Jag ska bygga ett litet hus som jag vill ha hyvlad panel på, vilket verkar vara väldigt svårt att få tag i (tipsa gärna!). Jag vill dessutom ha dubbelfas och så liten bredd som möjligt. Eftersom det jag vill ha inte verkar finnas har jag sneglat på andra alternativ – som att använda golv istället. Till exempel det här, från Bauhaus: https://www.bauhaus.se/furugolv-obehandlat-15x112x3250mm-6st-bnt-2-18m

Är det här helt galet? Om ja, berätta varför!
 
Det är furu du tittar på, normalt är ytterpanel gran som håller bättre, det går nog att ha furu med men att ha den hyvlad gör att färgskyddet inte suger in ordentligt
 
Du planerar alltså att vända ”nersidan” utåt ?
Omålad eller med färg?
Om färg så är det väl bäst att måla med Linoljfärg om det skall sitta fast.
 
Vi har sån ytterpanel du söker på vårt hus i Ångermanland. Ett sågverk i närheten kan säkert såga till på beställning.
 
J jonaserik skrev:
Det är furu du tittar på, normalt är ytterpanel gran som håller bättre, det går nog att ha furu med men att ha den hyvlad gör att färgskyddet inte suger in ordentligt
Precis, det är furu. Dessutom lite tunnare än vanlig panel. Men nog håller en välskött panel så pass länge oavsett att det inte är så mycket att bekymra sig över?

Jag har tänkt att måla huset med slamfärg. Färgen fäster absolut sämre på hyvlad panel, men enligt Falu Rödfärg ska det fungera med utspädd färg och en extra strykning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har sån ytterpanel du söker på vårt hus i Ångermanland. Ett sågverk i närheten kan säkert såga till på beställning.
Kul! Minns du ungefär vad ni betalade?
 
Under 200kr/m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.