Hej
Vi har gemensam ekonomi och alla utgifter sker på mitt konto, jag menar allt så jag har inte så många kronor kvar efter varje månad och hon har kvar sin orörda lön.
Nu till fråga, hur ser skatteverket på om att jag starta en Enskild firma på mitt namn och köper en liten hyresfastighet från hennes sparade lön? Åker jag på någon typ av skattesmäll?
/Jimmy
 
Ni verkar ju inte ha gemensam ekonomi om du ha det problemet att "dina" pengar går åt till allt och "hennes" pengar är kvar. Vid gemensam ekonomi delar man ju på allt, både inkomster och utgifter.
Så tycker nog ni ska sätta er ner och diskutera hur ni ska göra med ekonomin..
 
  • Gilla
Jimmyle och 2 till
  • Laddar…
Det beror väl lite på hur det redovisas (bokförs), men utifrån det du beskriver så lånar du pengar av henne till en investering. Dom pengarna är redan skattade och skattas inte på igen.

Däremot så beskattas du på vinst (överskott från näringsverksamhet) och moms. Där gäller det ju att tänka till så att du sätter av pengar för att kunna betala den skatten när det är dags.

Själv så tycker jag att enskild firma är ett effektivt sätt att göra sin privatekonomi krånglig. AB är ofta säkrare, vattentäta skott mellan firman och din ekonomi, och särskilt om det är större investeringar.

Det finns dom som kan sånt här mycket bättre än mig, jag är mest erfarenhet av att misslyckas med både redovisning och skatt och företagandet i sig (både EF och AB).

Du måste ändå ha en bankkontakt för att få igång det hela. Rådgör med dom.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Ni verkar ju inte ha gemensam ekonomi om du ha det problemet att "dina" pengar går åt till allt och "hennes" pengar är kvar. Vid gemensam ekonomi delar man ju på allt, både inkomster och utgifter.
Så tycker nog ni ska sätta er ner och diskutera hur ni ska göra med ekonomin..
Ja, du rätt i det du säger, dum av mig att inte tänkte till från början, det vi tänkte då var för att det är lättare att ha överblick över alla utgifter på ett konto.
 
Skaffa ett tredje konto som ni tar alla gemensamma räkningar och utgifter på, och så för ni över lika mycket var dit.

Du kan bokföra pengarna från henne som ett lån med eller utan ränta, där räntan är avdragsgill i firman.
Eller så räknar du det som egen insättning, vilket inte får några skatteeffekter alls, dvs det ser ut som om pengarna är dina från början.

Och för guds skull, skaffa egna konton till enskilda firman!
 
  • Gilla
Jimmyle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.