Köpte en bensintrimmer från Stihl. Funkar kalas förutom att skyddet nede vid trådarna är alldeles för litet. Stänker överallt. Funderar på om det finns ett större skydd, men hittar inget på nätet. Alternativet är kanske att använda tunnare tråd.

Något vettigt förslag?
 
Vilken modell har du? Du råkar inte köra med lilla skyddet som används till slyklingan? Skyddet man har till tråd brukar ju vara större.
 
Klipper du åt rätt håll? Väldigt stor skillnad på min Husqvarna när jag klipper mellan stenar om man lutar mot höger eller vänster.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T topmount skrev:
Klipper du åt rätt håll? Väldigt stor skillnad på min Husqvarna när jag klipper mellan stenar om man lutar mot höger eller vänster.
Jag har provat alla möjliga vinklar, men det stänker ändå. Känns som skyddet är för litet.
 
Vilken maskin är det?
Och större maskiner stänker det om det kommer man inte ifrån. Min har tvåstegsskydd beroende av gräs/slyklinga och tråd, med tråd trär man på en extra del nedtill.
Röjklingan har ett helt eget skydd vilket även "kompostklingan" har när man tuggar björnbärssnår.
 
Vet faktiskt inte gällande tråd, men det var ju ett fjutteskydd och förstår nu varför det stänker. Är inte alls som på min större maskin där det är en riktig kåpa.
 
Ja på större maskiner går ju skyddet 180 grader. Fast i ärlighetensnamn så spelar det ingen roll, allt vid trimmer körning blir smutsigt. Vet inte hur många gånger jag tänkt att jag bara ska klippa ”lite” och de slutat med att jag behöver hel saneras.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Stämmer bra för med större maskiner kör man ofta mera och tjockare gräs så man brukar även här bli rätt skitig med tråd, med sly/gräsklinga är det betydligt bättre.
 
richardtenggren
T topmount skrev:
...Vet inte hur många gånger jag tänkt att jag bara ska klippa ”lite” och de slutat med att jag behöver hel saneras.
Känner igen mig, speciellt för några dagar sedan då jag fick hem min nya röjsåg som såklart skulle provköras(fick åka och köpa 2T - Aspen efter jag hämtat och skruvat ihop den), detta skedde så klart i ett par ljusa chinos, mindre lyckat! Men väldigt roligt!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
MultiMan
Jag har riktigt rejält skydd på min stora maskin men det stänker överallt ändå när man plöjer in i 50cm saftiga nässlor. Använder alltid skyddsglasögon, keps och långa byxor pga det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.