Började här om dagen fundera på om man skall satsa på tapeter eller att måla i nya huset. Vad har ni gjort?
Fördelar och nackdelar?
 
Hej,

Om det är ett trähus så kanske det är bäst att måla eftersom det nästan alltid blir sättningar! Det är ju lite synd att lägga ner allt jobb och dyra pengar på fina tapeter, som kanske måste göras om efter något år. Det är ju lite lättare att måla (tycker jag i alla fall), men det är dock viktigt att underarbetet är välgjort!

Vi har nyss byggt ett trähus som vi flyttade in i för snart 1 år sedan. Vi valde att måla alla väggarna i brutet vitt, eftersom det då är lätt att reparera ev. sprickor som kan uppstå i hörnen, med vit silikon.

Så småningom, kommer vi förmodligen att tapetsera något rum, men det får vänta något år ytterligare. Det kan ju också vara bra att under en tid se hur ljuset rör sig i huset. Därefter kan man ju välja rätt tapet.

:) Roseanna
 
är ju faktiskt betydligt dyrare med att måla.
om det spricker beror ju ganska mycket på vad väggarna är klädda med. gips rör sig inte. har ni gamla tretex är det faktiskt värt att ta bort dem. blir mer spackeljobb att få ordning på dem än att renoveringsgipsa.
 
fredrikg skrev:
är ju faktiskt betydligt dyrare med att måla.
om det spricker beror ju ganska mycket på vad väggarna är klädda med. gips rör sig inte. har ni gamla tretex är det faktiskt värt att ta bort dem. blir mer spackeljobb att få ordning på dem än att renoveringsgipsa.
Hej igen,

Det är väl inte dyrare att måla än att tapetsera? Det beror väl på vilken färg man köper vs hur dyra tapeterna är!

Nåväl, vi har gipsväggar men husets ytterväggar är i trä, vilka som bekant rör sig. Räkna med att det blir sättningar i ett nybyggt hus. Hur mycket beror ju naturligtvis på vilket underlag huset är byggt på. Jag tolkade som att det gäller ett nybyggt hus, men är det ett gammalt hus så är det ju en annan femma!

:)Roseanna
 
det är ett hus vi skall bygga. Jag har fått igenom att få det målat till samma pris som annars bygg femmans tapeter. Vi vill nu sätta fördelar mot nackdelar gällande tapet och målning så vi kan bestämma oss. Huset blir i trä med platta på mark. två plan.
 
Vet inte om ni har barn men vi som har 4st resonerar som så här: När (inte OM, utan NÄR) barnen målar på väggarna så är det mycket lättare att ta fram rollern och måla över än att passa in skarvbitar av tapet för att få bort "konstverken". Vi kommer köra målning på alla väggytor tills barnen har kommit över sin konstperiod.
 
Jag ska oxå måla det lilla i väggar vi kommer att ha.
Det känns lättare o ändra om man tröttnar, tänkte ha en fondvägg o eftersom jag snabbt kan tröttna på en färg (utom blå då ;D) så är det ju enkelt o bara rolla ny färg.
 
Just det där med barnen var ett + eller ++++ som jag inte tänkt på. Vi har tre varav 7 åringen nyligen börjat gkort tapeten finare genom att skriva sitt namn lite här och var. Minstingen skall man inte tala om vad hon kan hitta på. Det roliga är att hon har en så ful och slitetn tapet nu för vi har inte velat tapetsera om hennes rum. Men tror ni hon gjort något ::)
Hon väntar nog in en ny och fin en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.