Hej,

har ett trådbundet Accord-system i huset (Hjältevadshus standard antar jag). Brandlarm, magnetkontakter infällda i dörrposterna, rörelsesensorer etc. Skulle dock vilja ta larmet in i 2020-talet, så jag skulle vilja uppgradera så att man kan använda "taggar" och/eller mobiltelefon för avlarmning, gärna också koppla upp larmet. I framtiden blir det nog också ett digitalt dörrlås för att underlätta lite mer.

Känns helt onödigt att byta ut allt eftersom allt fungerar som det ska. Det enda jag saknar är lite moderna funktioner. Var in till en larmfirma i Örebro som bara sa "det inte går att göra något, man måste byta allt". Efter att ha läst här så verkar ju det verkligen inte vara sanningen.

Frågan är såklart vad jag kan byta till (SPC har jag förstått ska vara ett alternativ) och vet någon en vettig firma i Örebro-trakten som är duktiga på installtion?

Tack!

//TobiasEA
 
RilleRock
T Tobbe@EA skrev:
Hej,

har ett trådbundet Accord-system i huset (Hjältevadshus standard antar jag). Brandlarm, magnetkontakter infällda i dörrposterna, rörelsesensorer etc. Skulle dock vilja ta larmet in i 2020-talet, så jag skulle vilja uppgradera så att man kan använda "taggar" och/eller mobiltelefon för avlarmning, gärna också koppla upp larmet. I framtiden blir det nog också ett digitalt dörrlås för att underlätta lite mer.

Känns helt onödigt att byta ut allt eftersom allt fungerar som det ska. Det enda jag saknar är lite moderna funktioner. Var in till en larmfirma i Örebro som bara sa "det inte går att göra något, man måste byta allt". Efter att ha läst här så verkar ju det verkligen inte vara sanningen.

Frågan är såklart vad jag kan byta till (SPC har jag förstått ska vara ett alternativ) och vet någon en vettig firma i Örebro-trakten som är duktiga på installtion?

Tack!

//TobiasEA
Vilken ålder har installationen?
Hur många sektioner?
Är brandvarnarna kopplade med 2 eller 4 tråd?
Man brukar räkna en livslängd på 10 år för detektorer sen resten är plus.
Det beror helt på kvalitén.
De kan hålla i 20 år.

Är detektorerna ok så byter man CA samt Map plus ev fler sektionskort etc.

Är det Honda som är tillverkaren?
Över 20 år i branschen och aldrig hört talas om Accord.
Fick 2 träffar på nätet varav denna tråden var 1 utav dem.
Det säger nog det mesta om hur lyckad den centralen var.

Vill du in på 2020-talet med trådbundet så är SPC ända vettiga alternativet.
 
Jag skulle byta allt förutom kablarna.
Kabeldragningen är det stora jobbet så det är ju skönt om de går att återanvända.

Ademco accord verkar använda 1kohm motstånd för dubbelbalanserade zoner så om det inte fungerar med det nya systemet måste du iallafall byta motstånd i all utrustning.
 
tommib
RilleRock RilleRock skrev:
Vilken ålder har installationen?
Hur många sektioner?
Är brandvarnarna kopplade med 2 eller 4 tråd?
Man brukar räkna en livslängd på 10 år för detektorer sen resten är plus.
Det beror helt på kvalitén.
De kan hålla i 20 år.

Är detektorerna ok så byter man CA samt Map plus ev fler sektionskort etc.

Är det Honda som är tillverkaren?
Över 20 år i branschen och aldrig hört talas om Accord.
Fick 2 träffar på nätet varav denna tråden var 1 utav dem.
Det säger nog det mesta om hur lyckad den centralen var.

Vill du in på 2020-talet med trådbundet så är SPC ända vettiga alternativet.
Du har ju koll på detta så vill egentligen inte säga emot men vad är det som åldras i magnetkontakter? Att branddetektorer och IR-deckare blir gamla köper jag, de innehåller aktiv elektronik, men MK? Det är ju trevligt att slippa byta ut infällda MK i dörrposterna menar jag.

Jag tycker för övrigt att det är tråkigt att DSC är så primitiva fortfarande och att grundutförandet är både dyrt och inkomplett på Neo. Det är annars ett stabilt larm som gör det det ska.
 
RilleRock
tommib tommib skrev:
Du har ju koll på detta så vill egentligen inte säga emot men vad är det som åldras i magnetkontakter? Att branddetektorer och IR-deckare blir gamla köper jag, de innehåller aktiv elektronik, men MK? Det är ju trevligt att slippa byta ut infällda MK i dörrposterna menar jag.

Jag tycker för övrigt att det är tråkigt att DSC är så primitiva fortfarande och att grundutförandet är både dyrt och inkomplett på Neo. Det är annars ett stabilt larm som gör det det ska.
Precis som du skriver så löper enheter med aktiv elektronik stötte risk att fallera och även det som jag primärt menade.

Men det som kan strula med magneter är magnetiseringen som avtar över tid (och i extrema fall korrosion av tungelementet). Oftast inte tillräckligt för det skall bli ett problem.
Det beror på kvalité, installationsavståndet och om magneten är avsedd att bli monterad där den sitter.
Infällda magneter kan monteras på fel sätt som kan ge fel flera år senare inte för att det behöver gälla för Ts men tex:
Dörr/fönsterposter har stålkarm och magnet med distansring har inte används.
Magneten mattas av fortare.

En "vanlig" elektriker har monterat den färdigkapslade magneten med kabel utan att "motsnurra" kabeln innan magneten skruvades dit.
Har vart ute för detta då jag tillslut efter byte av magneten hittade ett avbrott på ena tråden inne i kabeln.
Lagen om all jäklighet men ändock.


Sen finns det även infällda magneter utan fast kablage tex MC 140 så även om det skulle bli ett problem så är det löst rätt enkelt oavsett.
Givetvis skall man inte byta ut något som fungerar utan vara glad sålänge det håller.

Håller med, Neo är i grunden en mycket stabil och bra central dock vidarbyggd på en gammal plattform och inte vidare användarvänlig om man inte använder den frekvent.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Vilken ålder har installationen?
Hur många sektioner?
Är brandvarnarna kopplade med 2 eller 4 tråd?
Man brukar räkna en livslängd på 10 år för detektorer sen resten är plus.
Det beror helt på kvalitén.
De kan hålla i 20 år.

Är detektorerna ok så byter man CA samt Map plus ev fler sektionskort etc.

Är det Honda som är tillverkaren?
Över 20 år i branschen och aldrig hört talas om Accord.
Fick 2 träffar på nätet varav denna tråden var 1 utav dem.
Det säger nog det mesta om hur lyckad den centralen var.

Vill du in på 2020-talet med trådbundet så är SPC ända vettiga alternativet.
Hej :)

Antal sektioner vet jag faktiskt inte. Larmet satt i huset när vi flyttade in för ett år sedan och huset är byggt '03.
Inte tillverkat av Honda :) Återförsäljare var visst Safety Line Security AB, idag ADI Global. Hjältevadshus hade det som standard.
( https://www.byggahus.se/forum/threads/larm-hjaeltevad-modulent.49438/ )

Brandvarnarna har två trådar tror jag. Monterade isär en som fick frispel av värmeböljan i somras och tror det var två i alla fall :)

Behöver jag byta det mesta så är det ok såklart, men jag gillar att allt är infällt och snyggt placerat, så jag försöker ju såklart återanvända och bara uppgradera det som går.

Problemet är väl att hitta en firma i närheten som kan göra jobbet och jag ogillar när deras standardsvar är att allt ska bytas :)
Det perfekta skulle alltså vara att veta någorlunda vad jag kan/bör skaffa och sen hitta någon som kan montera det. Trådbundet SPC alltså?

//TobiasEA
 
RilleRock
T Tobbe@EA skrev:
Hej :)

Antal sektioner vet jag faktiskt inte. Larmet satt i huset när vi flyttade in för ett år sedan och huset är byggt '03.
Inte tillverkat av Honda :) Återförsäljare var visst Safety Line Security AB, idag ADI Global. Hjältevadshus hade det som standard.
( [länk] )

Brandvarnarna har två trådar tror jag. Monterade isär en som fick frispel av värmeböljan i somras och tror det var två i alla fall :)

Behöver jag byta det mesta så är det ok såklart, men jag gillar att allt är infällt och snyggt placerat, så jag försöker ju såklart återanvända och bara uppgradera det som går.

Problemet är väl att hitta en firma i närheten som kan göra jobbet och jag ogillar när deras standardsvar är att allt ska bytas :)
Det perfekta skulle alltså vara att veta någorlunda vad jag kan/bör skaffa och sen hitta någon som kan montera det. Trådbundet SPC alltså?

//TobiasEA
Där ser man.

Har de 2 trådar får de bytas om det inte ligger 1 par löst i sockeln?

SPC har valbara motståndsvärden så de behöver inte bytas ut.

Ja om du vill ha ett framtidsäkert och prisvärt system.
Har de själv sen 10 år då de släpptes.
Har iofs fått byta ut centralkortet då första version 1.0 gick bara att uppdatera till 1.1 :cool:
 
  • Gilla
Tobbe@EA
  • Laddar…
RilleRock
Fått tag i en installationsmanual och enligt den så kommer du inte behöva byta ut rökdetektorerna.
Men går det att öppna upp dem och komma åt kammaren hade jag blåst dem rena med tryckluft.

Befintlig map ansluts bara med 3 trådar med de har väl förhoppningsvis dragit 4 tråd dit då det är det larmsystem nyttjar för systembus och spänning.

Sen enligt manualen så är alla sektioner obalanserade vilket SPC klarar av men inte att rekommendera då du kommer få larm vid avbrott på kabel istället för sabotage om det hade varit dubbelbalanserat.

Nu har du lite mer koll :cool:
 
RilleRock RilleRock skrev:
Fått tag i en installationsmanual och enligt den så kommer du inte behöva byta ut rökdetektorerna.
Men går det att öppna upp dem och komma åt kammaren hade jag blåst dem rena med tryckluft.

Befintlig map ansluts bara med 3 trådar med de har väl förhoppningsvis dragit 4 tråd dit då det är det larmsystem nyttjar för systembus och spänning.

Sen enligt manualen så är alla sektioner obalanserade vilket SPC klarar av men inte att rekommendera då du kommer få larm vid avbrott på kabel istället för sabotage om det hade varit dubbelbalanserat.

Nu har du lite mer koll :cool:
Alltså, vilken grym research du gjort! :)

Blåste rent brandlarmet (ett av dem) med tryckluft i somras efter frispelet och nu när du säger det så var det nog tre trådar och en lösliggande.

Har också fått tips på en installatör/tekniker i Örebro som kanske har koll så jag ska ta kontakt med honom under dagen.

Det där med obalanserat lät ju lite rörigt tyvärr, men jag får se vad tekniker/installatör säger om saken. Skulle vara skönt att ha ett nytt, modernt larm på plats och sen byta till digitala dörrlås.

Jag tackar för all input och uppskattar den verkligen. Kommer någon på något annat jag bör tänka på eller överväga så fortsätt skriv :)

//TobiasEA
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.