Vi har fått vildsvin i närområdet, hu! Nu gällrr det att skydda gräsmattan. Jag funderar på om det är möjligt att fixa en budgetlösning på elstängslet. Tändspolen från en bil (12 V) kopplad till en 230/12 volt trafo (skyddstrafo) och koppla detta till stängslet. Kan man köra 12Volt 50 Hz genom en tändspole och räkna med att få ut högspänning och utan att tändspolen brinner upp?
 
pegee pegee skrev:
Vi har fått vildsvin i närområdet, hu! Nu gällrr det att skydda gräsmattan. Jag funderar på om det är möjligt att fixa en budgetlösning på elstängslet. Tändspolen från en bil (12 V) kopplad till en 230/12 volt trafo (skyddstrafo) och koppla detta till stängslet. Kan man köra 12Volt 50 Hz genom en tändspole och räkna med att få ut högspänning och utan att tändspolen brinner upp?
Troligen inte och dessutom fullständigt livsfarligt om du inte har någon form av strömbegränsning. Köp ett riktigt aggregat, som folk klarar av att ta i utan att döden inträffar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Elstängsel får bara ge korta pulser så att man inte riskerar att fastna. En konstant 50Hz högspänning låter inte alls lämpligt. Köp ett riktigt aggregat om du ska ha elstängsel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du vill inte ha vildsvin i din gräsmatta, då måste det fungera utan avbrott. Skaffa riktiga grejor direkt. Blir minst jobb/kostnad i längden. Ett aggregat kostar bara ca 2000;- så det är inget att fundera på
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tändspolen lär binna upp ganska snart, men fram till dess är anläggningen tämligen livsfarlig...köp ett rikigt elstängselaggregat! Till en villatomt lär ju det minsta räcka till.
 
Varför skulle den brinna upp?
Jag håller med om rådet att köpa en riktig, men inte anledningen.
 
Den tål inte att gå med 50 Hz nån längre stund.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det bör ju bli klart högre ström med likspänning, något de tycks klara.
 
Jag skulle vilja säga att det har dels med arbetsfaktor att göra, sedan är det skillnad på att hantera korta pulser som i praktiken blir en avklingande skur med ganska brett spektrum och sedan en stunds vila, kontra en kontinuerlig signal med arbetsfaktor 100%. Effektivvärdet av strömmen lär bli större i 50 Hz-fallet.
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Här hittade jag ett vilsvin. Vad det tycker om elstängsel är oklart.
a-pig-resting-in-the-mud_sjghjckpjx_thumbnail-full01.png
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Bäst idag (y)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag skulle vilja säga att det har dels med arbetsfaktor att göra, sedan är det skillnad på att hantera korta pulser som i praktiken blir en avklingande skur med ganska brett spektrum och sedan en stunds vila, kontra en kontinuerlig signal med arbetsfaktor 100%. Effektivvärdet av strömmen lär bli större i 50 Hz-fallet.
Effekten in i spolen blir högst med DC ( motorn ej gående med tändningen på) på sekundärsidan blir det däremot ingen effekt det fallet. Effektivvärdet av strömmen blir klart högre i DC fallet, eftersom tändspolen är induktiv.
 
OK, jag ger mig. Iden var kanske inte så bra! Men den tekniska aspekten kan jag inte släppa.
En fyrcylindrig bilmotor som gör 8000 rpm genererar betydligt mer än 100 impulser/sek i tändspolen,
så varför skulle den inte tåla 50 Hz växelström? Och om man roar sig med att halvvågslikrikta
matningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.