Vi håller på att titta på en tomt som angränsar mot en 50km/h väg, dock inte så trafikerad. Men tillräckligt för att störa. Den sida som angränsar mot vägen kommer att bli baksidan på tomten så det känns som att ett skydd inte kommer att förstöra intrycket på tomten.

Är det någon som har erfarenhet från bullerplank, bullerskydd?

Är det någon som byggt ett eget eller vet kostnader för att köpa färdiga sektioner osv?

Jag hörde hos kommunen att vägverket ibland kan bidra ifall man uppfyller vissa kriterier.

Tacksam för alla tips, ideér, erfarenheter mm. :)
/Jonas
 
Vi har ungefär samma förutsättningar på våran tomt. Vi gjorde en bullervall. Från vägen sett är vallen ca 2 m hög och från trädgården drygt en meter. Vallen fungerar fint mot buller från bilarna. Kostnaden för vallen kan väl räknas i hundralappar om man har överskottsmassor på tomten.
Finns det granntomer som också vetter mot vägen bör man tänka på att eventuella bullerskydd måste vara enhetliga (kommunens krav).


P.S.
Det räcker om du startar en tråd för din fråga. Annars blir det så jobbigt när folk börjar svara på bägge trådarna.
D.S.
 
Intressant, tack för tipset.

Hur gör jag en tråd? Är det försent nu?
 
Opkad skrev:
Intressant, tack för tipset.

Hur gör jag en tråd? Är det försent nu?
När man klickar på "Start New Topic" så blir det en ny tråd (det kallas så, finns kanske andra namn). Du startade två trådar under två kategorier men det räcker med en tråd under den kategori som ligger närmast till hands.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.