Hej!
Jag håller på att byta tak men nu har jag kommit till att sätta dit hängrännorna.
Jag tyckte det blev snyggast att takfoten följer takets vinkel och tänkte inte så mkt mer på det. Men nu när det är dags att färsta rännkrokarna uppstår mitt problem.
Den första kroken sitter bra, men den längst bort hamnar för långt in ifrån takpannorna och regnet hamnar utanför. Eftersom kroken sänks ner för fallet och följer takfoten.
Har jag fel rännkrokar eller tänker jag helt fel.
(bifogar en bild)
Person som håller i en hängränna och rännkrok nära takfot, med ett synligt avstånd från takpannorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klossen är 45 mm och krokarna sticker ut lika mycket från pannorna (bilden blev inte helt korrekt)
Men det blir inte så vackert att ha klossar efter hela takfoten.

Tips och tricks mottages gärna!

Mvh
 
Ta bilder från lite längre avstånd. Nuvarande bild är svårtolkad men det ser helknasigt ut. Utstick på pannor, vinkel på takfotbräda och nån plåt?? därimellan. Hmmm......
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Rickard.
Ser onekligen väldigt konstigt ut att pannorna sticker ut sådär långt. Det ser ut som att vattnet kommer missa rännan när det regnar ordentligt.
 
N Nils82 skrev:
Ta bilder från lite längre avstånd. Nuvarande bild är svårtolkad men det ser helknasigt ut. Utstick på pannor, vinkel på takfotbräda och nån plåt?? därimellan. Hmmm......
Utsticket på pannorna är 60mm.
Takfotsbräda är vinkelrät mot taket, som är ca 35 grader.
Fotplåt på både råspont och läkt.

Återkommer med bild.
 
Närinstallation under takutskjut med synliga kablar och kabelrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var svårt att ta från avstånd, men den här är mer representativ. (Var tvungen att suddade ut grannen)

Mvh
 
Problemet ser mer ut att vara att dina takpannor sticker ut alldeles för långt i förhållande till din takfotsbräda.
 
Oj, vilket utstick! Svårt att göra något vettigt med detta.
Kanske kan infrästa rännkrokar på antigen strö eller bärläkt funka.

Hur har det kunna bli såhär?
 
Går det att spika på ytterligare en eller två takfotsbrädor för att komma ut längre?
 
Rickard.
Detta har blivigt tokigt på flera sätt tyvärr. Men eftersom jag antar att du lagt klart hela taket gissar jag att du vill försöka rädda det så bra som möjligt.

Jag spekulerar i om det skulle kunna gå att kombinera oldboys idé med en 150mm ränna för att ge det en chans att fånga vattnet. Först och främst tycker jag du bör lägga vattenslangen på taket så du vet att du inte gör något förgäves.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Utsticket på 60mm är enligt tillverkarens rekommendation och jag hade från början tänkt att ha takfoten parallell mot fasaden. Under byggandets tid, så kom vi fram till att ha gavelpannor istället för traditionell plåt på vindskiva. Därav fick takfoten bli vinkelrät mot taket för det blev snyggast.

Har också funderat på en extra bräda/kilar på takfoten men iom fotplåten så kommer rännkroken längre ner och problemet kvarstår.

Jag funderade även på om det skulle gå med en annan typ av rännkrok men vad jag har kommit fram till så skulle de bli samma problem. Om jag inte hade valt de traditionella med knäckjärn och satt på nedersta läkten (men då hamnar den understa fotplåten utanför och så ville jag inte ha det.

Idag har jag monterat en ränna på test och kört med fall på 7mm/m (det är mycket men jag vill ha att det självrensas)
I värsta fall får jag gå ner till 2,5mm för att hamna närmare.

Det började åska och regna under tiden så jag lag på den lite snabbt och löst innan jag gick in.
Vid normalt regn funkar det helt. När det åskar och regnet står som spön, så droppade det över på några ställen. Men om det beror på att det rinner över från taket eller om det beror på att det kommer regn på själva hängrännan kan jag inte svara på för stunden.

Hur ser det ut hos er? Jag försökte kolla över till grannarna men det var svårt att se i regnet.

Det som kan rädda mig helt är 150mm rännor (det är min reservplan) om inte krokarna är större/har annan utformning.


Mvh
 
Prova med rännkrokar som du kan fästa direkt under pannorna, dom kan du bocka till i rätt längd så de kommer ut en bit, även om pannorna sticker ut.
 
  • Rännkrok fäst under takpanna som sticker ut från en träklädd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
hejsan Hibbi.
Du har stött på ett problem som tyvärr många gör när de fixar själva och inte har kunskapen utan förlitar sig på att allt ska vara så enkelt när man handlar "gördetsjälvlösningar"
Mitt råd är att du lämnar tillbaka krokarna där du köpt dom. För med denna ser jag ingen lösning annat än att du förlänger underlaget för kroken med en konisk bräda som kompenserar fallhöjden med den lutning du har på takfotsbrädan. Och det inser du säkerligen att är ett fullkomligt horribelt förslag som jag önskar ändå att inte ens skulle kunna uppkomma hos en tillkrånglad hjärna som undertecknads. Men det fungerar....tror jag:geek:
Nu vet jag att det är ganska omfattande jobb med att riva upp och göra om, men har du ställning så är det ändå ganska snabbt att rädda upp situationen med att få till ett bra resultat. Det är att demontera fotplåten och sätta krokar som du fått knäckta/eller knäcker själv efter önskemål och sätter dessa i bärläkten (som eventuellt får läggas dubbel alt. bredare som också flyttas ner någon cm). Men då förutsätts att det är en horisontell takfot, annars så får man knäcka alla individuellt. Och jag kan tycka att det räcker med fall på 5mm/m beroende på längd på rännan. Att det sedan innebär att du får den nedre fotplåten innanför rännan kan innebära att du snabbare ser ett läckage av någon trasa panna och det kan ju ses som fördel, men estetiskt så döljs det när väl rännan kommer på plats. Att pannorna sticker ut 60 mm. tycker jag att verkar mycket men med denna lösning så är det nog inga problem ändå.
Och i slutändan så tänk på att det kommer att se nästan vulgärt ut med oproportionerligt stor ränna. Och hur nöjd kommer man att vara med det framöver när man kommer in på uppfarten och ser baljorna som hänger där, tillsammans med tunna stuprör, eller har du tänkt att ta anpassade sådana till 150mm rännor, dvs 110 mm rör?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.