Vad är skillnaden mellan en apparatdosa ch en kopplingsdosa? Är det bara antalet anslutningsstosar och/eller dimension? FÅR man använda en apparatdosa som kopplingsdosa i vägg/tak, eller måste det vara en riktig kopplingsdosa?

Slänger in en fråga till: Finns det något som säger att man inte får använda en takdosa som enbart kopplingsdosa i tak (ingen anslutning till taklampa). Kopplingen skulle i så fall bli:
Kopplingsdosa vägg -> takdosa -> takdosa -> Vägguttag vid golv -> diskmaskin
 
1 pass
2 nej, dosa som dosa
3 Ja
4 Nej,det går bra.
 
Jag blir lite fundersam över frågan. Jag håller med i allt som el_richard skriver.

MEN hur har du tänkt dig kopplingen? Går det ström till fler saker än den tänkta diskmaskinen via de dosor du nämner?
 
Rimligen är det ingen säkerhetsrisk att använda apparatdosa som kopplingsdito. Däremot har den ju oftast inte så många anslutningar och är lite mindre )och iallafall förr fick man inte sätta in tex ett uttag och samtidigt ha topplämmor i den, Takdosorna är anpassade för att även bära viss last "nedåt", men här borde det vara helt ok att köra den som kopplingsdosa (Brukar ju ha massor av anslutningsstosar). Sen är det en annan sak att det kanske är olämpligt att dra en diskmaskinsgrupp den vägen. Olika grupper skall nte dela kanalisering med andra, diskmaskinen bör sitta på en helt egen säkring dessutom.....
 
  • Gilla
Nightspeedy
  • Laddar…
Perfekt. Nu fick jag de svar jag behövde, inkl. på de frågor jag inte ställde. 3-fas till första dosan är värd en funderare. Jag har ett hus från -45 med gamla men fina rördragningar i tak och väggar. Försöker utnyttja dessa så mkt som möjligt, men vid omplanering av kök blir det rätt stora förändringar.

Ni gissar rätt ang. mina funderingar om DM. Den har idag egen säkring och får nog göra det i framtiden oxå, men ev. med el_richards 3-fas-variant...
 
Se bara till att det är en trefasgrupp F1,F2 & F3, dvs olika faser annars kan de inte dela nolla och jordledning. Sen finns det väl ngn regel om att det skall sitta en skylt i gruppcentralen "trefasgrupp 'x' matar enfaslaster" eller ngt sånt.
 
svantea svantea skrev:
Vad är skillnaden mellan en apparatdosa ch en kopplingsdosa? Är det bara antalet anslutningsstosar och/eller dimension? FÅR man använda en apparatdosa som kopplingsdosa i vägg/tak, eller måste det vara en riktig kopplingsdosa?

Slänger in en fråga till: Finns det något som säger att man inte får använda en takdosa som enbart kopplingsdosa i tak (ingen anslutning till taklampa). Kopplingen skulle i så fall bli:
Kopplingsdosa vägg -> takdosa -> takdosa -> Vägguttag vid golv -> diskmaskin
Nu är detta inlägg 11 år gammalt, men varför skrev inte ni som kan att skillnaden är diametern! En kopplingsdosa är 1 cm större, och i den kan man inte installera kontakter, uttag etc, i? En kopplingsdosa är bara till till för att koppla ihop ledningar och vissa speciella saker.
 
  • Gilla
Renovator 88 och 1 till
  • Laddar…
Det är kanske inte riktigt sant alla gånger i dag då man även kallar vissa, ofta lite djupare, apparatdosor för apparatdosa/kopplingsdosa. Däremot var det tidigare enkelt, det var apparatdosor, spisdosor, kopplingsdosor. Största skillnaden mellan apparatdosor och kopplingsdosor var antalet stosar och diametern, för spisdosorna var det diametern som var större än apparatdosorna men samma antal stosar som apparatdosor.
 
  • Gilla
GurraGrus
  • Laddar…
G GurraGrus skrev:
En kopplingsdosa är 1 cm större, och i den kan man inte installera kontakter, uttag etc, i? En kopplingsdosa är bara till till för att koppla ihop ledningar och vissa speciella saker.
Det går att montera lamputtag i en kopplingsdosa, det har elektrikern gjort hemma hos mig. Själva "montageplattan" för lamputtaget har hål för flera olika dosstorlekar.
 
tommib
Det är en sanning med modifikation. Det går att montera lamputtag ja, men bara sådana utan krok (huvudsakligen avsedda för väggmontage). För att kunna montera ett uttag med krok krävs en "äkta" takdosa eftersom de är förstärkta för att tåla vikten av en lampa.
 
  • Gilla
AzP och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var ett sådan jag menade, kunde uttryckt mig annorlunda. Tack för påpekandet...
 
tommib tommib skrev:
Det är en sanning med modifikation. Det går att montera lamputtag ja, men bara sådana utan krok (huvudsakligen avsedda för väggmontage). För att kunna montera ett uttag med krok krävs en "äkta" takdosa eftersom de är förstärkta för att tåla vikten av en lampa.
Är detta korrekt?
Apparatdosa har C-C 60mm på skruvarna?
Kopplingsdosa har C-C 67mm?

Jag vill smälla upp ett gäng vägguttag en väggbrytare och ett lamputtag(vägg) (ELKO RS), då ska jag väl bygga in apparatdosor i väggarna?

https://www.jula.se/catalog/el-och-...ionsmateriel/apparatdosor/apparatdosa-400423/

https://www.jula.se/catalog/el-och-...nsmateriel/apparatdosor/kopplingsdosa-402337/

Edit:
Har nu inspekterat produkterna på elbutik.se , där var beskrivningarna tydliga. Det är apparatdosor jag ska bygga in i väggarna.
https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa-4x16/20-m-regelfas-te-rod
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.