordentligt från början, blir bäst så.
 
Du kommer inte märka någon hastighetsförändring om du gör skarpa svängar på en ethernetkabel i 10Gbit/s då kabelradien innebär att det alltid är fina böjar på individuella ledare utan impedansförändringar och skulle det uppstå en 90 graders böj på en individuell ledare är det knappt någon impedansskillnad det heller.

Rekommendationen för böjradien är för att inte skada kabeln mekaniskt och lägger man kabel själv lär det inte heller vara ett problem.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
hahalj
BobbyOne BobbyOne skrev:
Du kommer inte märka någon hastighetsförändring om du gör skarpa svängar på en ethernetkabel i 10Gbit/s då kabelradien innebär att det alltid är fina böjar på individuella ledare utan impedansförändringar och skulle det uppstå en 90 graders böj på en individuell ledare är det knappt någon impedansskillnad det heller.

Rekommendationen för böjradien är för att inte skada kabeln mekaniskt och lägger man kabel själv lär det inte heller vara ett problem.
Ok. Verkar finnas olika åsikter i ämnet. Men bra, behöver inte fundera så mycket på detta då, rimlig böjning och allt blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.