Håller på med renovering av badrummet, pratade precis med snickaren som skall gjuta golvet och han pratade om att en snabb torkande betong som han brukar använda skulle kunna kosta upp mot 10000.-
Badrummet är ca: 10m2 och gjutning skall vara 50mm tjock, sedan golvvärme på armeringsmata och sist 10mm flyspackel.

Kan betongen verkligen vara så dyr????

Vilken betong bör man använda??
Kollade med en lokal byggmaterial handel och de hadde en EPS Cement som de rekomenderade, innehåller figolitkulor som skall få betongen att torka snabbare och skall även ge en del isolering. OK????!
 
500 liter betong dividerat med 13 liter bruk per säck = 39 st 25 kg säckar.

Vanlig finbetong, ca. 50:- x 39 = 1950:-
Snabbslipsats ABS 319, ca. 170:- x 39 = 6630:-

Snabba produkter är alltid dyrare och måste bekläs med tätskikt inom snar framtid för att inte riskera resningar och sprickbildning.
EPS:en skall man spackla ovanpå då den är för mjuk för att ensam tjäna som stombeklädnad. 50 liter EPS kostar ca 170:- och spackel till detta kostar från 150:- per säck och uppåt, men jag skulle bara använda EPS om det handlade om att fylla upp till rätt nivå innan gjutning/spackling.

Edit; Varför inte välja en värmekabel för ingjutning istället och spara slantarna som spacklingen skulle ha kostat?
 
Vad är det som kostar 10.000? Är det materialet eller material plus arbete med gjutning?
 
Snabba produkter är alltid dyrare och måste bekläs med tätskikt inom snar framtid för att inte riskera resningar och sprickbildning.
Njae, nu vet jag inte. Klart de skall föras på tätskickt men inte för den skull att det skulle spricka osv.
 
För snabb urtorkning kan leda till sprickor och kantresning på grund av krympningen.
 
Ja men då lär du nog hålla spacklet lite fuktigt under brinntiden. Det du beskriver ska inte hända.
 
Enligt Maxit skall t.ex. ABS317 täckas med plast om man vet med sig att golvet inte kommer att isoleras inom 14 dagar. Samma info har jag fått från EPS.
 
Ok, jag har inte använt dessa tillverkare. Om det är som du säger så ska jag fortsätta med finjas produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.