Vad är skillnaden på en lekstuga kontra friggebod? Jag har idag ett diskussion med grannen som medger att våran friggebod bör flyttas då den står närmare än 4,5 m från tomtgräns. Jag vill hävda att det är en lekstuga och bör kunna stå där den står dvs. 1-1,5 m från tomtgräns.

Jag har läst lite på boverket gällande friggebod.

Fakta lekstugan: 2,5x2,5m höjd takfot 1,6m
Dörr: 0,5x1,3 lite roliga fönster på det.
Används som lekstuga.

Går det på något sätt att få mig slippa flytta denna? Kan jag montera några hjul eller kan jag hävda att det inte är en ”byggnad” som med vedskjul.

Tacksam för tankar och idéer.
 
Av frågan att döma antar jag att det är en bod och inte en lekstuga. Annars skulle väl frågan så att säga inte uppstått.

Att den står närmare gränsen än 4,5 meter behöver dock inte vara grund för att den måste flyttas för det. Är grannen ok med placeringen får den stå där. Har den stått där mer än tio år är frågan preskriberad. Har en tidigare ägare av grannfastigheten gett lov till den får den också stå kvar. Jag skulle sträcka mig till att säga att om boden stått där längre än nuvarande granne haft sin fastighet så står boden säkert, oavsett vad tidigare granne eventuellt sagt.

Funkar inget av ovanstående är det nog grannen som har rätten på sin sida, då får du förhandla dig till ett medgivande eller flytta boden.
 
Grannen medger att det är en bod då hon utgår från regelverket men i verklighet är det en lekstuga.

Lekstugan är byggd i år och vi har inte tänkt tanken att en lekstuga går under samma vilkor som friggebod. Där av har frågan uppkommit och grannen är inte förhandlingsbar :(
 
Ah, sorry, jag läste dåligt. Det finns ju egentligen inget mindre än friggebod i byggreglerna. Man kan ju tycka att en hundkoja eller en riktigt liten lekstuga borde vara helt oreglerade, men det ni har skulle jag säga ganska tydligt är en friggebod, och då är det de reglerna som gäller. Tyvärr. Om man inte vill söka bygglov för lekstugan, men det känns ju lite väl.
 
  • Gilla
S.V
  • Laddar…
Går det nyttja definitionen av en byggnad som nedan. Lekstugan kan du inte på ett smidigt sätt uppehålla dig i och är inte varaktigt mer än ett par år.

En byggnad definieras i plan- och bygglagen så som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.
 
Hitta denna på Järfälla kommun.
Lekstuga

En lekstuga är en mindre byggnad för lek och skoj. Eftersom lekstugan har barnanpassade mått kan vuxna besökare uppfatta den som direkt obekväm att vistas i.


Behövs bygglov?
Du behöver inte bygglov för att bygga en lekstuga på din tomt, förutsatt att det verkligen rör sig om en lekstuga. En lekstuga ska:

  • vara byggd för att barn ska leka i den
  • ha mått anpassade för barn
Eftersom du inte behöver bygglov får du bygga lekstugan hur nära tomtgränsen du vill.
 
Dock är inte detta min kommun men vill se samma tolkning som dem.

Raggsockan Raggsockan skrev:
Hitta denna på Järfälla kommun.
Lekstuga

En lekstuga är en mindre byggnad för lek och skoj. Eftersom lekstugan har barnanpassade mått kan vuxna besökare uppfatta den som direkt obekväm att vistas i.


Behövs bygglov?
Du behöver inte bygglov för att bygga en lekstuga på din tomt, förutsatt att det verkligen rör sig om en lekstuga. En lekstuga ska:

  • vara byggd för att barn ska leka i den
  • ha mått anpassade för barn
Eftersom du inte behöver bygglov får du bygga lekstugan hur nära tomtgränsen du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.