Hej!

En korkad fråga kanske men jag har inte funnit info kring detta:

Besiktar man huset innan köpekontraktet eller i perioden mellan köpekontrakt och överlåtelsedagen?
 
Senast jag köpte hus så skrev man kontrakt med en klausul om besiktning. Innan kontrakt är skrivet kan säljaren sälja till någon annan och då är pengarna för besiktning förlorade.

/M
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev kontrakt först med en besiktningsklausul. Sen hade jag en "frist" på 14 dagar att besiktiga. Efter att besiktningen var "godkänd" av mig (inom de 14 dagarna) skulle handpenningen betalas.

Sen hade vi överlåtelsen tre månader senare.

Roligt är att Danske Bank vägrar låna ut pengar till husköp utan besiktningsklausul i kontraktet. Väldigt sunt.
 
Vi kommer även behöva ett förbehåll för att sälja vår bostadsrätt vilket i sig inte blir svårt eftersom det ligger på ett attraktivt område, men då behövs det alltså en bes-klausul också. Rent tekniskt så tror jag egentligen att jag hade kunnat göra besiktningen själv. Svärföräldrarna bor i ett likadant hus fast med Eternitfasad istället för tegel som detta har. Krypgrund i båda och med eternittak. Nuvarande ägare lät bygga huset 1970 vilket borgar för gott underhåll. Men det känns såklart säkrare att ta in en besiktningsman.
 
Fairlane
Besiktningsklausulen är rätt standard så den blir nog inget problem, men jag skulle som säljare inte vilja ha in en klausul om att du ska få ditt nuvarande boende sålt. Då säljer jag hellre till någon annan.

Är du säker att din nuvarande bostad säljs lätt så behövs ingen klausul, om inte vill inte jag som säljare sitta med svarte Petter.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Enligt mäklare och bank så säger dom att det i normalfallet är så att folk idag har kontantinsatsen i sin nuvarande bostad, med de nya tråkiga reglerna så måste det ske på det viset. Vi bor i BRF radhus, när det säljs här så brukar det ta en vecka innan det försvinner. Folk sitter och väntar på att det ska komma nått till salu.
 
Låter konstigt att banken inte erbjuder sig att lösa det med ett brygglån. Jag skulle likt @Fairlane vara skeptisk till en köpare som behöver specialklausuler om jag vore säljare.
 
Absolut, jag stör mig på detta också, men nu är det som det är. Det är här min mäklare får komma in och förklara läget. Det kan tilläggas att huset vi är intresserade av ligger i samma by där vi bor nu. Men skulle det balla ur på grund av detta får vi helt enkelt hitta en bank som inte är paragrafryttare. Om alla är skeptiska till förbehåll, vilket som sagt både bank/mäklare säger är normalt, så kommer vi ju aldrig att kunna köpa nått hus utan att först sälja den vi bor i. Och var ska vi bo då? Hus till salu i vår by växer inte på träd direkt. Våra öppna gränser har sett till att hyresmarknaden är uttömd. Iaf här där vi bor.
 
För att förtydliga, vi behöver inte ha sålt och fått pengar i hand utan vi behöver ett kontrakt på vår bostad, då får vi överbryggning beviljat. Vår lägenhet är fotad och klar att läggas ut närsomhelst. Personligen tror jag det tar max 2 veckor att få vår såld från att den lagts ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
Säger mäklaren att det är normalt i ditt område får man väl anta att fler köpare vill ha en sådan klausul och då har ju säljaren inte så mycket att välja på längre utan får anpassa sig till det som tydligen är standard där du bor.
 
Naturligtvis finns det folk som sparar eller säljer och lyckas hitta boende, men jag vill påstå att de flesta normala barnfamiljer inte sitter med 450k på ett konto. Jaja det löser sig nog med lite vilja. :D
 
Av mig kommer du i alla fall inte att få köpa nått hus om du har som villkor att köpet går tillbaka om du inte kan sälja din bostad. Även om nr2 på anbudslistan ligger några hundra tusen under så säljer jag naturligtvis till honom som jag VET kommer att köpa.
Det är ju viktigare att man slipper allt strul och att affären avslutas utan allt för lång tid, än att man eventuellt kan få några kronor till
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Av mig kommer du i alla fall inte att få köpa nått hus om du har som villkor att köpet går tillbaka om du inte kan sälja din bostad. Även om nr2 på anbudslistan ligger några hundra tusen under så säljer jag naturligtvis till honom som jag VET kommer att köpa.
Det är ju viktigare att man slipper allt strul och att affären avslutas utan allt för lång tid, än att man eventuellt kan få några kronor till
Tur att jag inte ska köpa av dig då. Jag VET att min bostad blir såld, men banken är som banken är, vi har att förhålla oss till det. Jag önskar att det var annorlunda. Tror knappast heller på att du skulle skita i några hunda tusen om du visste hur förhållandet var. Detta handlar om en ren formalitet och mäklarna här i området vet att lägenheterna här går som smör i solsken. Tyvärr så är banken idag helt opersonlig, hade vår gamla lilla lokala bank funnits kvar hade vi förmodligen inte haft detta tramset öht. Förr hade vi vår egen bankman som visste vem man var och hade koll. Nu sitter det nån nyutexad ekonom utan personlig kännedom. Trist hur det utvecklar sig.
 
Jag tror också att ”money talks”, men det skiljer ju normalt bara några tiotusenlappar, och då närmar sig kanske värdet av en snabb affär break even för fler.

Knepigt läge, men jag skulle prata med fler banker om läget vore såhär. Fördelen med opersonliga bankaffärer är trots allt att man ofta kan gå vidare till nästa om den första trilskas.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.