Vad säger ni om Kina värmepumpar?

Installatörer av större svenska fabrikat säger att Kina Pumpar ramlar ihop efter några år.

Jag vill veta av ni som kör kinesiska pumpar, håller dessa eller är de lika undermåliga som andra säger?

Men de flesta på forumet kanske kör etablerade märken?
 
E Ernfrid skrev:
Vad säger ni om Kina värmepumpar?

Installatörer av större svenska fabrikat säger att Kina Pumpar ramlar ihop efter några år.

Jag vill veta av ni som kör kinesiska pumpar, håller dessa eller är de lika undermåliga som andra säger?

Men de flesta på forumet kanske kör etablerade märken?
Du får nog varierande svar :)
En del säger att dom fungerar bra, men hur bra är bra i jämförelse med en som verkligen fungerar bra?
En del säger att dom värmer dåligt, men är det rätt modell för förutsättningarna och rätt placerad?

Vissa fungerar riktigt bra och vissa märken ser man rätt tidigt på återvinningen så går egentligen inte att bara säga ”kina pumpar” då det finns många tillverkare.

Nu är jag inte ägare av någon kinesmaskin så du får väl bortse från mitt svar :)
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Du får nog varierande svar :)
En del säger att dom fungerar bra, men hur bra är bra i jämförelse med en som verkligen fungerar bra?
En del säger att dom värmer dåligt, men är det rätt modell för förutsättningarna och rätt placerad?

Vissa fungerar riktigt bra och vissa märken ser man rätt tidigt på återvinningen så går egentligen inte att bara säga ”kina pumpar” då det finns många tillverkare.

Nu är jag inte ägare av någon kinesmaskin så du får väl bortse från mitt svar :)
Ja alltså jag tänker på de pumpar där de vågar skriva sitt namn på.

Tänker de som säljs i Sverige men även de som importeras tex Nulite eller Sprsun, de spottar ut flera hundra tusen luft vatten värmepumpar per år.

Men då jag inte äger någon så vore det väldigt intressant att höra bra och dåliga erfarenheter från olika tillverkare.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Är det inte flera kända svenska märken som tillverkas i Kina och kommer hit som färdiga moduler och ansluts elmässigt med stickproppar ini VP, så det beror nog på var och vem som gör dom i Kina
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
E Ernfrid skrev:
flera hundra tusen luft vatten värmepumpar per år.
Är det så många så blir det många med bara 1% felaktiga om skicks ut i världen och Sverige köper nog inte en bråkdel av det, så en misstolkning kan bli på kvaliteten, övriga märken som säljs som svenska har sina brister dom med, men kan gemene man eller leverantören garantera att dom fungerar till 100%, troligtvis inte då verkningsgrad och annat är helt beroende på var och hur något installerats
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
A
Jag håller på med en just nu och mina annars så rikliga svordomar är slut.
 
  • Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det inte flera kända svenska märken som tillverkas i Kina och kommer hit som färdiga moduler och ansluts elmässigt med stickproppar ini VP, så det beror nog på var och vem som gör dom i Kina

electroluxaren skrev:
Jag håller på med en just nu och mina annars så rikliga svordomar är slut.
Ha ha ja det känner man igen då reservdelar man behöver antingen inte finns längre efter bara några år eller så får man fel grejer hela tiden från distributören så dom där rör man inte längre ;)
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Som vanligt så får man väl det man betalar för? Billiga kinesmaskiner behöver inte vara så mycket sämre när dom fungerar under normala förhållanden (Det som kan strula är drift i Svenska förhållanden, dvs effektiv avfrostning när det blåser blötsnö på tvären...), men är inte alltid gjorda för att servas. Förutom att det kan vara svårt att få tag på reservdelar så kan det saknas anslutningar för att mäta tryck och fylla på gas.

Oftast är flera av de ingående komponenterna samma som i finare 'märkespumpar' (vilket brukar framhållas i marknadsföringen), men det är en klen tröst om hela konstruktionen är dålig.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
E
Jag har en svingammal pump från Citcop. Tror tillverkaren heter Corfu eller liknande. Den är installerad 2002 men fungerar faktiskt fortfarande. Jag har bytt motorn en gång i innerdelen för runt 10 år sedan då lagret började låta. Nu börjar det låta igen så jag räknar med pension vilken dag som helst för pumpen.

Den ger värme ner till -10 men sen är det nog ett 1:1 förhållande. Funkar utmärkt som AC på sommaren. utedelen isar igen eftersom det inte finns någon trågvärme. Islagret byggs upp sakta men säkert. Jag fyller då en vattenkanna med varmvatten och häller på isen.

Funderar p att byta den mot en Mitsubishi som tydligen skall vara bra grejer.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
E
E Elmuppo skrev:
Jag har en svingammal pump från Citcop. Tror tillverkaren heter Corfu eller liknande. Den är installerad 2002 men fungerar faktiskt fortfarande. Jag har bytt motorn en gång i innerdelen för runt 10 år sedan då lagret började låta. Nu börjar det låta igen så jag räknar med pension vilken dag som helst för pumpen.

Den ger värme ner till -10 men sen är det nog ett 1:1 förhållande. Funkar utmärkt som AC på sommaren. utedelen isar igen eftersom det inte finns någon trågvärme. Islagret byggs upp sakta men säkert. Jag fyller då en vattenkanna med varmvatten och häller på isen.

Funderar på att byta den mot en Mitsubishi som tydligen skall vara bra grejer.
Svarar mig själv :)

Tidigt i våras blev det en Mitsubishi Electric Ninja FT25 med WiFi-modul. 17 000:- med installation.

Vi har ännu inte testat den vid kyla men i somras kylde den hela nedervåningen (100 m2) utmärkt under några dagar då det inte gick att vädra ut värmen på natten. Och nattsömnen var räddad :)

Återkommer med utvärdering efter vintern.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
E Elmuppo skrev:
Svarar mig själv :)

Tidigt i våras blev det en Mitsubishi Electric Ninja FT25 med WiFi-modul. 17 000:- med installation.

Vi har ännu inte testat den vid kyla men i somras kylde den hela nedervåningen (100 m2) utmärkt under några dagar då det inte gick att vädra ut värmen på natten. Och nattsömnen var räddad :)

Återkommer med utvärdering efter vintern.
Återkom gärna med utvärdering.
 
E
B BJohan skrev:
Återkom gärna med utvärdering.
Hej,

Vi är jättenöjda med FT-25 an. Det blev aldrig riktigt kallt vintern som var så den har inte fått bekänna färg när det kryper nedåt -15 eller lägre.

Den är tyst och sprider behagligt värmen i huset. Vi har en planlösning från mitten av 80-talet så det är ganska öppet.

Även denna sommar var det ett par dagar som Ninjan räddade nattsömnen. Så utifrån detta kan jag absolut rekommendera pumpen.
 
E
Då svarar jag mig själv igen. I helgen som gick hade vi ner till -18 och FT-25 an levererade värme och avlastade frånluftsvärmepumpen som bara behövde ta till elpatronerna när varmvattensuttaget varit stort.

Det känns som en lyckad och ekonomisk kombo.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Krokben
Jag har för mig att gamla Jula pumparna är kinamaskiner, av märket "Anslut". Min granne har en sådan och under 5+ så är det elpatronsdrift som gäller. "Fördelen" är väl att den är så j*vla klen är att grannarna aldrig sett pumpen avfrosta:crysmile:(y) Detta är min enda riktiga erfarenhet av pumparna, förutom en granne som använde sin Anslut luft/vatten som bänk för sina blommor efter den havererat (såg jättetjusigt ut på visningen när huset såldes:p)

Även om kinapumpar säkert kan vara bra så håller jag fast vid att man ska ta en lokal trygg installatör med bra service. Finns inget tråkigare än att stå en vinter helt plötsligt utan en fungerande värmekälla och inte en kotte som är villig att ens röra den.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Finns inget tråkigare än att stå en vinter helt plötsligt utan en fungerande värmekälla och inte en kotte som är villig att ens röra den.
Det är nog det som är största problemet. Jag har två "kinapumpar" och dom funkar bra och levererade bra värme även förra veckan när det var 18-20 minusgrader. Men, den dagen dom börjar krångla så är det dels omöjligt att få tag på någon som över huvud taget vill titta på dom och dels kan man inte göra något eftersom dom inte är gjorda för att servas (saknas serviceanslutningar för att mäta tryck och fylla på gas t ex).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.