På försäkringsbolagets inrådan har jag bytt från vred till nyckel på insidan av en ytterdörr (med glasruta). Tyvärr visar det sig nu att dörren för tjock för låset och det har uppstått en glipa på insidan. Det fungerar men är inte snyggt!

Problemet borde kunna lösas med en cylinderförlängare men man har tydligen bytt standard på ASSAs cylindrar sedan mitt ca 40 år gamla lås monterades. Jag skulle behöva en förlängare där hanen och honan är vända åt motsatt håll än de på bifogade bild. Någon som vet om, och i så fall var, sådana kan hittas?
 
  • Metallisk cylinderförlängare för lås med synlig låscylinder och fästskruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närmsta låssmed har allt och lite till
 
Dessvärre har jag försökt och t ex CERTEGO i Strängnäs svarar att produkten har utgått och inte går att få tag på, det är därför jag frågar här.
 
1 123abc skrev:
Det finns inte utan du måste byta låshus.
Jag antar att du har ett gammalt låshus lika det i detta inlägget.
[länk]
Hur ser det ut idag?
Fungerar det med en lägre cylinderring?
Tyvärr! Jag har lägsta möjliga cylinderring, jag hade möjligen hoppats på någon begagnad förlängare, någonstans...
 
Det kan däremot vara möjligt att slå isär en cylinderförlängare och bygga om så du kan vända "medbringaren".
Det kan även fungera att helt slå ur medbringaren ur förlängaren och använda en lång medbringare i låscylindern som kapas i exakt längd.
Lägsta cylinderring vid oval låscylinder för insida (rokoko) är 6mm.
Det rekommenderade svaret är att byta låshuset.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det kan även fungera att helt slå ur medbringaren ur förlängaren och använda en lång medbringare i låscylindern som kapas i exakt längd.
Glöm detta jag tänkte fel.
 
Tack för alla förslag men det lutar nog åt kistbyte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.