Hej
Jag har köpt en sorbtionsavfuktare till "krypgrunden" i en liten stuga, som kommer att stå ute i friska luften utanför stugan. De har reglat upp huset ovanpå en betongplattta,med luft mellan reglar och betongplatta. Det är endast ett utrymme på ca 15 cm under hela stugan, och endast ca 5-6 cm under reglarna. Väldigt märklig konstruktion.

Avfuktaren har ett 100 mm spirorör som anslutning, både på processluft och torrluft. Jag inser att det kommer vara svårt/omöjligt att få in så kraftiga rör någon längre bit under huset. Skulle därför vilja försöka ansluta ett antal slangar med mindre dimension till 100-anslutningarna på avfuktaren. Alternativt dimensionera ner från 100 till två 80 rör. Eller ännu hellre 3 st 50-rör (vet inte om det finns tunnare än 80 mm i Spiro..?)

Någon som har tips?
 
Mitt tips.
Lämna tillbaka den där avfuktaren.
Vad skall den fylla för funktion?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Mitt tips.
Lämna tillbaka den där avfuktaren.
Vad skall den fylla för funktion?
Målet är att sänka den relativa fuktigheten som igår låg på 85% vid 50 grader celsius. Vill förhindra mikrobiell påväxt som konstigt nog ännu inte utvecklats. Detta på rekomendation efter företaget Aquademicas noggrant utförda fukt- och luktutredning.

Jag skrev inte ens vilken avfuktare jag köpt, ändå anser du att jag ska lämna tillbaka den..? Utveckla gärna.
 
H Hantlangaren skrev:
Målet är att sänka den relativa fuktigheten som igår låg på 85% vid 50 grader celsius. Vill förhindra mikrobiell påväxt som konstigt nog ännu inte utvecklats. Detta på rekomendation efter företaget Aquademicas noggrant utförda fukt- och luktutredning.

Jag skrev inte ens vilken avfuktare jag köpt, ändå anser du att jag ska lämna tillbaka den..? Utveckla gärna.
För att du mest troligt inte behöver den.
Varför skulle det helt plötsligt bli en mögelpåväxt i grundkonstruktion i ett gammalt hus. Du behöver ju ha den högre luftfuktigheten under en längre tid/konstant innan något sker.
Vart hade du 85% RF i 50 graders temperatur ? Inne i grundläggningen eller i bastun?
Här kan du läsa lite kring hur mögelsporer reagerar och hur lång tid det skall vara fuktigt innan mögeltillväxt startar
https://www.polygongroup.com/global...-till-fuktniva-temperatur-och-varaktighet.pdf
 
Fuktutredning är utförd och jag har inte nämnt någonting om byggnadens ålder eller någonting för dig, så med all respekt så utgår jag utifrån de rekommendationer jag fått utav de proffs som mätt och utfört utredningen på plats. Varför antar du tex att byggnaden är gammal? Om det är så att jag mot förmodan önskar kompletterande fakta från experter som dig kring roten till problemet så kanske jag skapar en tråd om det ämnet.

Denna tråden gäller hur jag ska få in rören/slangarna under huset.
 
Fast "fuktutredningar" av tex Anticimex resulterar alltid i svaret "köp en avfuktare, helst våran överprissatta"....

Har du ett bjälklag ovanpå en betongplatta?
Är utrymmet du pratar om "uteluftsventilerat" eller är det stängt?
Hur mycket isolering har du i golvet?

Jag tycker ju, utifrån den lilla informationen givet, att en sorptionsavfuktare utanför grunden inte låter som en helt optimal lösning?

Edit: när har du haft 50 grader varmt i utrymmet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H Hantlangaren skrev:
Fuktutredning är utförd och jag har inte nämnt någonting om byggnadens ålder eller någonting för dig, så med all respekt så utgår jag utifrån de rekommendationer jag fått utav de proffs som mätt och utfört utredningen på plats. Varför antar du tex att byggnaden är gammal? Om det är så att jag mot förmodan önskar kompletterande fakta från experter som dig kring roten till problemet så kanske jag skapar en tråd om det ämnet.

Denna tråden gäller hur jag ska få in rören/slangarna under huset.
Då är det väl bara att du konstruerar en fördelningsledning av avloppsrör. 110mm med lämpligt antal t-rör och leda in 50mm rör under kåken. Lär inte vara allt för komplicerat.
 
Jag tycker TS ska ta till sig av den erfarenhet och de tips som ges här och inte avfärda det direkt med att ”proffsen vet bäst” för det är tyvärr inte alltid så. Ställer man en fråga på ett publikt och gratis forum får man allt vara beredd på olika typer av svar.

Med det sagt så borde det funka bra att använda rör till centraldammsugare som är 50 mm i diameter. Finns gott och sådana rördelar och förminskningar från spirostorlekar också vill jag minnas.
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Ska försöka förtydliga mig.

Det har varit ett garage, med gjuten platta. På plattan har de sedan gjutit en klack runt om som de lagt syllar och golvreglar på. I utrymmet mellan platta och golv var det igår 85% releativ fuktighet och 50 grader varmt.

Inne i bostaden är det en lukt som jag närmast skulle beskriva som våt jord. Det luktar inte fränt eller skadligt, inte som från impregnerade syllar eller liknande. Mer en kraftig doft av blöta löv/jord som uppkommer särskilt efter kraftigt regn. Tak och väggar uppmäter inga förhöjda fuktvärden så jag drar slutsatsen att lukten kommer underifrån. Jag vill därför skapa ett undertryck i utrymmet under huset och samtidigt torka ut lite.

Jag har god erfarenhet av sorbtionsavfuktare från andra hus, och det skadar inte att torka upp lite. Jag vill åtminstone prova för att se om det löser luktproblematiken eftersom det är en relativt enkel åtgärd.

Sorbtionsavfuktaren ska stå utanför grunden av den enkla anledningen att den inte får plats i grudläggningen. Jag kommer att stosa processluften, och den anslutningen är 100 mm.

Jag har inte köpt avfuktaren som är en Acetec 6H av Aquademica som utförde utredningen så de har ingen egenvinning av att rekommendera detta.

Jag kommer att täta de ventiler som finns till utrymmet under huset.

Jag tar till mig av all information, men det är så lätt att trådar spårar iväg på sidospår vilket innebär att det är svårt att söka på forumet och det minskar chansen att få svar på det man undrar.

Jättebra tips om avloppsrör och centraldamsugarrör, det hade jag inte tänkt på.
 
Alltså, är verkligen din mätare korrekt? Eller är vi utomlands?

50 grader i ett grundutrymme låter osannolikt (med öppna ventiler?), det är vad jag har i mellanrummet mellan isoleringen och råsponten i mitt platta tak en strålande sommardag... Dvs där solen värmer upp 125 kvm svart yta som i sin tur värmer 10-15 kbm luft..
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hantlangaren skrev:
Tack för alla svar. Ska försöka förtydliga mig.

Det har varit ett garage, med gjuten platta. På plattan har de sedan gjutit en klack runt om som de lagt syllar och golvreglar på. I utrymmet mellan platta och golv var det igår 85% releativ fuktighet och 50 grader varmt.

Inne i bostaden är det en lukt som jag närmast skulle beskriva som våt jord. Det luktar inte fränt eller skadligt, inte som från impregnerade syllar eller liknande. Mer en kraftig doft av blöta löv/jord som uppkommer särskilt efter kraftigt regn. Tak och väggar uppmäter inga förhöjda fuktvärden så jag drar slutsatsen att lukten kommer underifrån. Jag vill därför skapa ett undertryck i utrymmet under huset och samtidigt torka ut lite.

Jag har god erfarenhet av sorbtionsavfuktare från andra hus, och det skadar inte att torka upp lite. Jag vill åtminstone prova för att se om det löser luktproblematiken eftersom det är en relativt enkel åtgärd.

Sorbtionsavfuktaren ska stå utanför grunden av den enkla anledningen att den inte får plats i grudläggningen. Jag kommer att stosa processluften, och den anslutningen är 100 mm.

Jag har inte köpt avfuktaren som är en Acetec 6H av Aquademica som utförde utredningen så de har ingen egenvinning av att rekommendera detta.

Jag kommer att täta de ventiler som finns till utrymmet under huset.

Jag tar till mig av all information, men det är så lätt att trådar spårar iväg på sidospår vilket innebär att det är svårt att söka på forumet och det minskar chansen att få svar på det man undrar.

Jättebra tips om avloppsrör och centraldamsugarrör, det hade jag inte tänkt på.
När den fuktiga varma luften svalnar så lär det ju fällas ut ganska stora mängder vatten.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Alltså, är verkligen din mätare korrekt? Eller är vi utomlands?

50 grader i ett grundutrymme låter osannolikt (med öppna ventiler?), det är vad jag har i mellanrummet mellan isoleringen och råsponten i mitt platta tak en strålande sommardag... Dvs där solen värmer upp 125 kvm svart yta som i sin tur värmer 10-15 kbm luft..
Jag hade dessutom knackat bort gallrena (ett i var gavel) för att kunna se bättre in i utrymmet så det var i princip fritt blås. Det var iofs närmare 30 grader här igår. Det är möjligt att instrumenten var dåligt kalibrerade, det kan jag inte svära på, men vi mätte upp 50% i fria luften och vad den visade i temperatur har jag glömt, men om det varit avvikande så hade vi nog reagerat..

Kommer nog lägga ett 110mm avloppsrör på baksidan av stugan och gå in med 75 mm genom grundmuren på flera ställen (mellan reglarna) och blåsa in torrluften i motsatt ände där den suger våtluft. Processluften behöver jag i princip bara sticka in innanför grundmuren så där ska jag försöka komma in med ett 100-rör.

Men... hur ansluter jag ett 110 mm avloppsrör på en 100 mm stos?
Avloppsrörskoppling med en 100 mm stos monterad på en vit platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Det var inte mina instrument, det var Aquademicas och de såg dyra ut.
 
Tja, temperaturen är väl kanske inte huvudsaken här...

Hur stort utrymme är det?

Om det är ett luktproblem du försöker lösa så är det viktigt att avfuktaren ger ett undertryck i grunden, och att den är helt tät.

Jag har en större modell av Acetecs avfuktare, och undertrycket den skapar är inte tillräckligt stort för att lösa ett luktproblem... Framförallt eftersom avfuktningscykelen slutar blåsa ut ur det lilla röret när fuktnivån sjunker under inställt värde (eftersom du har en såpass liten mängd luft lär det gå snabbt) .... När jag köpte avfuktare för 6-7 år sen var det bara Corroventa som hade avfuktare som skapade ett konstant undertryck....
 
Redigerat:
Angående kanaler så är dem minsta spiro du kan köpa 63mm.
Men till ett sådant här projekt så skulle jag som fler nämnt satsa på avloppsrör, ett större rör 100mm ut och sedan fler 40mm rör ner i grunden.
När dem ventilerade golven typ Nivell kom så var dem flesta byggda så.

Avfuktaren skall cirkulera processluft/torrluft i "grunden" och sedan låta våtluften skapa undertrycket då?

Du råkar inte mäta temperaturen i utrymmet i Fahrenheit? (50°F = 10°C)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.