Jag behöver byta plasttak på uterummet men har problem att hitta något som passar.

De tak jag hittar består av skivor som skarvas med en aluminiumlist, och den listen ska tydligen ligga mitt över takstolen. Det innebär, om jag fattat det rätt, att c/c avståndet mellan takstolarna måste vara detsamma som skivans bredd + lite ställplats på 20 mm (se bifogad bild). Problemet är att avståndet mellan mina takstolar varierar. Han som byggde det var nog slarvig och/eller blind.

Finns det kanalplasttak som kan skarvas utan att det ligger en takstol mitt under skarven? Borde inte aluminiumlisten vara tillräckligt styv om tvärreglarna sitter på c/c 600?
 
  • Diagram över profilform för plasttak med måttangivelser för skivbredd och c/c avstånd för takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanalplasttak är gjorda för väldigt specifika avstånd mellan takstolarna. Normalt så har man en skiva på enna kanten som är smalare, och kapar då den kanalplast skivan där.
Det finns inget som hindrar dig från att kapa alla skivorna, förutom att det är jobbigt och blir massa spill.
Har du större avstånd mellan takstolarna än kanalplasten så funkar inte det. Då blir det svårt. Då kanske du får titta på nåt annat tak istället, det finns korrugerad plast tak.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Kanalplasttak är gjorda för väldigt specifika avstånd mellan takstolarna. Normalt så har man en skiva på enna kanten som är smalare, och kapar då den kanalplast skivan där.
Det finns inget som hindrar dig från att kapa alla skivorna, förutom att det är jobbigt och blir massa spill.
Har du större avstånd mellan takstolarna än kanalplasten så funkar inte det. Då blir det svårt. Då kanske du får titta på nåt annat tak istället, det finns korrugerad plast tak.
Avståndet mellan takstolarna är ca 960 mm så då funkar det att kapa skivorna. Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.