Hej!

Det har varit lite svårt att få tag på en murare och jag tänker mig att det kanske är någorlunda rättframt att fylla igen lite hål i tegelfasad och fog på egen hand. Jag har sett tips om att smula ned gamla tegelpannor som pigment i murbruk, men jag har inte tillgång till sådana.

Någon med tips på färdig blandning att köpa som någorlunda matchar en klassisk gul tegelfasad från 60-talet? Samt dess fog?

Bifogar bild på fasaden i fråga, tack för ev. feedback:

Närbild på en gul tegelfasad från 60-talet med synliga hål och skador som behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Claes
 
Redigerat:
Har du några murtegel över?
 
Nej, tyvärr inte. Det behöver heller inte bli perfekt, något som är nära i färgen torde ändå se bättre ut än existerande hål (och bättre motverka frostsprängningar etc).
 

Bästa svaret

Kan det fungera med kakel/klinkerfog? Det brukar finnas i en massa olika kulörer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
alltomhus wwwclaes skrev:
Hej!

Det har varit lite svårt att få tag på en murare och jag tänker mig att det kanske är någorlunda rättframt att fylla igen lite hål i tegelfasad och fog på egen hand. Jag har sett tips om att smula ned gamla tegelpannor som pigment i murbruk, men jag har inte tillgång till sådana.

Någon med tips på färdig blandning att köpa som någorlunda matchar en klassisk gul tegelfasad från 60-talet? Samt dess fog?

Bifogar bild på fasaden i fråga, tack för ev. feedback:

[bild]

Mvh Claes
alltomhus wwwclaes skrev:
Hej!

Det har varit lite svårt att få tag på en murare och jag tänker mig att det kanske är någorlunda rättframt att fylla igen lite hål i tegelfasad och fog på egen hand. Jag har sett tips om att smula ned gamla tegelpannor som pigment i murbruk, men jag har inte tillgång till sådana.

Någon med tips på färdig blandning att köpa som någorlunda matchar en klassisk gul tegelfasad från 60-talet? Samt dess fog?

Bifogar bild på fasaden i fråga, tack för ev. feedback:

[bild]

Mvh Claes
Hur gjorde du??
Med vänlig hälsning,
Cristina
 
Jag har inte kommit till skott med detta än, men när jag kontaktade någon för jobbet så fick jag i uppdrag att hitta en silikatfärg som matchar mitt gula tegel så bra som möjligt. Tanken antar jag var att de sen fyller igen hålen med något lämpligt och sen duttar/målar på med silikatfärgen.
 
  • Gilla
Fillin
  • Laddar…
Bruket är vanligt b-bruk och tegel är så vanlig att den finns på större bygghandel typ Beijer eller optimera, bila ut och byt ut mot nya.
Målade tegel brukar inte vara så lätt att hitta rätt kulör.
Sist vi skulle måla tegel gick det 4 olika färgprover och fick ändå blanda dem för att få typ rätt.
Det ser ändå roligt ut om man kollar nära men bättre där det sitter 5 våningar upp.

Men vill du bara göra ett försök utan att byta så är det fullt godkänt att laga hål i tegel med silikon. Kapa en sten med vinkelslip och ha en spann bakom strålen så får du tillräckligt med mjöl sen bara fyll upp hålet med transparent silikon och klistra fast mjölet i silikonen.
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Tack för superbra info i denna följdfråga, ibland dyker guldkornen upp ett år senare :)

Jag tänker att oavsett metod (b-bruk och någorlunda matchande silikatfärg eller silikon och mjöl från nya tegelstenar), så blir det säkert snyggare (och säkrare ut frostskadesynpunkt) än hålen som är där nu.
 
Installerade en luft luft värmepump och då borrade de ur en kärna av mexiteglet. Har sparat den men vet inte varför.. Haha nu kan jag ju pulverisera den och använda den som ”färg” utanpå. Tack alla :D
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Claes Sörmland
Annars är cement-pigmentblanding en lösning.

Köp en paket ljus kakelfog (vit eller ljusgrå) som är en cementprodukt. Blanda i pigment efter behov. Dessa gula stenar behöver ju gult pigment, järnoxidgult. Nitor säljer det på burk som "kalkgult".

Justera med svart pigment till önskad ton. Tänk på att det ljusnar när det torkar så bäst är att göra en sats med en bra våg eller volymmåttsats och låta den torka för att se resultatet. Justera receptet till perfektion och laga sedan hålen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johnietex och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.