Hej
Köpte obehandlade ekplank, stavlimmat/fingerskarvat. Tänkta som bänkskiva ursprungligen. Monterade snygga bordsben. Lutade med vitpigmenterat lut från Faxe. Vitbetsade med Alcro Decor vit träbets matt. Fått ett perfekt resultat med "lagom" vitbalans kontra trästrukturen. Reslutat: Ett fint matbord med en siden len matt yta.

Så här en vecka senare så inser jag att det kommer bli svårt att få ytan att hålla sig fräsch med småkillarna i famijen som huxflux lägger en macka uppåner på den härliga sidenlena ytan, som suger i sig fettet lite väl effektivt. Hur det blir när tomatsåsen eller rödvinet hamnar där oroar mig.

Hur får jag en tåligare yta och som inte påverkar den fina vita matta ytan allt för mycket?
Vill helst inte lacka, trots att jag vet att det finns matt lack. Har en dunk parkettlack i förrådet, men det är mitt absolut sista alternativ.

Olja är jag rädd mörknar trät för mycket, eller?
Hårdvaxolja läser jag mycket om, blir det en vaxblank yta som resultat?

Vill gärna ha en någorlunda matt yta om det går att förena med tåligt ytskikt.

Vad skulle ni tipsa mig att göra för att få en tåligare yta som tål en rödvinsskvätt under glasfoten, eller tacoköttfärs en stund inna jag hunnit sanera?
 
  • Vitpigmenterat och vitbetsat matbord av ek med matchande vita ben, efterbehandlat för sidenmatt finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte svaret på din fråga men jag var nyfiken var du köpt bordsbenen? Riktigt snygga.
 
Matt lack av något slag?
 
Hårdvax körde vi
 
Visste inte man kunde blanda lut och bets. Jag vitlutade trägolv för länge sedan och det påstod han i affären att man inte kunde lacka på. Det var oljat som gällde. Resultatet blev fantastiskt men mycket svårt att underhålla oljat golv i en liten lägenhet. Det resulterade i mkt torrt golv som fläckade lätt. Vet inte hur hårdwaxet funkar med lutet men ”vanlig” olja borde funka ganska bra om du ser till att underhålla det ofta, vilket är hyfsat lätt med ett bord. Hårdwax kommer ju annars skydda bättre om det funkar och ge en olackad riktigt matt finnish beroende på vilken du väljer. Hade fö en vitpigmenterad olja från faxe.
 

Bästa svaret

Osmo 3041 är en matt svagt vitpimenterad hårdvaxolja. Den kommer påverka nyansen minimalt. Osmo klarar vin o annat bra, iaf så länge vaxlagret är intakt.

Edit. Ekskivorna till höger är behandlade med vitt dekorvax följt av 3041an. Hårdvaxoljan påverkade inte nyansen alls. Almplanken till vänster kan du bortse från, de är till ett annat projekt.

Ekträskivor behandlade med vitt dekorvax och Osmo 3041 hårdvaxolja, jämfört med obehandlad almträplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Hemmakatten
Luta skulle jag absolut inte göra på det fina bordet. Lutet kommer att förstöra träytan.
 
R Robin Wahlman skrev:
Inte svaret på din fråga men jag var nyfiken var du köpt bordsbenen? Riktigt snygga.
Tack. https://style24.se/ är inköpsställe. Modell Trapez.
 
Ola C Ola C skrev:
Osmo 3041 är en matt svagt vitpimenterad hårdvaxolja. Den kommer påverka nyansen minimalt. Osmo klarar vin o annat bra, iaf så länge vaxlagret är intakt.

Edit. Ekskivorna till höger är behandlade med vitt dekorvax följt av 3041an. Hårdvaxoljan påverkade inte nyansen alls. Almplanken till vänster kan du bortse från, de är till ett annat projekt.

[bild]
Lysande. Var nåt sånt jag hoppades på, att någon provat innan. Tack. Det får nog bli en sån lösning.
 
Efter två varv m vitad hårdvaxolja så är det en utmärkt yta att ha som bordskiva.
Mer len än matt, men det får det vara värt iom ökad tålighet.
Väldigt smidigt att använda Osmon. Läste om flera som var missnöjda, men gick utmärkt. Svampade ut vaxoljan. Eftertorkade m pensionerat örngott.
Tack för tips!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Hej,

vart har du köpt dom obehandlade ekplanken? var dom stavlimmatde när du köpte dom?

Väldigt snyggt bord, går i samma tankar att bygga ett eget då vi inte hittar måtten som vi vill ha :)
 
Bauhaus. Valde en stavlimmad ekbänkskiva/bordsskiva som var djup nog att kunna delas. Fanns inte varsomhelst, med de mått jag behövde, när målet var en delad bordskiva på längden enligt bilden. Hamnade därför hos bauhaus. Fanns ju en budget också... Använde bauhaus sågservice och längsklöv skivan innnan jag lämnade butiken. Skitsmidigt.

Gjorde en rund soffbordskiva med samma ytbehandling oxå. Då köpte jag en kvadratisk skiva och sågade ur en cirkel 120cm diameter. Den gången använde jag Calexicowood här i Göteborg. Behövde inte så tjock dimension på denna skiva.
 
@Ola C var dina bänkskivor obehandlade innan duanvände Osmo dekorvax?
Funkar det på redan oljade ytor eller behöver det då slipas först?
 
Håller med OlaCs inlägg. Kör på Osmo 3041 matt. Jag har det själv på mina golv.
 
J jokkey skrev:
@Ola C var dina bänkskivor obehandlade innan duanvände Osmo dekorvax?
Funkar det på redan oljade ytor eller behöver det då slipas först?
Obehandlade. Aldrig kört dekorvax på redan oljade ytor, känns spontant inte som det skulle funka jättebra och kollar man instruktionen rekommenderas det trärena ytor. https://www.osmo-shop.se/sv_b2c/dow...struktion_osmo_dekorvax_intensiva_kuloren.pdf
 
  • Gilla
jokkey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.