Vet att det säkert kommer en fråga på det här temat i minuten här, men jag måste fråga jag också.

Jag ska riva väggen mellan vardagsrum och kök. Vet att man kan/bör låta en konstruktör titta på det, men nu vill jag gärna veta veta vad ni tror. Är väggen bärande eller inte?

Skickar med ritningar och bilder. Det är numera helt stängt mellan vardagsrum och matrum (45x70 mm cc45). Väggen som ska rivas är alltså den mellan vardagsrum och kök, drygt 4 m. Väggen är uppbyggd av 45x95 mm reglar cc 60 cm. Taket på den delen av huset är låglutande pulpettak.
Handritad arkitekturritning av en våningsplanslösning, som visar väggarna mellan vardagsrum, kök och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal arkitektritning av ett hus med sektionsskiss och planlösning, daterad 22 november 1965.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på gamla arkitektritningar av ett hus med planlösning och fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritade arkitektoniska ritningar av en enplansvilla med pulpettak, framifrån och sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låglutande pulpettakstomme med exponerade träreglar och isolering synlig i en vindsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen?
 
Rickard.
Är det väggen som syns i sektion i bild 3?

Jag skulle bli väldigt förvånad om den inte var bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Instämmer, det ser väl t.o.m. ut som att det är inritat en balk över öppningen mellan vardagsrum och matrum.
 
Tack för era svar! Jag misstänker och starkt att den är bärande, säljaren sa dock (när jag nämnde att jag ville riva väggen) nåt i stil med ”ja det är bara riva på, takstolarna är självbärande”, så tänkte det vore kul med några second opinions innan man tar in en konstruktör
 
BirgitS
Man brukar säga det om fackverkstakstolar, men vi kan se om @justusandersson har tid att titta.
 
Huset har en ovanlig men intressant takkonstruktion. Om fackverkstakstolen som bär upp taket över denna del är rätt konstruerad så är väggen inte bärande. Helt 100 kan man inte vara utan att kolla dimensionerna på takstolen. Kanske framgår det av den tekniska beskrivningen vilka laster som takstolen är beräknad för. I Blekinge har snölasten dessutom enligt byggnormen ökat från 75 kg/kvm 1965 till 200 kg/kvm idag. (Det tidigare värdet var en grav underskattning. Efter flera allvarliga olyckor har det numera en mer realistisk nivå.) En eloge till TS för en fin redovisning med ritningar!
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Stort tack @justusandersson för utförligt svar! Väldigt intressant detta, känner att hoppet om att slippa en balk lever så pass mycket att det är värt att gräva djupare i takstolens konstruktion i alla fall!
 
Tittar man på sektion B-B så framgår det ju tydligt att den väggen är bärande! Om jag nu tolkar dig rätt TS, så det inte är väggen mellan kök/matrum?

Nu är jag ingen takstolsexpert men med tanke på hur många bärande väggar det är så tror jag tyvärr inte att man kan plocka bort den väggen utan någon sorts avväxling :/
 
kom ihåg att en ev balk inte behöver vara underliggande.
Det är enklare med balken under men det kan ju i vissa fall vara värt jobbet med en överliggande balk som man hänger takstolarnas underram i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.