Hej allihop!

Jag och min sambo är intresserade av att lägga ett bud på ett hus som vi har kikat på. Det saknas dessvärre dokumentation på nästan alla renovationer som har utförts och har alltså ingen aning om exakt när saker har bytts ut.

Detta 1,5-planshus med källare är byggt på 1920-talet och kräver en del renovering. Vi fick tillgång till vinden där vi tror att tak har bytts ut under sent 90-tal då alla fönster byttes ut till modernare 3-glasfönster. Elcentralen är från 2008 (enligt vad som står på den). Vi vet inte hur gammal vattenberedaren är, men vad vi kan se så har nyare rör kopplats till den, så en eventuell uppgradering har kanske utförts på insidan? Nuvarande ägare har tillsammans med en vän inom dräneringsbranschen utfört en dränering av husgrunden under året. Även här saknas dokumentation då nuvarande ägare endast har själv utfört dränering och renovering av en av toaletterna.

Källarens biarea har tillgång till en egen luftvärmepump och vi har inte alls känt av någon form av fukt eller liknande, så vi anser att denna går att använda utan problem. Vi kommer självklart utföra en besiktning vid eventuellt köp, men skulle behöva lite kött på benen från kunniga personer.

Har någon möjlighet att kika på nedanstående bilder och ge lite input om vad som ser bra/dåligt ut?
All feedback uppskattas! :)

Detalj av ett fönster med en etikett som identifierar det som en modernare 3-glasruta från SP Fönster, tillverkad 1998.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg och fönsterbräda med synliga tecken på fukt eller mögel, behov av renovering kan föreligga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elcentral med tydliga tecken på ålder och slitage monterad på en vitmålad vägg med flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelvy av gammalt avloppsrör och träbjälkar i källare, behov av renovering synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett gammalt vindfönster med smutsigt glas och tegelpannor som syns i kanten, vilket antyder takets ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätakbjälkar, några med vitaktig beläggning som kan tyda på mögel eller fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem och träreglar i ett rörigt förrådsutrymme, som tyder på möjlig uppdatering av installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenberedare och äldre elcentral i ett källarrum, potentiella renoveringsbehov synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund med nyligen utförd dränering synlig genom dräneringsmattan längs med husväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Vi bor också i ett 20-talshus som behövde renoveras när vi köpte det. En gammal vind ser ut sådär, att det kan bli lite påväxt. Vi har bara slipat bort det med sandpapper, sedan har vi installerat en kamin och eldar ibland så att murstocken blir varm och då håller man vinden torr. Det ser ut som att någon har skurit lite i bjälken för att se om det var rötskadat, men det ser ju friskt ut.

I övrigt kan jag inte uttala mig. En klassisk fälla som en släkting till mig råkade ut för nyligen var att de hade alla fönster och dörrar öppna vid visningen samt hade tvättat med starka rengöringsmedel som stank - för att dölja mögellukt såklart. Om det luktar bra utan såna här uppenbara försök att dölja en lukt så brukar det ju vara OK.
 
  • Gilla
misingen och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi bor också i ett 20-talshus som behövde renoveras när vi köpte det. En gammal vind ser ut sådär, att det kan bli lite påväxt. Vi har bara slipat bort det med sandpapper, sedan har vi installerat en kamin och eldar ibland så att murstocken blir varm och då håller man vinden torr. Det ser ut som att någon har skurit lite i bjälken för att se om det var rötskadat, men det ser ju friskt ut.

I övrigt kan jag inte uttala mig. En klassisk fälla som en släkting till mig råkade ut för nyligen var att de hade alla fönster och dörrar öppna vid visningen samt hade tvättat med starka rengöringsmedel som stank - för att dölja mögellukt såklart. Om det luktar bra utan såna här uppenbara försök att dölja en lukt så brukar det ju vara OK.
Tack snälla för din input! Inga uppenbara dofter eller tecken på mögel vad vi kunde se/känna. Det blev en visning på kort varsel så jag misstänker att vi fick se huset i dess naturliga format (hoppas vi :) )
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Angående dräneringen, hur kommer det sig att de har dränerat så nyligen om de ändå skulle sälja?

Generellt så är min uppfattning att om man har gjort dräneringen själv så är det minst lika bra som att ha gjort det med en entreprenör. Man gör det noggrannare åt sig själv och den här hade ju gjort det tillsammans med en vän i branschen, så det låter ju bra. Men be besiktningsmannen kolla det som går att kolla när ni gör en överlåtelsebesiktning.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
KristinaRT
Försäljningen kom kanske hastigt? Skilsmässa eller att drömhuset blev till salu? Kan vara många skäl, men fråga - alltid bra att veta (y)
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Generellt låter beskrivningen som något som kan vara ett strålande projekt, men även luddigt nog för att likna drömkåken med Björn Skifs. :)

En riktigt kompetent besiktningsman som ni kan följa med under inspektionen och få lite ”ofiltrerade” kommentarer och råd istället för bara en rapport är ett måste innan ni kan fatta ett riktigt beslut kring affären.

(Eller så går ni bara på känsla om ni har budget som klarar worst-case renovering)
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Gällande dräneringen så kan det ju mycket väl vara nån ful snabbfix för att dölja ett akut problem, men det kan ju minst lika gärna vara frågan om någon som tänkt att en dränering, speciellt om man kan göra den själv, är en riktigt bra investering inför försäljningen.

Du säger att det inte finns någon dokumentation, men fråga säljaren om de eller medhjälparen tog bilder under arbetets gång, de kan i många fall vara värdefullare för er i framtiden än något certifikat.
 
  • Gilla
Rennoly och 2 till
  • Laddar…
T
Platonmattan ska inte va uppdragen ovanför mark om man inte täckt den med en sockelskiva eller motsv, den tål inte UV-ljus. Liten detalj i sammanhanget men ändå värt att notera :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Bra tips alltihop. Själv hade jag dömt säljaren som en eventuell fipplare som kanske inte har koll på någonting bara på att vinden är belamrad med grejor på det där viset. I min värld visar det på att man inte är så noggrann med saker och ting - t ex dränering eller i värsta fall sanningen. Hur såg det ut i övrigt? Stökigt? Smutsigt? Bara en liten grej att tänka på men i alla fall... Vem har bott i huset liksom?
 
Redigerat:
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi bor också i ett 20-talshus som behövde renoveras när vi köpte det. En gammal vind ser ut sådär, att det kan bli lite påväxt. Vi har bara slipat bort det med sandpapper, sedan har vi installerat en kamin och eldar ibland så att murstocken blir varm och då håller man vinden torr. Det ser ut som att någon har skurit lite i bjälken för att se om det var rötskadat, men det ser ju friskt ut.

I övrigt kan jag inte uttala mig. En klassisk fälla som en släkting till mig råkade ut för nyligen var att de hade alla fönster och dörrar öppna vid visningen samt hade tvättat med starka rengöringsmedel som stank - för att dölja mögellukt såklart. Om det luktar bra utan såna här uppenbara försök att dölja en lukt så brukar det ju vara OK.
Är det där verkligen påväxt? Tycker att det liknar putsbruk, någon har slabbat när hen putsade gavelspetsar och skorsten kanske? I övrigt tycker jag inte att taket ser ut att vara bytt någon gång nyligen om ni tänkte på råsponten. Liknar mer brädor från 30-40år+ sedan /plåtslagare (med endel erfarenhet från tak byten) :)
 
  • Gilla
Rennoly och 4 till
  • Laddar…
Ja så kan det ju vara. Vad tror du om det vita på bild nr 2, i nocken? Vi hade våra fläckar precis vid murstocken.
 
Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja så kan det ju vara. Vad tror du om det vita på bild nr 2, i nocken? Vi hade våra fläckar precis vid murstocken.
Det ser ut som stänk det också. Vi får olika vibbar allihop. Att det ligger bröte på vinden, skulle jag inte reagerat på överhuvudtaget. Min egen är än mer belamrad med braatthasaker.
Inget jag kan se på bilderna verkar det minsta konstigt.
 
  • Gilla
Rennoly och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Min egen är än mer belamrad med braatthasaker.
Inget jag kan se på bilderna verkar det minsta konstigt.
Själva förvaringen på vinden är inte det konstiga. Det måste väl dock betraktas som mycket underligt att inte ta bort grejorna före visning eller åtminstone ställa dem prydligt så att de inte skymmer för inspektion?
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
Är det där verkligen påväxt? Tycker att det liknar putsbruk, någon har slabbat när hen putsade gavelspetsar och skorsten kanske? I övrigt tycker jag inte att taket ser ut att vara bytt någon gång nyligen om ni tänkte på råsponten. Liknar mer brädor från 30-40år+ sedan /plåtslagare (med endel erfarenhet från tak byten) :)

Jag skulle säga att det år både och. Dvs putsbruk syns på bilden och det syns även lite påväxt. Precis som tidigare sagts: tyvärr väldigt normalt i denna typ av konstruktion. Jag har det själv och har lugnat mig med tiden, håller koll så att det inte ökar
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja så kan det ju vara. Vad tror du om det vita på bild nr 2, i nocken? Vi hade våra fläckar precis vid murstocken.
Jag såg nu att jag missade det som satt precis i nocken på takstolarna/stockarna det liknar helt klart någon typ av mögeltillväxt. Men stämmer in i kören här att man bör nog inte oroa sig för mycket över det! Det går ju att sanera och sen ventilera utrymmet för att hindra ytterligare påväxt i framtiden.
Kan kanske bero på modern uppvärmning så att murstocken inte hålls varm och får bort fukten eller kanske dåliga beslag/tätning runt skorsten på utsidan så lite regn letar sig in :)
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.