Hej! Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder på vårt växthus som vi byggt nu i sommar.
Göt en platta på ca 20 kvadrat för två år sedan och har funderat och ritat på olika alternativ sedan dess. Till sist landade vi på detta alternativ. Återstår lite målning och murning bara.
Sen ska en kamin installeras så vi kan njuta av bygget en bit in på hösten också.
 
  • Byggmaterial för växthus med staplade träplankor, en elektrisk skruvdragare och plåtsax på en träyta utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt växthus med träreglar på betongplatta, nära gult hus, innan målning och murning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av ett nyligen byggt växthus visande monterad hörnprofil, i bakgrunden grönt gräs och del av en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett halvfärdigt växthus med vitmålade trästommar och tegelgrund på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyligen byggt vitmålat växthus med trästomme och gamla dörrar, beläget på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt växthus med vita fönsterramar och transparent tak, på en gjuten platta med murad sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt växthus med vit ram och glaspaneler mot en grön trädgård och gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt växthus med vitmålade träväggar och återanvända träfönsterdörrar, stående på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dekorativ gjutjärnskamin som ska installeras i ett nybyggt växthus, placerad i ett förvaringsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
etxgmg och 18 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint växthus med riktigt vacker dörr!
 
  • Gilla
Oskar81
  • Laddar…
hej
Vad fint!

Hur har ni tänkt oda, i odligslådor eller krukor,, funderar nämlingen på det med.....
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättefint växthus med riktigt vacker dörr!
Tack. Ja det är roligt när verkligheten överträffar drömmen. Vi är Kanon nöjda
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A abe skrev:
hej
Vad fint!

Hur har ni tänkt oda, i odligslådor eller krukor,, funderar nämlingen på det med.....
Hej. Det blir krukor. Lägger upp några nya bilder. Har planterat en vinranka, chilli och tomat.
 
H
Riktigt snyggt
 
  • Gilla
Oskar81
  • Laddar…
Nu har vi börjat mysa in oss. Satt upp gardiner på väggen mot grannen som solskydd. Kaminen och en liten sittgrupp har fått flytta in. Nu måste jag fundera ut en lösning på skorstenen.
 
  • Ett mysigt växthus med en svart kamin, vedträn, vita gardiner och stor vit blomkruka, med dagsljus som strömmar in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredd veranda med kamin, sittmöbler och gardiner som solskydd, i väntan på skorstenslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndreaSopran och 3 till
  • Laddar…
Riktigt fint och ungefär samma stil som jag själv hoppas på att bygga :D
Du har inte någon ritning eller så? Har ni murar med tegel mellan väggreglarna? Hur blir det med fukt mot trät?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Riktigt fint och ungefär samma stil som jag själv hoppas på att bygga :D
Du har inte någon ritning eller så? Har ni murar med tegel mellan väggreglarna? Hur blir det med fukt mot trät?
Hej!
Tack och tack.
Jag har ingen ritning, byggde det i huvudet under många vakna nätter
Det är murat med tegel mellan reglarna då jag var osäker på hållfastheten i teglet.
Jag har tätskiktat syllen på 3 av 4 sidor och har dessutom plåtbläck på ovansidan.

Jag hjälper dig gärna med bilder, mått och tips.

Lycka till
 
  • Gilla
MoaBrittis och 2 till
  • Laddar…
O Oskar81 skrev:
Hej!
Tack och tack.
Jag har ingen ritning, byggde det i huvudet under många vakna nätter
Det är murat med tegel mellan reglarna då jag var osäker på hållfastheten i teglet.
Jag har tätskiktat syllen på 3 av 4 sidor och har dessutom plåtbläck på ovansidan.

Jag hjälper dig gärna med bilder, mått och tips.

Lycka till
Om du har möjlighet att visa lite närbilder på infästning av glasrutor, takkonstruktion mm vore jag tacksam :)
 
BiFuel BiFuel skrev:
Om du har möjlighet att visa lite närbilder på infästning av glasrutor, takkonstruktion mm vore jag tacksam :)
Sorry, såg inte ditt meddelande förrän nu. Fixar bilder.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Om du har möjlighet att visa lite närbilder på infästning av glasrutor, takkonstruktion mm vore jag tacksam :)
 
  • Utsikt genom fönster till en trädgårdsstuga med möbler och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom vita fönsterramar av ett växthus med grönskande trädgård och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trädgårdsveranda med glastak och inredningsdetaljer som hatt och lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vithusets sidofasad med fönster och takfot vilande på pelare, vy över en regndroppsfylld trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Om du har möjlighet att visa lite närbilder på infästning av glasrutor, takkonstruktion mm vore jag tacksam :)
Fönstren sitter "klämda" med en 22x70 samt en bläckplåt på utsidan och lockläkt från insidan.
Ville ha full takhöjd utan hanbjälkar i vägen så jag byggde en ram av limträ 90x90. På den vilar nocken som är 56x225 och takbjälkarna som är 42x180.
 
Trevligt växthus!

Hur är det egentligen att ha målat trä i kombination med den fuktiga miljön i ett växthus?

Dock tycker jag 20kvm är alldeles för litet
 
A AntonAnimalen skrev:
Trevligt växthus!

Hur är det egentligen att ha målat trä i kombination med den fuktiga miljön i ett växthus?

Dock tycker jag 20kvm är alldeles för litet
Allt trä är behandlat med grundolja, grundfärg och färdigfärg. Känns som att det kommer att hålla. Det är långt ifrån hermetiskt tillslutet så fuktigheten blir inte så hög.
Hade kunnat tänka mig ett betydligt större växthus men vi har allt för liten tomt. Har tur att grannen gick med på att bygga direkt vid tomtgränsen, annars hade det blivit max 5kvm.
 
  • Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.