Hej!
Jag håller just på att renovera en villa med en lokal byggfirma. Det förbereds just nu för de nya golv vi ska lägga i bla hall och badrum med golvvärme.
Jag är inte sakkunnig och undrar om man på dessa bilder kan se om ’det går rätt till’?
Tack
 
  • Installation av golvvärme med rör och spårplattor i en orenoverad villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med installation av golvvärme och kablar på ofärdigt golv och väggar i en villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En villa under renovering visande golvvärmerör och vattenledningar innan installation av nytt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med golvvärme installation, synliga rörloopar vid en villa-trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
louise_t louise_t skrev:
Hej!
Jag håller just på att renovera en villa med en lokal byggfirma. Det förbereds just nu för de nya golv vi ska lägga i bla hall och badrum med golvvärme.
Jag är inte sakkunnig och undrar om man på dessa bilder kan se om ’det går rätt till’?
Tack

Tycker inte det är något fel på läggningen. Slingorna går som man bruka lägga dom.
 
  • Gilla
louise_t
  • Laddar…
Vad är det under plåten? Trägolv, betong? Ska de gjutas en kaka sedan?
 
Scsi Scsi skrev:
Tycker inte det är något fel på läggningen. Slingorna går som man bruka lägga dom.
Tack!
 
T tobben87 skrev:
Vad är det under plåten? Trägolv, betong? Ska de gjutas en kaka sedan?
T tobben87 skrev:
Vad är det under plåten? Trägolv, betong? Ska de gjutas en kaka sedan?
Det har tagits bort ett gammalt badrumsgolv. Under är det någon form av isolering.
Ovanpå ska det bli betong sedan kakel om jag minns rätt
Renoverat badrum med borttaget golv och exponerad isolering, vägg med sladdar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Va där de för märke på golvvärmen? Har aldrig sätt den typen av plåtar. Ser ut att vara metallklammer som håller slangarna? De hsbrjag heller aldrig hört om. Slangarna kan röra sig med temperaturväxlingar, andra installationer jag sätt använder plastklammer. Som @Krilleman brukar säga. Vad säger montageanvisningarna för de fabrikatet? Själv skulle jag föredragit antingen spårad spånskiva ellervanlig spånskiva och lägga de ovanpå.
 
T tobben87 skrev:
Va där de för märke på golvvärmen? Har aldrig sätt den typen av plåtar. Ser ut att vara metallklammer som håller slangarna? De hsbrjag heller aldrig hört om. Slangarna kan röra sig med temperaturväxlingar, andra installationer jag sätt använder plastklammer. Som @Krilleman brukar säga. Vad säger montageanvisningarna för de fabrikatet? Själv skulle jag föredragit antingen spårad spånskiva ellervanlig spånskiva och lägga de ovanpå.
Ok tack jag ska kolla. Vet ej vilket fabrikat det är.
 
Krilleman
Ska det flytspacklas över slangarna? :thinking:
Jag har aldrig sett denna typen av installation förut.
Tillverkare på detta vore ju spännande!

Sen saknar jag "ändskydd" på samtliga rör för att inte få in smuts i rören.

Och 90gradig böj på avloppet från ståendes till liggandes är inte godkänt idag. Ska vara långböj eller dubbla 45-or.
 
  • Gilla
louise_t
  • Laddar…
Är det gjutjärnsavlopp i stammen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det gjutjärnsavlopp i stammen?
Alla avlopp byts ut. Hurså?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ska det flytspacklas över slangarna? :thinking:
Jag har aldrig sett denna typen av installation förut.
Tillverkare på detta vore ju spännande!

Sen saknar jag "ändskydd" på samtliga rör för att inte få in smuts i rören.

Och 90gradig böj på avloppet från ståendes till liggandes är inte godkänt idag. Ska vara långböj eller dubbla 45-or.
Tack för informationen! Ska fråga ang avloppet.
Det ska bli betong på enligt firman - vad säger du om det?
 
Vad är det för märke på golvvärmen? Vad säger montageanvisningarna för de fabrikatet?
 
Jag håller med Krilleman, har heller aldrig sett denna typ av konstruktion förut??
Kan säkert vara rätt men ganska ovanlig typ.
Jag hade frågat lite om golvvärmesystemet, innan det gjuts in.( Säkert helt ok)
 
  • Gilla
louise_t
  • Laddar…
Min sondering kring olika offerter/företag fortsätter.

Jag tar numera också reda på:

- Vilket tätskiktssystem kommer att användas t ex är LIP 25/27 populärt och godkänd. (enligt Länsförsäkringars senaste test)
- Vilket fabrikat på golvvärmen som används
- Vilka underleverantörer som används och att de inte finns några kreditanmärkningar via offentliga handlingar.
- Jag har kontrollerat säker vatten på vvs och elbehörighet eller snarare att el-företaget finns registrerat på elsäkerhetsverket

Trots detta kommer jag inte ifrån att det finns många "Front"-företag som säljer totalentreprenaden men säkerligen anlitar olika underleverantörer över tid vilket gör att jag inte kan lita på tidigare omdömen etc från kunder kanske. Eller är det plattsättarbolaget till sist som ändå är den viktigaste.
 
Hej allesammans! Tack för er hjälp ovan.
Slangarna har lagts enligt tillverkarens rekommendation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.