Har ett 28 mm kopparrör som behöver skarvas. Problemet är att det är liksom mitt på röret och det är fast i båda ändarna. Normalt sett är det ju inga problem med en vanlig klämringskoppling, men här går det inte att skjuta något åt sidan.
 
  • 28 mm kopparrör mitt i vägg, fast i båda ändar, svårt att skarva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Mycket bra tips. Den där varianten har jag aldrig sett.
Jag vill behålla avsticket, men ha ett avstick som inte är sönderbilat ( ) och som enkelt går att grena av till en tvättmaskin också.
 
En T-koppling och en "lången" så blir det nog bra.
Hoppas Hornbach eller Bauhaus har lången på hyllan.
 
Röret har bilningsskador på en lång bit!
Ett par dm bör bytas, frilägg runt röret så man kommer åt med pressverktyget. Slipa rent med fint slipband, inga repor i längdriktningen. Det finns skarvhylsor utan stopp som kan skjutas in på röret.
 
Japp. Tänkte sätta T-kopplingen till vänster där röret är friskt. Sen nytt rör 50-60 cm så man får lite spelrum och så lången på det.
Har inte pressverktyg tyvärr :)
Finns det skarvrör utan stopp med klämringar? Hade varit ännu bättre än lången.
 
Eftersom jag inte har något pressverktyg ville jag köra klämringar.
Jag slipade bort stoppet i en dubbelhona och fick en förträfflig skjutmuff.
Tätt är det också!
 
  • Rördelar monterade i öppet tegelvägg med anpassad klämring och dubbelhona som skjutmuff.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Och du drog erforderliga antal varv?
 
Både och. Rören som var i väggen gick utmärkt att dra 1 och 1/4 varv. Rörstumpen jag satte dit måste varit hårdare. Efter ett varv var det så trögt i jämförelse att jag var rädd att dra sönder något. Lät det vara efter ett varv.
 
Fast det enklaste hade ju varit att löda..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.