Be säljaren att förklara hur han lagt dränering och dagvatten från stuprören. Var spolbrunnar sitter och var vattnet tar vägen.
En dränering som är felaktigt utfört är värd noll kronor.
Kan tom. bli sämre än innan.

//AA
 
  • Gilla
misingen och 1 till
  • Laddar…
Om man jämför markstenens storlek med avstånd som ser uppgrävt ut från vägg till marksten så kan man inte grävt särskilt djupt när man dränerande. Hur djupt ligger dränrör och husets grund?
 
  • Gilla
Granatäpple och 3 till
  • Laddar…
Tack alla för era svar! Vi inväntar besked från mäklaren ifall säljaren accepterar vårt bud eller ej (y)

Gällande dräneringen: Vi hoppas såklart att allting har gjorts korrekt och att besiktningen kanske kan ge oss mer information. Min sambo tror att husets grund går ner drygt 1 1/2 meter. Självklart hade bilder eller dokumentation hjälpt i det här fallet, men vi har inte hört något mer från mäklaren gällande detta. Källaren kändes som vilket rum som helst i huset vilket har inte varit fallet i många hus vi har kikat på tidigare. Just det där med att platonmattan ska vara dold får man nog fixa snarast då den är synlig på alla platser runt huset.

Vind: Vi misstänker också att "klumparna" är putsbruk (det var väldigt hårt när man tog på det). Vi kände ingen konstig doft i alla fall och det var väldigt behaglig temperatur uppe på vinden (mellan 25-30 grader och sol den dagen). Just det som sitter i nocken, om det nu är mögel anser ni att det bör saneras direkt?

En till bild från andra sidan:

Skadad träkonstruktion i nock med tecken på fukt och mögelskador i en vindsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övrigt: Det var inte stökigt eller smutsigt i huset, men inte heller "stylad" på något sätt. Jag skulle säga att det var en visning på ett helt normalt hem som behöver lite kärlek :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bra tips alltihop. Själv hade jag dömt säljaren som en eventuell fipplare som kanske inte har koll på någonting bara på att vinden är belamrad med grejor på det där viset. I min värld visar det på att man inte är så noggrann med saker och ting - t ex dränering eller i värsta fall sanningen. Hur såg det ut i övrigt? Stökigt? Smutsigt? Bara en liten grej att tänka på men i alla fall... Vem har bott i huset liksom?
Det var då att generalisera! Jag skriver ytterst viktiga och noggranna tillstånd på kommunal myndighet dagarna i ända. Men hemmet är ett slagfält för det mesta. Och jag dammsuger heller inte varje dag. Men vid renoveringen av fritidshuset skulle jag aldrig tumma på att det blir både rätt och bra. :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Platonmattan ska inte va uppdragen ovanför mark om man inte täckt den med en sockelskiva eller motsv, den tål inte UV-ljus. Liten detalj i sammanhanget men ändå värt att notera :)
Jag blir lite orolig när man skippar viktiga delar i ett arbete, speciellt när man har gjort jobbet själv. Mäklaren svarade att man får helt enkelt täcka för vilket innebär att det är inget säljaren vill åtgärda, dvs. ytterligare en kostnad som vi måste ha i åtanke.

Jag misstänker att det är denna som saknas idag: https://www.isola.se/produkter-sv-SE/tillbehoer/platon-avslutningslist/
 
Fulkemisten
misingen misingen skrev:
Det var då att generalisera!
Jo. Det gör de flesta. Ofta. Det är så vi gör t ex rimlighetsbedömningar eller försöker skapa oss en uppfattning om sannolikheter. Ej sagt att det stämmer, däremot så kallar jag det sannolikt att den som inte anser att det är så noga att ha städat på vinden inför en visning/besiktning sannolikt också kan vara mindre noggrann med andra processer eller åsikter.
Tanken är i förlängningen att det också är viktigt vem som bott i huset innan. Precis som med läget, läget och läget är det en av de saker som är omöjliga att ändra på.
Det är min åsikt att t ex den belamrade vinden (eller om det är källaren ser jag på bilden nu) i exemplet ovan säger vissa saker om den som bor där. Kanske stannar det vid att denne inte tyckte att det var prioriterat att plocka undan. Kanske går resonemanget mycket längre än så. Det får vi aldrig veta och det är där människan brukar föreställa sig med hjälp av sin fantasi. Det är det som är så lurigt med husköp (som är ett av de få begagnade materiella ting som tenderar att öka i värde om man ska generalisera :D).
 
Åtminstone jag kan inte säga ett dugg med hjälp av de där bilderna, utom att det skulle kunna vara ett hus byggt på 20-talet.

Det SKULLE KUNNA vara katastrof, hussvamp och bränn allt, eller så SKULLE det KUNNA vara perfekt, det enda ni behöver göra under de trettio åren ni bor där är att rensa takrännorna.
Inget av alternativen känns sannolika. Sannolikt känns det som om det behövs en del fix, men ingen katastrof.

Ett normalt 20-tals hus helt enkelt. Eller djupare undersökning behövs. Tänk på att om tex vv-beredaren är gammal, så är det en pyttedetalj. Dyrare saker är om el, vatten, våtrum, kök, tak lägger ned.

/ Hälsningar, Fredrik
 
Jag vill bara meddela att kontraktet är påskrivet och klart :giggle: Känns riktigt spännande och vi ser fram emot alla renoveringar som kommer att ske framöver. Stort tack till alla som svarade!
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.