Mäklaren sa att elstammarna nog behöver ses över. Om allt behöver bytas vad kan sådant kosta? Huset är på 140 kvm och biarea 50 kvm.

När är det verkligen dags att byta sådant?
 
hur gammal är stugan ....är det en infälld installation...........hur många rum......sittermätaren inne eller ute.......många frågor blir de :surprised:
 
den är på boarea 140kvm biarea 50 kvm
där är fem rum.
resten kan jag inte svara på tyvärr. :(
kan du säga en ungefärlig prisuppgift vad det kan röra sig om?
 
ca 35.000 till 70.000 kr, i stockholm, cirka...
 
Det behövs mera data för att kunna säga något säkert.

Ungefär hur ser systemet ut idag. går det i rör eller är allt spikat på vägg. Hur mycket el finns det.
 
mats_o skrev:
Det behövs mera data för att kunna säga något säkert.

Ungefär hur ser systemet ut idag. går det i rör eller är allt spikat på vägg. Hur mycket el finns det.
Har inte varit på visning ännu. Så jag vet ingenting, men tack för du upplyste mig det ska jag fråga mäklaren när vi är där.

Hur vet man att det är dags att byta elstammar? När måste det göras? vad händer om man väntar för länge?
 
I värsta fallet brand. Det som kan hända är att isoleringen lossnar och man attså får oskyddade späningsförande ledare vilket kan leda till tjuvströmmar eller kortslutningar vilket ger väme som kan tända eld.

Hurpass vanligt detta är lämnar jag till de yrkesverksamma
 
Om elen är gammal men OK så brukar man ändå vilja/behöva uppdatera en hel del. Förmodligen finns där alldeles för få vägguttag, de existerande kanske inte är petsäkra, och dessutom vill du säkert ha jordat och jordfelsbrytare.

Jag betalade cirka 10000:- för byte till jordat i alla rum, 7 helt nya uttag, nya centraler med automatsäkringar och jfb för 166 kvadrat. Då kände jag elektrikern så det blev inköpspris på mtrl och kompispris på arbetet. Och där fanns bra rör överallt där det enkelt gick att dra ny kabel. Hade rören varit klämda nånstans hade timmarna tickat iväg snabbt, och utan rör ännu snabbare...
 
Jag betalade 30000 :'( för ett plan, nya fk kablar 560 meter, 14 nya uttag, 10 lamputtag, 10 strömbrytare, ny elcentral, en dimmer. 30 timmars arbete. Men materialpriserna från min elektriker ligger mellan 150 och 300 procent över vad elbutik.se tar för samma produkter. Så fråga hur han kommer att ligga prismässigt vad gäller material. Jag kommer definitivt att köpa in mer material själv när det är dags att jorda källaren. Då får han väl ta en högre timpeng om han inte kan tjäna pengar på material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.