Bör jag ha fuktspärr under klinker vid området runt värmepumpen?
Jag ska lägga klinker i källaren. Jag tänkte skippa fuktspärren på större delen och bara ha det där det behövs, dvs i ett våtrum och ev under värmepumpen. Bredvid värmepump finns, golvvärmefördelare och lite verkstad.
Jag uppskattar att det kan rinna ut vatten på golvet från värmepumpen någon gång vid installation men därefter max en gång om året.
Under klinker är det 150 mm betong, 100 mm frigolit, ångspärr(som följer betongen upp och kommer upp över betongkanten) och ytterligare 100 mm frigolit samt kapillärbrytande material.
Bör jag ha fuktspärr under klinker vid området runt värmepumpen?

En annan fundering är hur jag ska lägga klinker mellan källarvägg och betongplatta. Ska klinker läggas ut över frigoliten? Gäller att komma ihåg att inte belasta hela vägen längst bak...
Källaren är sänkt och bredvid/utanför betongplattan är det naturligt berg som kan vara både kall och fuktig.
Japp inte i enlighet med hur man ska bygga om allt byggs nytt från början men så kan det bli när huset byggdes för 100 år sen och jag nu har sänkt källargolvet, dränerat och isolerat och gjutit ny platta i källaren. Visst hade jag velat ta bort källarväggarna och resten av huset och bygga nytt som man ska men det hade blivit för mycket jobb.

Innanför källarväggen ställde jag 5 cm frigolit, som form inför gjutningen så jag har i vart fall 5 cm utrymme mellan frigoliten under betongen och källarväggen.
Var borde klinker sluta och hur tätar jag mellan klinker och bergväggen, det som är källarvägg?
Min ide är att fogskumma igen utrymmet mellan yttervägg och betong och sen låta klinker figursågas så den går fram till berget och foga sista centimetern mot bergväggen.
 
  • Schematisk ritning över golvkonstruktion med betong, frigolit och ångspärr rörande källarrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt vad jag läst mig fram till både här och andra ställen så ska källaren enbart tätskiktas där golv/vägg utsätts för vatten dagligen. Dvs vid dusch, resten av badrummet behöver inget tätskikt. Så jag skulle nog säga nej vid din värmepump. Inte kommer där stå vatten på golvet varje dag?

Resten har jag ingen aning om.

Edit: läste mer noggrant nu och såg att det var isolerat under betongen. Då vettefan faktiskt.
 
BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Enligt vad jag läst mig fram till både här och andra ställen så ska källaren enbart tätskiktas där golv/vägg utsätts för vatten dagligen. Dvs vid dusch, resten av badrummet behöver inget tätskikt.
Fast gäller inte det bara när det är oisolerad betongplatta?
Här är det ju frigolit och ångspärr under.

Det är kanske så att man ska använda standardreglerna med tätskikt på hela golvet med 5 cm uppvik mot väggarna?

Tillägg:
Såg inte att du hade ändrat ditt inlägg innan jag svarade.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.