Hej!
Jag undrar om det finns någon som byggt och har erfarenhet och kan ge råd om hur man praktiskt kan lösa ett boende under tiden när man bygger.

Det är nämligen så att vi inte kan räkna med att flytta in i vårt nya hus förrän till våren ev april/maj och vi kommer att ha visning på vårt nuvarande hus i oktober/november troligtvis (mycket ligger i luften fortfarande), dock vill vi inte ligga ute med dyra kreditiv samt så vill vi lösa frågan om en ev spekulant på vårt nuvarande hus vill flytta in tidigare.

Är det någon här som har löst ett tillfälligt boende tex i husvagn eller liknande på ett billigt och praktiskt sätt och kan berätta lite mer om hur det gick till och kostnader, vår tanke är att magasinera våra möbler förstås men finns det fler tips än husvagn som fungerar under en längre tid på ca 4 månader eller mer????
 
Även om du har visning i år är det väl inget som säger att du måste lämna huset före beräknat färdigställandedatum för ditt nya hus. Om försäljningshuset inte ligger i Sthlm (där alla ju är stressade ... jag är också en f.d. stockholmare ;)) kan det ju ta ett par månader innan huset säljs - och då får du tillgång till handpenningen. Därefter är det rimligt med ytterligare ett antal månader innan överlåtelsen.

Mitt hus gick ut till försäljning i september. Såldes i november. Överlåtelsen skedde 1 mars. Ganska normal tidsperiod på sex månader och detta gällde Malmö. Jag bestämde själv när överlåtelsen skulle ske. Jag hade möjlighet till lägenhet i familjen och har kunnat lagra bohaget på en gård utan kostnader så mitt 'vänteläge' på tolv månader känns priviligierat. Gjorde ändå en ordentlig kalkyl innan flytten.

Ett mellanboende i hyrd husvagn under en kortare tid låter väl inte helt fel under rätt årstid och utan barn. Samtidigt ska du inte glömma bort att lagring av bohaget kostar multum - mycket mer än man egentligen tänker sig - och dubbla flyttfrakter - även om man flyttar själv med leasad bil - kostar också en hel del. Inköp av flyttkartonger för 'snygg' och säker förvaring går lätt upp till ett par tusen kronor. Om du räknar med dessa extrakostnader kan det mycket väl vara så att det blir billigare för dig att betala ränta på utnyttjat kreditiv och bo kvar i huset så länge som möjligt.
 
Även om du har visning i år är det väl inget som säger att du måste lämna huset före beräknat färdigställandedatum för ditt nya hus.
Jag håller med om ovanstående! Vi tänker försöka påbörja försäljning av vårt hus nu under september och tillträde blir omkring första maj. Enligt de mäklare vi varit i kontakt med är det vanligen inget större problem med långt tillträde. Eftersom vi har två små barn vill vi undvika övergångsboende i möjligaste mån.

Lycka till med försäljning och bygge...!

/Lena
 
Vi var i samma sits förra året men hyrde ett hus i samma område som där vi byggde. Mest för barnens skull så att de skulle få kompisar och komma in i den nya skol- och dagismiljön men även för att "säkra" pengar till bygget.
Husvagn tror jag måste uteslutas om ni har barn! Vi hade aldrig klarat av det i alla fall. Blir ett jäkla bök med utrymme, tvätt och matlagning.

Ett tips är att slå upp garage och/eller friggebod där ni skall bygga och förvara viss möblemang där under tiden. Oftast har man ju bl.a. cyklar, utemöbler etc. som gott kan stå i kallförråd.

Hyr ni nära bygget så blir det dessutom lättare rent praktiskt att göra visst arbete själv med tanke på resor etc.

 
Hemmakatten
Vi är nu på väg till vårt andra mellanboende. Har bott i (stort) hyrt radhus ett år och flyttar snart till (liten) hyrd möblerad sommarstuga 800 meter från bygget. Förutom närheten till bygget blir vi "tvingade" ;) att ytterligare rensa bort saker. Kvarvarande bohag hyr vi in hos grannar som har uppvärmda bodar.

Hyra förråd hos Shurgard är dyrt. Försök att hitta alternativ. Fråga runt hos grannar och vänner. Kanske ni kan få ha lite här och lite där. Ett annat alternativ är bostadsrättsföreningar. De kan ha outnyttjade gamla förråd eller cykelstall i källaren man kan få hyra billigt.
 
Sitter i samma sits....min fundering är dock huruvida det finns intressenter som drar sig ur pga sent tillträde?!

Vi skulle börja bygga nu i augusti och parallellt sälja huset pga det är grönt på träden och vi har en fin trädgård men som alltid är det förseningar.

Jag tycker 6 mån verkar länge för tillträde....max 4 är rimligare tror jag.
 
vi sålde huset och hyr en lägenhet på södermalm i stockholm. ganska kul att prova på "citylivet" innan man blir lantis igen. vissa saker vill man ju prova.
möbler och gräsklippare magasinerat på shurgard. två stycken förråd: ett 6kvm som är uppvärmt och ett på 18 kvm som är kallt. några möbler har vi med oss till lägenheten och en hel del grejer är "utlånade" till kamrater.
vid nyår blir vi bostadslösa så i värsta fall lånar vi en sommarstuga och bor i sista tiden. eller en husvagn? eller svärmor? eller kamrater? inget problem!
 
Det brukar finnas många lägenheter att hyra i andra hand under kortare tid. I alla fall i Stockholmsområdet och speciellt under sommarperioder. Kolla på www.gulatidningen.se

Är du inte så kräsen på område så blir utbudet ännu större.

Vi hyr f.n en trea i andrahand i Solna på 82 kvm som kontor. Mycket schabbig och han vi hyr av sitter inne, (fick vi höra när vi hyrt den), men priset var bra och i ett inledningsskede är det helt OK att ha det så.

mvh
David
 
David skrev:
Mycket schabbig och han vi hyr av sitter inne, (fick vi höra när vi hyrt den), men priset var bra och i ett inledningsskede är det helt OK att ha det så.

mvh
David
Trist med en kille som sitter inne i er hyrda lägenhet ;)
 
Calle Anka skrev:
Trist med en kille som sitter inne i er hyrda lägenhet   ;)
;D
Jomenvisst. Fast sätter mn ett lakan över honom så märks han knappt. ;)

mvh
David
 
Jomenvisst. Fast sätter mn ett lakan över honom så märks han knappt.
Ha ha ;D ;D

Själva sålde vi huset och hyr nu en "våning med terass" under byggtiden (läs; trång lägenhet med balkong) ;)

Klar fördel; Man får rensa flera gånger ( hmm, kanske enda fördelen :-/ )

/Marge II
 
Och vi bor hemma hos mina föräldrar under byggtiden. Som tur är har de ett hyfsat stort hus, ett stort garage samt ett förråd på tomten så alla våra möbler får plats här också. Har nu bott här ett halvår (jag, sambon och vår 7 åriga dotter) och är höggravid och väntar en bebis vilken dag som helst. Funkar bra. Vi har byggt ett hus tidigare också och bodde även då här ett och ett halvt år, så vi visste att det skulle funka. Men det ska bli skönt till årsskiftet när huset blir klart!

/Mariana
 
Hej!
Vi har precis sålt vårt hus och flyttat till lägenhet. Vi tyckte att det kändes bäst att veta säkert att vårt gamla hus blev sålt innan vi ville göra avrop på nya huset.
Vi kommer att bo i lägenhet ca 7 månader, men det känns som en bra lösning under byggtiden.
Vi hyr en två på 54 kvm (2 vuxna + 1 barn).

// Anna
 
Som sagt var - har ni barn/småbarn så ta inte in i en husvagn eller en etta sju trappor upp utan hiss...

Hade en polare som gjorde det med fru, tre barn och hund (de hann prova bägge varianterna) i väntetiden mellan hus....

Behöver jag säga att det vart skilsmässa till slut... efter ett år i detta boende och med i stort sett hela bohaget magasinerat?

Satsa på att överlämna sent alternativt att hyra hus eller lägenhet där ni får plats med det mesta och som någon tidigare skrev - kanske ni kan ställa lite saker här och där. :)

Lycka till!
Sly
 
Det bästa - för de flesta i alla fall - är nog om man kan hitta en billig lägenhet som 'mellanboende'. Men det är klart ibland är det kanske inte möjligt och då måste man bita i det sura äpplet och acceptera byggdammet ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.