Hej.

Märkt att vår luft luft värmepump har börjat lukta illa. När man startar den så luktar väldigt äckligt, i min snok mögel men respektive sa det luktade bara gammalt äckligt så ja ingen aning.
Filterna är alltid rengjorda (de stora man tar bort) och även innan sommaren bytat ut de 2 små filterna till helt nya.
Modell : Mitsubishi FH25 VEHZ635.


Men nu kollade vi mer under lamellerna in mot själva fläkten och såg att där inte såg trevligt ut.

Det gula jag markeras ser ut som svartmögel i mina ögon (kan inte mycket så ren gissning)
Sen det som är rödmarkerat är själva fläkten ju, en lång rund fläkt med små galler runt om, på dessa är det vita ansammlingar som jag ej vet om det är mögel eller damm. (Det är lite kletigare när man försökte få bort det)

Ringde där vi köpte pumpen ifrån 2013 och de sa att de inte har någon service för sådant nu (Polarpumpen), verkar som de bara erbjuder luft luft service under 2-3 månader per år.

Ringde lokal firma som är de största och han sa att det inte är mögel då det inte kan bildas mögel där (vilket jag tycker är konstigt om man kört på AC och det sen inte torkat så borde det väl eventuellt bildas fukt).

Han sa däremot att de har en rengöringsspray man kan använda för att få bort smuts.
Problemet är hur tusan man ska komma åt fläktens alla galler, och det känns ju inte bra att bara spraya rakt in där.

Vad säger ni här? I övrigt fungerar den bra på både värme och kyla så det känns ju lite surt att slänga ut 15000-18000:- på en ny bara pga dålig lukt.

Mvh

JtQsBYt.png
 
Krokben
Osäker på hur man får bort mögel men jag brukar köra rengöringspray rakt in på lammellerna, låta stå ett tag, spruta på ljummet vatten sen köra fläktläge ett tag för att torka ut. När du kör AC så blir ju lamellerna blöta, så att det är blött där är ingen fara. Bryt strömmen via säkringen/stickkontakten medans du grejar så är det ingen fara.
 
Tackar för information, menar du att du sprayar på själva aluminium flänsarna eller vid utblåset? (Jag som använder lameller för fel ställe antagligen (syftade på de som rör sig vid utblåset :D)

Vet dock inte om det ifrån fläkten kommer försvinna om man gör detta, det är lite "segt" det som är runt fläkten på gallret, kanske man måste demontera en del så man kommer åt med en liten borste och rengöringsspray.

Kanske ska tilläggas att bilden är tagen vid utblåset.
I övrigt ser det ut såhär (stora filterna rengjorda med jämna mellanrum)
2wES3a8.png
Y3zWzsk.png
 
Krokben
Jag sprayar direkt på aluminium lamellerna. På min LN25 så ser det ut som att lamellerna är mer blottade än på FH25 om man tar bort dammfiltren. Angående själva fläkten är jag osäker på, kanske vore det på sin plats att beställa service så får en tekniker göra rent alla delarna, även de rörliga.
 
A
Man måste göra rent fläktbladen. Dammsugare och en liten borste brukar gå. Annars tryckluft.

Det går att ta bort gallret och luftriktarna bakom för att komma åt.

Vanlig spolarvätska fungerar bra att göra rent med.
 
A
sånt här kan hända om man kör mycket på ac´n och stänger av i tid och otid
därför finns det ett clean program som man bör ha aktiverat om man inte har ac´n igång hela tiden
det i röda ringarna kan vara fukt med damm i
ångtvätt är bra till detta då den dödar ev sporer och odör
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
Aluminium lamellerna brukar jag göra rent med diskmedel eller såpa och vanligt vatten. Sen skölja med mycket varmvatten.
 
electroluxaren skrev:
sånt här kan hända om man kör mycket på ac´n och stänger av i tid och otid
därför finns det ett clean program som man bör ha aktiverat om man inte har ac´n igång hela tiden
det i röda ringarna kan vara fukt med damm i
ångtvätt är bra till detta då den dödar ev sporer och odör
Finns inget clean program på denna tyvärr.

Blir nog o ringa runt o fixa en service så det rengörs rätt :)
 
MultiMan
Min kille från en firma i Timrå plastar in inomhusdelen och sprayar hela lamellpaketet (som är där den mest skiten samlas) med speciellt medel som sedan rinner igenom och tar smutsen med sig. Kostar 1700kr men då monteras även fläkttrumman ur och rengör samt något annat jag inte minns nu.

Jag rengör mina lameller på FH35 typ varannan vecka med olika lämpliga målarborstar och tryckluft och har lyckats hålla lamellerna i princip rena efter snart 3 år, så inte behövt anlita honom än för annat än monteringen. Dammsuger filterna varje vecka också under högsäsong.
 
Han har rätt bra timpeng va..?
 
Bokade service, 1500kr och då skruvar dom isär skiten så de kommer åt allt noggrant (sa det var bästa sättet att verkligen få bort allt).

Stor firma där jag bor som funnits i evigheter så litar väl på dom :D

Ska fråga dom om man kan köpa sådant rengöringsmedel för just luft luft värmepump och spraya på lamellerna för underhåll osv. Vet de även säljer sådant rengöringsmedel själva också (men hittade på typ Jula också billigt)
 
A
raveper raveper skrev:
Han har rätt bra timpeng va..?
i synnerhet när hen bor granne och använder pumpägarens kemikalier och verktyg.
 
  • Gilla
hlph
  • Laddar…
A
J Jimbie skrev:
Bokade service, 1500kr och då skruvar dom isär skiten så de kommer åt allt noggrant (sa det var bästa sättet att verkligen få bort allt).

Stor firma där jag bor som funnits i evigheter så litar väl på dom :D

Ska fråga dom om man kan köpa sådant rengöringsmedel för just luft luft värmepump och spraya på lamellerna för underhåll osv. Vet de även säljer sådant rengöringsmedel själva också (men hittade på typ Jula också billigt)
Billigt är bra men då får ett bättre medel om du blandar diskmedel med vatten i en blomspruta.
Vill du få guldkant på rengöringen skaffar du en liten ångtvätt, vatten är i princip gratis.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Billigt är bra men då får ett bättre medel om du blandar diskmedel med vatten i en blomspruta.
Vill du få guldkant på rengöringen skaffar du en liten ångtvätt, vatten är i princip gratis.
Tackar för tipset :)
Blir inte diskmedel typ kletigt dock?, tänkte om man sprutar på lamellerna så det "fastnar" längs dom.
Antar man bara tar en liten droppe lr något då typ.

Jo ångtvätt vore bra men ingen annan användning för det :)
 
A
Ångtvätt kan man ha till allt
rengöra dusch handfat och toalett
stryka gardiner på plats
inredningen i bilen
mattor, golv
dödar allergen dålig lukt mm.
avfrosta frysen
och inte minst rengöra det lilla hålet i kylen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.