Om väggen är isolerad 200 mm och mindre så bör inte diffusionstät plast användas , men beror på val av isolering (isolervärde) och i vilken ända av Sverige
Sen finns värmefaktorn , hur varm det är i garaget.
Sen finns värmefaktorn , hur varm det är i garaget.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Det är en vanlig ångbroms, använd tillsammans med hygroskopisk isolering t.ex. cellulosa
Tala gärna om varför man inte ska använda diffusionstät plast om man har t.ex. 145mm isolering.Tomture61 skrev:
Jag håller med om att väggen enklare kan torka ut ju tunnare isolering man har men principen är densamma. I ett uppvärmt hus i Sverige finns ingen nackdel med diffusionstät plast i väggen.
Men som jag skrivit tidigare, A och O är att få väggen lufttät så att man till alla pris undviker att få konvektion genom väggen. Det kan ställa till skada på riktigt. Diffusion är egentligen ett marginellt problem undantaget badhus och liknande ställen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Plast och mineralull är rimligast, det är billigare. Och båda funkar utmärkt
Alternativt ångbroms och cellulosa.
Alternativt ångbroms och cellulosa.
Ett uppvärmt utrymme med 200 mm eller mindre isolering kommer värmen så långt in i isoleringen (mer än 1/3 in) så daggpunkten hamnar på fel sida om diffplasten.V vectrex skrev:Tala gärna om varför man inte ska använda diffusionstät plast om man har t.ex. 145mm isolering.
Jag håller med om att väggen enklare kan torka ut ju tunnare isolering man har men principen är densamma. I ett uppvärmt hus i Sverige finns ingen nackdel med diffusionstät plast i väggen.
Men som jag skrivit tidigare, A och O är att få väggen lufttät så att man till alla pris undviker att få konvektion genom väggen. Det kan ställa till skada på riktigt. Diffusion är egentligen ett marginellt problem undantaget badhus och liknande ställen.
OBS detta gäller bostadsutrymmen med ca +20 gr invändigt , ett garage har kanske +10 gr så ........
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 258 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 258 inlägg
Detta är ju helt uppenbart felaktigt. Ångspärr går alldeles utmärkt att ha på med tunnare isolering. Mitt hus tex har ångspärr och 120mm isolering och det finns 1000tals liknande hus med samma lösning.Tomture61 skrev:
Förklara varför detta är felaktigt är du snällRickard.ag skrev:
https://gds.se/spara-energi/isolering/angsparr-darfor-maste-din-angsparr-vara-helt-tat
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 258 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 258 inlägg
För att det du skriver inte hänger ihop, plasten sätts så varmt som möjligt (max 1/3 inn) och plasten håller ungefär samma temp som inomhus. Det som händer med mindre isolering är att det är varmare i dom yttre delarna av isoleringen (läcker ut mer värme genom väggen).Tomture61 skrev:
https://gds.se/spara-energi/isolering/angsparr-darfor-maste-din-angsparr-vara-helt-tatRickard.ag skrev:
I äldre hus kommer det inte att finnas en ångspärr och om du isolerar kan du välja att utelämna den eller lägga till den. Ångspärren bör som tumregel alltid ingå i bygget om isoleringstjockleken överskrider 200 mm. Då ligger daggpunkten – där kall och varm luft möts – nämligen inuti själva isoleringsmaterialet.
Detta är en tumregel enligt experter , är själv amatör
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Precis. Om daggpunkten är på utsidan av isoleringen betyder det att egentligen behövs ingen diffusionsspärr. MEN om du har en diffusionsspärr på insidan så minskar det fukttransporten genom väggen och du får en torrare vägg. Det är alltså en fördel så länge det är varmare på insidan än utsidan.