Oldboy Oldboy skrev:
Ja.


Det var ju fin rejäl råspont. Jag tänkte mer på 23 mm. Tror nog att även 28 mm går att böja, men den är ju såklart motspänstigare och ger större radier...

Principiellt ger tätare regelavstånd mjukare böjning iom att den fördelas på fler punkter.

Men om gipset inte kan böjas nämnvärt så spelar det förstås inte ngn roll. Då är det tillbaka till ruta 1.

Har själv inte (ännu) jobbat med golvlutning, men två funderingar dyker upp:
1) Blir det "häftiga" lutningar/böjningar/knäckpunkter på golvet? Instinktivt känns det inte som att det blir det...
2) Är verkligen 13 mm golvgips så styvt att det inte går att böja... alls? Samma instinktiva känsla här. Dvs nog går det väl att böja lite? Om instinkt 1 stämmer så borde gipsen gå att böja tillräckligt.

Om trekanter med skarpa knäckvinklar är ok så borde mjukare böjar, ev med div knäckningar av motspänstig gipsskiva, också vara det.

Om inte så är det kanske trots allt enklare att köra med plant golv och flytspackla upp lutningen?

Eller så kanske det inte spelar ngn större roll huruvida golvläggaren vill skriva ngt intyg eller inte, då det rör sig om en enkel gäststuga?
I värsta fall får jag väl ta gamla båtbyggarerfarenheter till hjälp för att böja brädorna, (basade ekspanten till en kanot i en ångkammare en gång för väldigt länge sen)
Jag läste igår på webben, tror det var Norgips, att golvgips går böja om den är fuktig.
Nu har jag sågat ner fallen, (fick lov att demontera reglarna för att kunna såga problemlöst.). Jag tror nog att 28mm spånten går att böja, jag återkommer med rapport om det när jag har fått avloppen plats och brädat golven.
useless useless skrev:
Problemet om man böjer gipsen är väl att den inte kommer att ligga dikt an mot underlaget? Med tiden kommer man att trampa sönder skivorna där dom sviktar.
Tror du har rätt, så det gäller att böjningar är bara 2-dimensonella. Kanske skivorna måste strimlas och spacklas med rätt sort spackel över skarvarna?

Jag har spolat snedstävor/trekanter och flyttat lite på avloppsrören, så här ser planen ut på uppdaterad ritning:
Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout med kök, badrum och WC med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklast är att be någon som kan flytspackla... Eller så gör du som jag och struntar i fall på golvet förutom runt golvbrunnen.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enklast är att be någon som kan flytspackla... Eller så gör du som jag och struntar i fall på golvet förutom runt golvbrunnen.
Jag har 3mm/m helt plan lutning mot golvbrunnen på golvet utanför duschplatsen.. det är så lite så det syns inte..
Flytspacklare vill ha spånskiva under. Jag bygger spånskivefritt.."Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplicieren kann?";)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Fick hem mera byggmaterial. Börjar bli trångt i bygget, så jag röjde lite för att få bättre flyt. Hittills har jag upptäckt att det alltid är fel material på felplats...
Isolering och takklädsel åkte ut ur bygget till krypgrunden under bostadshuset.
Tog in golvbräderna i bygget.
Råspånt o gipsskivor o träfiberskivor till väggar o golv, ligger under presenningar, hur länge kan det vara så utan att förstöras?
Har nu äntligen kommit till skott med avloppsinstallationen. Snart dags att isolera och lägga brädgolven. Jag har kvar väggbrädorna från den rivna husdelen, dimension 25x200mm. Ska jag använda dem till trossbotten eller ska jag köpa asfaboard?
Väntar med golvytorna gör väggar och tak klara först inkl elinstallationer..det kan alltså dröja innan jag kan få in det som ligger under presenningarna.
Två tvåluftsfönster väntar på renovering och karmtillverkning..
Isolering förpackad i röd och vit plast staplad i trångt utrymme med golvbrädor och timmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggmaterial och golvbrädor staplade i en röjd del av en konstruktion, täckt med presenningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggmaterial som golvbrädor och skivor skyddade av presenningar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bopakoster skrev:
Har nu äntligen kommit till skott med avloppsinstallationen.
[bild] [bild]
Visa bilaga 350747
Syn för sägen:
Inuti stomkonstruktion av trä med isoleringsmaterial och temporär golvplattform av återanvända träbräder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar med rörinstallationer och en arbetsplattform av bräder i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Apropå min fråga om trossbotten, eventuella trossbottenbräder ligger nu som arbetsplattform,se bilderna, kan jag använda dom eller är detbättre med asfaboard?
 
  • Trossbotten med bräder på reglar och synliga VVS-installationer under en byggrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen med asfaboard är väl att den inte ruttnar. Men med all sand under och lutning på marken från huset, så kommer dina plank hålla länge.
Själv har jag bara jobbat med ”antimögelbehandlad plywood” som trossbottenskivor.

Läser dina inlägg med intresse, men har inte alltid nått vettigt att bidra med.

Ang. materialhantering så är det alltid bättre att hämta när det behövs.
Tyvärr blir det sällan så.
Isolering får man gratis om man hämtar nu. . .
Fönster hämtar man från brorsan när han fyller jämt, vilket är ett halvår för tidigt. . . Osv.

Det funkar med presenning om man får opp från marken ordentligt, och har en hel press.
Luftning under är viktigt.
Om tex gipsskivor blir fuktiga så är de ju nästan omöjliga att hantera. När de torkar är de okej igen.

Fortsatt lycka till.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Bra uppmuntran, precis det jag ville höra!
Då sågar jag till trossbottenbitar av de gamla väggbrädorna (25mm tjocka, därför beställde jag ju 195mm isolering så det passar 220mm regelhöjd) och kommer igång i morgon bitti. Ser fram emot att ha golvet brädat så jag kan ägna mig åt väggar o tak med slang o dosor för elinstallationer. Har tänkt mig att dra isoleringen i 95mm väggreglarna för att inte minska rumsbredden men nu tror jag att det får bli ett 25mm spikläkts lager för att underlätta slangläggningen..

Jo under de hela presenningarna ligger ju gipsskivor och råspånt till väggarna...luftning under är svårt att få till med förstora presenningar och hårda vindar våldsamma störtregn men bra att du påminner mig, ska ta tag i luftningen också imorgon. Men det blir nog regn så det kan dröja ett dygn till...Det har legat så där en vecka nu.
Våtrumsgolvgipsen ska iofs vara fuktig för att bli lite böjlig, men det gäller bara skivorna runt golvbrunnen..de kan jag ju spreja separat.

Tack saiter!
//BS
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Uppdatering 10 sept/2019:
gipsskivor intagna under tak
isolering i golv på gång
likaså golvläggning i köksdelen, i badrummet ska vatten från bostadshuset dras in, måste fatta beslut om hur innan golvet läggs?
Renoveringsprojekt visar isolerade bjälklag och stående reglar för väggkonstruktion i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med isolerat golv och avloppsrörsdragning mellan träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvisolering och nytt trägolv under konstruktion i ett renoveringsprojekt, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska dra in vatten med min befintliga 20mm vattenslang från bostadens källare till badrummet.
Yttervägg isolerad 95mm tjockt.
Golv isolerat 195mm tjockt.
Huset står på plintar 3-4dm över mark.
Bild nedan visar avloppsrördragningen i bjälklaget. Vita temporära vattenlåset är till avlopp från ett handfat
Jag vill ha frysskyddsel i vattenröret/slangen.
Jag behöver dels råd om placering av intag genom golv eller vägg och dels råd om isolering/elvärme i slangen! Den ligger 3dm under mark närmast gårdshuset typ 10 meter.
Kan jag dra in slangen som den är genom golvet eller skarva den till något annat (kopparrör eller plastslang) under väggen?
Vägg: Går det att dra elvärme”tråden” genom exvis ett 15mm rör i rör) som går upp genom bjälklaget och gör en böj ut genom väggen (i ett skåp under handfatet) och som rakskarvas på slangen under huset ?
Golv: Om jag går upp genom golvet med 20mm slangen i t.ex ett 50 mm rör, vad kräver mattläggare map avstånd till vägg och andra rör/avlopp?
Bonusfråga: är det OK med en 40-50mm vacuumventil placerad på avloppet under handfatet istället för ett rör upp övertak?
Avloppsrördragning i bjälklag med temporärt vattenlås för handfat och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvmattläggaren säger att det ska vara golvspackel på golvgipset i badrummet. Duger detta? Om inte vad ska det vara då?
Burk med Nordsjö Professional Våtrum vätrumsspackel för användning i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Konstruktionsbild av ett pågående badrumsbygge med isolering och avloppsrörsdragning synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isolering i bjälklaget och påbörjad golvläggning med träskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Om du har en mattläggare som ska hjälpa dig så ska du köra på det han säger. Ingen idé fråga oss andra. Ta en bild på spackelburken och skicka till honom o fråga om det är rätt spackel.
Gör du på nån annans vis så är risken att du får leta ny mattläggare. :)

Inkommande vatten hade jag dragit i en PEM-slang upp i väggen och svängt ut under vvb.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Enda vvs-tipset jag kan bidra med är att göra allt gnagarsäkert. Plastslangar och gnagare är ingen bra kombo.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Om du har en mattläggare som ska hjälpa dig så ska du köra på det han säger. Ingen idé fråga oss andra. Ta en bild på spackelburken och skicka till honom o fråga om det är rätt spackel.
Gör du på nån annans vis så är risken att du får leta ny mattläggare. :)

Inkommande vatten hade jag dragit i en PEM-slang upp i väggen och svängt ut under vvb.

//AA
Precis vad jag har gjort. Han svarade idag efter sin semesteråterkomst att det våtrumsspackl jag köpt är OK.
Har även haft besök av en rörmokare, han sa att inga vattenrör får går ytterväggar. Rådde mig att dra upp vattenslangen genom golvet i ett 75mm avloppsrör som golvmattan kan svetsas mot. Kollade med mattläggaren och han OK-ade att göra så men inte gärna i ett hörn och minst 6cm från väggen. Slangen är 25mm, inte 20mm som jag skrev tidigare.
Fick även rådet att inte ha längre än 3meter 50mm avloppsrör.
Gjorde därför om rördragningen till den på bild.
Rördragning i byggprojekt med avloppsrör och genomföring för golvmatta i ett träregelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade avloppsrör i träkonstruktion på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer att dra upp vattenslangen vid väggen bakom WC. VVB landar under taket ovanför WC
 
Oldboy Oldboy skrev:
Enda vvs-tipset jag kan bidra med är att göra allt gnagarsäkert. Plastslangar och gnagare är ingen bra kombo.
Tack! gäller även elsladdar, det var mössen som fick mig att börja riva i väggen bakom elcentralen....
 
Ja, det tycks inte normalt vara gnagarsäkrat.

Röda träplankor med hål som kan tyda på gnagaraktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det tycks inte normalt vara gnagarsäkrat.

[bild]
Så sant så.
Köpte ett hus en gång inklusive trasig spis/ugn enligt mäklaren.
När jag kollade vad som kunde vara fel på den innan den skulle till tippen, så fann jag att inte en utan flera gnagare omkommit när de klättrat omkring bakom ugnen på de oisolerade starkströmsledarna..Den första blev väl åtel för de följande..
Städade bort skeletten och gjorde ren den och den funkar än så vitt jag vet!
Men stålrör runt elledarna som man hade förr har sina fördelar...
 
Jag har haft lite bekymmer med att få till placeringen av 75mm genomgångsröret för vattenservisintaget i bjälklaget bakom WC.
Jag ville ha den där eftersom VVB ska vara ovanför WC. Men innanför regeln, åt höger i bilden blir för nära färdiga väggen, mattläggarkrav är >6cm, enligt GVK: https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar/

Det fick bli så här istället, vattenservisen och handfatsavlopp under handfatet i skåpet. Och VVB ovanför WC (tror jag..) med dränering på väggen till handfatsvattenlåset, ser inte så vackert ut men funkar eller hur?
Eller så gör jag en fuling och drar ett rör genom golvet som mynnar på marken utanför grunden....?
Eller sätter VVB i ett överskåp i köket...?
Ritning av VVS-installation i badrum med angivna platser för handfat, dusch och varmvattenberedare över WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet bjälklag med rörinstallation för vattenservice och avlopp under renoveringen av ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En inbyggd installation med rör och isolering i ett bjälklag under konstruktion, med väggen och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För övrigt är golvet lagt i köket och badrummet isolerat och klart för golvläggningen.

Köksgolvet med diverse verktyg, kap o klyvsågar i bortre rummet. Joo jag har använt alla!..... Byggarbetsplats med verktyg och byggmaterial på nytt trägolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.