Planerar nästa projekt som ska bli att bygga eget växthus. Storlek: så stort som möjligt inom attefallsreglerna.
Har inte en massa gamla fönster så det blir nog till att bygga i trä med nån slags lösning för att lägga i rutor.
Grundläggning: murad nederdel, antingen på gjuten sula eller om vi till och med gjuter en hel platta. Kanske vi blir helt tokiga och till och med gjuter in golvvärme för att senare koppla in solfångare eller nåt.
Tanken är odlingsbäddar och utrymme för att sitta och mysa :)

Idéerna är många och väldigt vaga men jag tar gärna emot förslag, inspiration och ritningar.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Har inga ritningar att erbjuda, men lite googling brukar kunna ge någonstans att börja söka.

Tänkte bara bidra med lite egna tankar, även om det låter som att ni funderat en hel del.

En hel del beror såklart på de fysiska förutsättningarna, dvs tomten (plats, yta, väderstreck, träd, terräng, etc), hus (placering, stil mm), och ev bygglov. Detta obeaktat så är ett långsmalt växthus praktiskt. Myshörna kan vara i ena änden och odlingar i resten. Det blir då bäddar på båda sidor om mittgången, och om man sektionerar huset så kan man lätt få till en rejäl fast arbetsbänk med lagringsutrymme under och över. Både arbetsbänk och lagringsytor kan nästan inte bli för stora.

Bredden (invändigt) på växthuset ligger på ca 2 - 2,6 m. Min 60 cm bäddar och 80 cm gång. Mer än 80 cm bäddar och 1 m gång går inte att utnyttja effektivt med detta upplägg. Samtidigt räcker bredden gott till för en sittplats, under förutsättning att det är tillräcklig ståhöjd/takhöjd längst ut.
Längden är valfri. Sektionslängder om 2,5 - 3 m känns rätt lagom. För kort så kan det kännas lite trångt, och för långt så blir det onödigt byggnadstekniskt besvärligt.

Takhöjd i ytterkant ca 1,8 - 2 m är lagom.
Ju brantare tak desto bättre. 45 grader är alltid ett bra utgångspunkt. Då behöver man inte vara bekymrad över snö på vintern, samt att det ger bra med luftvolym och takhöjd. Båda är viktiga för klimatet inne i växthuset. Luftvolymen ger lite mer tröghet i temperaturväxlingarna, och takhöjden gör att den värsta värmen samlas över växter och huvuden. Till detta hör god ventilation och gärna en grov, tung, massiv stomme (hela vägen upp i taket).

När det gäller ventilation så ser jag att alla köpehus och alla bygginstruktioner innebär ett helt tätt växthus som enbart ventileras genom styrda (manuellt eller automatiskt) öppningar. Jag anser att detta är ett bra sätt att skaffa sig själv och växterna onödiga problem. Det fungerar alldeles utmärkt att bygga otätt. Så länge det gäller ett vanligt kallväxthus som inte ska varmhållas på vintern. Det går en klar skiljelinje byggtekniskt och kostnadsmässigt mellan kallväxthus och vinteruppvärmda växthus/uterum.

El och vatten är visserligen bra att ha, men inget nödvändigt. Hur ofta är man ute och donar i växthuset när det är mörkt? I princip aldrig, eftersom det är ljust och varmt under en stor del av dygnet under sommaren, (och tillräckligt på vår och höst). Om man ngn enstaka ggn behöver ljus så finns en eminent uppfinning som heter pannlampa. Även små batteridrivna mysbelysningar för den som vill sitta ute och mysa sena kvällar/nätter. Stearinljus är naturligtvis allra mysigast, och fungerar om de används måttligt, annars kan de ha en tendens att sota (insidan av glasen).

Vatten är absolut nödvändigt, men det fungerar ok att ha några stora vattenkar/baljor, (inne eller utanför), som man tankar upp med trädgårdsslangen nu och då, och därifrån fyller vattenkannor. Med ett robust växthus med bäddar så går det också fint att ge en rejäl rotblöta en ggn i veckan eller så (väderberoende/efter behov).

Hm, det blev vist lite mer osorterat bludder än tänkt, men men.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
KristinaRT
El är absolut nödvändigt om man tänkt sig nyttja delar av växthuset under vinterhalvåret.... Tex klä in en del m frigolit och förvara medelhavsväxter där... Om man är intresserad av den typen av användning hade jag redan från början funderat över hur detta löses bäst. Kanske en vägg som är i sten mot norr likt gamla tiders orangerier?

El är fö också bra om det blir varmt på sommaren eftersom man då kan ha en vanlig bordsfläkt inkopplad.
Vatten är smart, speciellt om man har långt till vattenutkastare el brunn, men tänk redan från början ut tt bra sätt att ta tillvara vatten fr taket - ett stort växthus kan samla mycket vatten!

Mitt råd är att försöka få så mycket volym man kan, gör det inte för lågt, varken i nock eller sidorna. Ju mer volym ju stabilare temperatur.
Och planera för solskydd från början, det kommer behövas!

Låter som ett jättekul projekt, lycka till och lägg lägg gärna upp en tråd om bygget här :)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Fulkemisten
BiFuel BiFuel skrev:
Har inte en massa gamla fönster så det blir nog till att bygga i trä med nån slags lösning för att lägga i rutor.
Grundläggning: murad nederdel, antingen på gjuten sula
Har ungefär samma planer/drömmar jag med. Fast inte i Attefallsstorlek utan snarare som Friggebod, Murad grund och sedan någon sorts träram att fästa glas i. Eller kanalplast. Jag har inte bestämt mig. Har ingen input mer än att jag också har googlat och drömt. Hittat något som heter "heat sink", tanken är att forcera luft från taknivå genom ett stenmagasin under golvet och på så vis kyla luften, stenarna avger sedan värme på natten. Såhär:

a2899e063d4aa9f8dc72fc289b552203.jpg

Vet inte om det fungerar men det verkar ballt. Annars är det ju bra med termisk massa, murad grund upp till en knapp meter och kanske ett par tvåhundraliters vattenmagasin i form av t ex oljefat. Vatten absorberar och håller mycket värme (och kyler även därigenom).
Tråden måste i alla fall följas om du nu kommer på något och gör slag i saken.

Här är några filmer på fina växthuskonstruktioner från internets underbara värld att inspireras av:

Fräsigt växthus halvt under mark, gillar konceptet med kyltunnel, men så bor han också i typ öknen.

Bra exempel på att kombinera växthus och aquaponik:

Alla växthus moderskepp. Beam me up Scotty!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.