Vi håller på att renovera källaren. I samband med detta undrar jag om någon känner igen denna plastmatta. 70 / 80 talet? Om jag minns rätt så så tidigare ägare (som inte var husets första ägare ) att huset renoverades under 80 talet. Mycket tyder på detta, men när det gäller källaren med sina oranga väggar så är jag inte riktig säkert på det.
 
  • Gammaldags plastmatta med marmorerat mönster i nyanser av beige och brun, möjligtvis från 70- eller 80-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten beige plastmatta med mönster, troligtvis från 70- eller 80-talet, som kan finnas i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den mattan har man sett innan. Har sett den i några 80 talshus.
Sugen på att byta? För den ser ut att vara i bra skick
 
  • Gilla
Martin.M
  • Laddar…
Ja, den är i rätt bra skick för sin ålder i själva gillestugan. Ligger dessutom i en del garderober där måste den nog tas bort eftersom den lossnar från betongen och är väldigt ofräscht då. även i gillestugan börjar den få små hål.
 
Det är en plastmatta, inga plattor.
 
BirgitS
Ok, en plastmatta som ska se ut som korkplattor Den kan nog vara från 80-talet.

Har du någon fråga?
 
Nja, jag går bara och funderar om jag kan riva ut den. Det är källarens sista plastmatta som inte är testad på asbest. Jag skickade in 2 andra mattor för prov, de innehöll inget sådant...
 
BirgitS
Jag tror att det var relativt ovanligt med dessa mjuka plastmattor med struktur innan asbestförbudet, det jag minns om sånt som las in under 60- och 70-talet så var det rätt hårda släta PVC-plattor/mattor.
 
Ok tack! Jag skickar den kanske ändå till prov. Men då blir jag mindre orolig inför svaret Tänkte bara att någon känner igen mattan typ 'mina föräldrar la en sån 1980' eller liknande.... Tack också till dig Johannes.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det var relativt ovanligt med dessa mjuka plastmattor med struktur innan asbestförbudet, det jag minns om sånt som las in under 60- och 70-talet så var det rätt hårda släta PVC-plattor/mattor.
Det är interessant: vet någon mer om skillnaden mellan 60/70 och 80 talets plastmattor? Min matta är nog inte särskilt mjukt, men det är efter nästan 40 år förmodligen inte så konstigt. Det som jag reagerade på var pappret på baksidan, men å andra sidan hade mina andra testade mattor också papper på baksidan. Jag försökte googla mig fram till något svar men utan större framgång. Någon som vet mer om "plastmattans historia "?
 
Jag skulle gissa att mattan är från 80-talet, (men det är en gissning).

La själv in en liknande plastmatta i köket i min första bostad på 80-talet. Den mattan jag la in var en tunn billig plastmatta, förmodligen av PVC. Fanns ingen armering eller ngt annat i den. Ej heller ngn papp på undersidan.
 
Det är inte asbest i den, den är för ny för det. Och eventuella farliga ångor har nog vädrat ur sig vid det här laget.
Det är bara att riva ur om den ska bort
 
  • Gilla
Frida80
  • Laddar…
Hej!

testade du någonsin denna matta? Jag har en liknande i ett hobbyrum i min källare från -79
 
H hullan skrev:
Hej!

testade du någonsin denna matta? Jag har en liknande i ett hobbyrum i min källare från -79

Ja, jag skickade in prov och den innehöll tyvärr asbest, det bita pappret på baksidan var asbestpapp
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.