Status
Tråden går ej att kommentera.
A
Vad gäller spekulationer om priset så har vi såklart pratat med flera mäklare. Och fått beskedet 1,8-2,2.
Och man kan inte jämföra hus som har havstomt med havsnära. Det är felaktigt

Men jag tror vi la oss i den högre prisnivån och hade helt missat tomten. Det var mäklarens råd. Innan ni hoppar på mig.
Jag är inte mäklare och gjorde som dom sa, och jag trodde inte på det.
 
  • Gilla
Mme Chéne och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Snälla.snickaren skrev:
Så då anlägger vi ingen ny gräsmatta utan röjer och sår på den vi har?
Anlägg nytt gräs där det är dåligt! Köp lite växter/träd och plantera. Gör en enkel rabatt få till lite grus på uppfarten. Som det ser ut behövs det ut en gräventreprenör för finplanering. Det kommer inte räcka med att slänga ut grus direkt på backen...

Allt bröte på tomten måste bort. Bädda sängarna! Meningen är att spekulanter ska kunna se sig själva bo där, med era obäddde sängar ser det inte något vidare inbjudande ut.

Är detta annonsbilderna från en mäklarbyrå? Om så fall så behöver ni riktig fotograf, detta är amatörbilder.
 
  • Gilla
Humlo och 2 till
  • Laddar…
A
Emma242 skrev:
Kollade lite snabbt på Hemnet nu och de fastigheter med samma storlek och standard verkar ligga kring 0,8-1,5 miljoner. De som når över 2 miljoner är av villstandard och större. Utropspris alltså. Några går upp en del, de flesta verkar stanna på ungefärligt begärt pris. Några under. Verkar fullt rimligt det jag ser där.
Det där stämmer inte alls. Hus i samma storlek med villastandard för 0.8 milj. Du har ingen aning vad du pratar om.

För övrigt är huset villastandard. Har aldrig skrivit ngt annat
 
Snälla.snickaren skrev:
Stegar och obäddade sängar är det senaste.
Kanske i Stockholms innerstad. Tycker jag är konstigt. Hörde nån gång att stylisten hällde 30 kg röda paprika i badkaret.
 
  • Gilla
  • Haha
Lattjo-Snickaren och 6 till
  • Laddar…
Medger ev detaljplaner och strandskydd någon utbyggnad/ändringar? Om det är hårt reglerat så tror jag det avskräcker många.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Snälla.snickaren skrev:
Vi begärde 2,3 milj. Borde troligen lagt oss lägre för budgivning.
1,8 - 2, 2 milj är vad liknande fastigheter går på.
10 km från stadens centrum.

Det är havstomt. Där älv blir hav. Men långgrunt så ingen mening med båt.

Vi borde absolut ha städat upp tomten och kommer att göra det. Ingen sa det så vi tänkte inte på det.
Den feedback vi fått är att det är fint inomhus, trots det är vanlig plywood. Många som varit positiva till loftet.

Så sammanfattningsvis. Lägg inget krut på tak.
Inte ens Hängrännor?
Grus på parkering och en gång.
Och mys till det med utemöbler.
Och röj bort allt skräp.
Då gissar jag att även högar med sten bumlingar ska tas bort eller iallafall läggas lite snyggt?

Väldigt tacksam för alla svar
70 kvm är ju ganska litet för "åretruntboende" och 2,3 miljoner blir nästan 33 tusen per kvadratmeter. Inte orimligt, men snittpriset i staden ligger på 27 tusen....

Tittar man på mäklarstatistiken så är ganska mycket av området sjötomt/sjöutsikt....

Hur är det med vatten/avlopp? Är det kommunalt?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har en bekant som köpte i samma område i samma prisklass, och rev stugan. Jag skulle säga att priset är "rätt" (sen kan det såklart vara så att den ska ner 15% eller något).
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Om det kom väldigt få människor på visningen så beror det säkert på priset i första hand men bilderna är verkligen avskräckande och fotona i sig är det inget fel på. Visst kan man tycka att tomten är som den är men i det stora hela så tror jag det är huset i sig ihop med läget. Det ser verkligen helkonstigt ut och särskilt om man kanske framhäver härbret och 150 år gammalt i annonsen ? Det blir verkligen som att sminka en gris på nåt vis. Allt blir helt fel. Snickaren aka ts själv är säkert jättenöjd på sitt sätt men just såna hus blir aningen svårsålda också om man bakar in för mycket "eget". Man hade vunnit betydligt mer på att iallafall försökt få det att se gammalt ut, Som en liten stuga ute i skogen typ. Nu ser det ut som en koja som nån på konstfack designat och sen rullat av från en släpvagn.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 13 till
  • Laddar…
Du borde byta mäklare. Sikta på att sälja tomten vid vattnet. Köparen kommer att se huset som en belastning snarare än en möjlighet.
Låt den nye mäklaren ta bättre bilder utan styling. Ta bort den udda möbelsamlingen. Sänk priset.
 
  • Gilla
LWendt och 7 till
  • Laddar…
larssad larssad skrev:
Jag har en bekant som köpte i samma område i samma prisklass, och rev stugan. Jag skulle säga att priset är "rätt" (sen kan det såklart vara så att den ska ner 15% eller något).
Kallar man generellt Östersjön för hav där borta? Jag som bor på västkusten är ju lite förvånad... ;):)

Edit: och många spekulanter var det på det objektet?
 
  • Haha
  • Arg
kest och 3 till
  • Laddar…
På bilderna av sovrummen ser taket väldigt flammigt ut, gissar på att fotografen inte var nominerad för ”årets bild” ;-). En röjning av tomten, en skicklig fotograf och sen är det min personliga åsikt att man bäddar sängen. Bilderna måste locka, det första man mäter med, äter med och handlar med är alltid ögat.
Lycka till med försäljningen :)
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Trädgården!
Ta som sagt bort allt skräp och alla lupiner, sätt dit något levande. Den "ruttna" ekan kan ligga kvar, men det måste se avsiktligt ut, slyn runt måste bort.

Även om det är långgrunt kan en brygga vid vattnet göra stor skillnad, som soldäck. Om det går att få tillstånd.

Gräsmattan är jätteviktig!

Möblera med stenarna om du ändå har dem!
P-platsen tex: Grusa, ta bort bockarna, kanta med stenarna istället. Gärna byggtimmer eller liknande för att avgränsa gruset.

Möblera altanen, loungeseten är på rea nu. Någon större kruka med blommor på hörnet kanske?

Vad gäller mäklarbilderna har de använt det här filtret som förstärker kontrasterna, jag gillar inte det. Det är till stor det som gör att plywooden på väggarna ser skabbig ut. MJUKT LJUS! Hatar när de kör på sina standardiserade rutiner utan att reflektera över resultatet.

Bifogar lite inspiration från Hammarö:
Välskött trädgård:
https://www.svenskfast.se/hus/varmland/hammaro/hammaro/vastra-takene-256/207002#bilder

Motsatsen funkar också. Enklare stuga med naturtomt:
http://w4.objektdata.se/pregen/413/OBJ10539_1646323413/wp.htm?firmanr=10539

Stenblock är i sig inget hinder, bara man klipper gräs och tar bort sly:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet&objektID=2118730#bilder
 
  • Gilla
Porsvant och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bifogar lite inspiration från Hammarö:
Välskött trädgård:
[länk]

Motsatsen funkar också. Enklare stuga med naturtomt:
[länk]

Stenblock är i sig inget hinder, bara man klipper gräs och tar bort sly:
[länk]
Det här är jättebra, kolla dessa bilderna samt gå in på Hemnet och kika själv på liknande hus. Vilka känner du själv är lockande? Hur ser de bilderna ut? Min gissning är att det kommer vara de som spelar just på sensommar-känslan; varmt ljus liknande solnedgång, mer färg och lite accessoarer som signalerar "livsnjutning" (typ bubblet på vy-bilden från Sättersholmarna-Milholmen ovan).
Lycka till!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Östersjön??? Vid Umeå? Tillbaka till skolbänken och geografilektionerna. Du är inte smartare än en femteklassare! ;)
Östersjön är lika mycket hav som Medelhavet och det går hela vägen upp, även om man ibland pratar om "egentliga" Östersjön och Bottniska viken. Men Bottniska viken är alltså en del av Östersjön.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Östersjön är lika mycket hav som Medelhavet och det går hela vägen upp, även om man ibland pratar om "egentliga" Östersjön och Bottniska viken. Men Bottniska viken är alltså en del av Östersjön.
Jo, men det är aldrig någon som kallar havet utanför Norrlandskusten för Östersjön. ;)
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.