Den här fredagen har jag plockat ihop tio frågor om trädgårdsredskap. Upptäckte att det finns väldigt många sådana som jag inte hade en aning om att de fanns. Frågan är om ni känner till dem?

Quiz: Kan du trädgårdsredskapet? https://www.byggahus.se/quiz/155-kan-du-tradgardsredskapet

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Trädgårdsredskap upphängda på en egenbyggd anordning på en grå vägg i ett skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av MathiasS egenbyggda upphängningsanordning för trädgårdsredskapen.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Inte sämst iallafall :oops:

Du klarade dig bättre än 1 personer (4%) av de 21 som gjort quizet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Skönt att det var fler än jag som inte kände till dem :D
 
A
Du fick 4 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 1 personer (0%) av de 108 som gjort quizet.


Inte så bra..... :p
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Du fick 8 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 129 personer (87%) av de 148 som gjort quizet
:oops:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hemmakatten
5 av 10, bättre än 10%. Ganska dåligt resultat men hade aldrig tidigare sett flera av verktygen.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
3 av 10. Jag får skylla på att det är fredagkväll och att jag har druckit lite grand.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 204 personer (97%) av de 210 som gjort quizet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Någon som kan förklara hur man använder nr8 för förkultivering? Jag har aldrig sett den innan
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
7/10. Rätt ok för en okunnig trädgårdskille.
Senaste quizarna har gått förvånansvärt bra, vågar inte göra nästa...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Magnus E K
Yikes, 3 av 10 och de jag hade rätt på var i praktiken rena gissningar. Aldrig använt något av dessa verktyg. Ändå har jag (hyfsat stor) trädgård sen fyra år tillbaka.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag saknar ekollonplockare som jag förtvivlat sökte efter förra året. Det hade varit svårt att gissa om man bara sett bild. Finns i England såg jag.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
L Lidd skrev:
Någon som kan förklara hur man använder nr8 för förkultivering? Jag har aldrig sett den innan
Redskapet kallas kubmakare, soilblocker och den finns i olika storlekar och det är den största som är med i quizet. Beskrivningen av hur de mindre modellerna funkar låter såhär hos återförsäljaren Lyckliga fåret:

Revolutionerar förkultiveringen av plantor

Med Soilblockern gör du jordkuber för att förkultivera dina grönsaker och blommor...

Urgammal teknik men med nytt verktyg; Inka indianer gjorde jordkuber redan för 4000 år sedan och många kommersiella odlare använder samma system sedan länge.

Micro 20 använder du för att förgro många små plantor på litet utrymme (värmematta med idealisk groningstemperatur, 18-20 C)

När plantorna grott och utvecklat första bladen (efter 7-10 dagar) planterar du om microkuberna i Mini 4 block och flyttar dem till svalare utrymme, eller till drivbänk utomhus i soligt och skyddat läge.

Du sparar utrymme, fröer som inte gror går direkt till komposten istället för att ta plats.

  • Inga plastkrukor eller brätten
  • Små microkuber sparar utrymme
  • Vidareplanteras direkt i Mini 4 block (insatser finns att köpa separat)
  • Inga rotstörningar vid omplanteringen
  • 20 kuber i varje stansning
  • Supersnabb, du gör massor av kuber, det blir lätt för många...
  • Du kan använda vanlig såjord eller blanda själv, en lten mängd torv behövs för att hålla ihop kuben
  • 2 års garanti
Enda nackdelen är att jordkuberna är så roliga att det är lätt att göra alldeles för många plantor...
 
Redigerat:
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Krilleman
Quizresultat med text som visar 6 av 10 rätt svar, omgiven av knappar för delning på sociala medier.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
hsd
Priset på ....för ett år sen ...:thinking:
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.