Hej,

Jag vet inte om detta har varit uppe innan. Men häromdagen fick jag ett felmeddelande på appen och fick åka upp till stugan där vi har vår Sileno installerad. Öppnade luckan och fick upp meddelandet "no loop signal". Fint tänkte jag det är inte första gången begränsingskabeln har gått av. Men det gick inte att finna något fel med kabeln. Jag märkte dock att stationen inte gav ifrån sig något blått eller grönt sken. Den var bara helt död. Jag kollade strömmen till uttaget och det var inget fel på det heller.
Rykte upp laddstationen, samt strömkabel och klippare och in i bilen. Körde till Bauhaus och fick den skickat vidare till deras reparatör.
Har någon upplevt detta problem innan?
 
Kollade du också att transformatorn gav utspänning?
Inte helt ovanligt att den går sönder vid åska.
 
Jag försökte att koppla in den i olika uttag bara för att kolla. Men den gav ingen ström någonstans. Det kan helt säkert vara att transformatorn har gått sönder.
 
OK, för att veta så måste man mäta spänningen på sekundärsidan, alltså kabeln som går ner till laddstationen.
Det är enklare att köpa en ny trafo än att skicka rubbet till en verkstad i flera veckor ...
 
Tack för svar. Jag är med på vad du menar nu. Jag har inget verktyg att kunna möta spänningen med så jag tog det säkra före det osäkra och lämnade in den om det nu skulle vara något fel på stationen med. Med tanke på garantin.
 
Det är inte helt fel att ha ett enkelt instrument till hands när man felsöker sin robotklippare.
Ett instrument kostar kanske 150 kr och du kan då mäta att slingan är hel och även mäta spänningen från trafon.
 
Jo tack, det ska införskaffas.
Om det nu skulle visa sig att det "bara" är fel på transformatorn och åskan kan ligga bakom. Ska man kanske installera ett överspänningsskydd? Erfarenhet utav det?
 
Om åskan slår i närheten hjälper inte sådan grejor. Mindre överspänningar kan de möjligtvis klara av.
Ligger ditt hus lång ut på landet med långa (luft)ledningar till huset kan du ju alltid testa med ett skydd.
 
Nej, vi har inga luft ledningar där huset ligger. Så det finns inget direkt skydd mot åskan om detta skulle ske igen? Om man skulle flytta transformatorn inomhus? Ursäkta mina dumma frågor men jag är helt novis på detta.
 
Åska är så oförutsägbart så det går inte att ge några exakt råd, men det är ofta långa ledningar som kan plocka upp spänningen från åskan som kan öka risken för skador
Har du en lång ledning till utomhusuttaget kanske det ökar risken något, men har du inte tidigare haft problem med åskskadad elektronik tror jag du ska avvakta vidare åtgärder.
 
Ok, jag tackar för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.