Det blir inte så stor vattenpelare att omsätta och du bör nog sätta pumpen några meter från botten så du inte drar in sand och grus.
Annars är det en bra pump och tryckkärl.
 
M mogge_73 skrev:
Det blir inte så stor vattenpelare att omsätta och du bör nog sätta pumpen några meter från botten så du inte drar in sand och grus.
Annars är det en bra pump och tryckkärl.
Tack för råden, återkommer när vi fått nytt analyssvar.
 
Har gjort en ny analys, val av filter/rening? Resultat av mikrobiologisk vattenanalys som visar noll koli bakterier och E. coli, med kommentaren "Tjänligt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Analysresultat av vattenprov med olika parametrar som pH, hårdhet och metaller, inklusive gränsvärden och mätosäkerhet, märkt som 'Tjänligt'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du mätt pH-värdet?
Vattnet har förändrats lite men det är nog ändå samma förslag från min sida som förut.
Ett partikelfilter först (sandfilter) och en jonbytare (för järn, mangan och kalk) och sist ett pH-filter.
 
M mogge_73 skrev:
Har du mätt pH-värdet?
Vattnet har förändrats lite men det är nog ändå samma förslag från min sida som förut.
Ett partikelfilter först (sandfilter) och en jonbytare (för järn, mangan och kalk) och sist ett pH-filter.
pH 7.2
 
V Vante skrev:
pH 7.2
Jo, men det är vid 20grader, hade ni 7,2 i kökskranen efter ca 5-10min spolning?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Jo, men det är vid 20grader, hade ni 7,2 i kökskranen efter ca 5-10min spolning?
Har inte testat det, återkommer, tack så länge.
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Jo, men det är vid 20grader, hade ni 7,2 i kökskranen efter ca 5-10min spolning?
Fick en offert från Aquagruppen på Rex-100.
 
Låter som Katalox Light, den massan kan vara lite skum ibland. Men det kan nog fungera, ta en ny vattenanalys efteråt bara. Den massan använder väldigt få idag, vi har själva fått väldigt märkliga värden efter dessa. Vissa fall även otjänligt vatten, men i vissa fall fungerar den hur bra som helst. Den pH-höjande effekten har vi märkt mattas av i vissa fall redan efter 6-12mån. Vi använder inte den massan längre alls.
Har dock inte sett att den tar humus och tungmetaller, men Ordet reducera kan ju betyda mycket. Fråga vad det är för massor i den så får dom förklara.
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Låter som Katalox Light, den massan kan vara lite skum ibland. Men det kan nog fungera, ta en ny vattenanalys efteråt bara. Den massan använder väldigt få idag, vi har själva fått väldigt märkliga värden efter dessa. Vissa fall även otjänligt vatten, men i vissa fall fungerar den hur bra som helst. Den pH-höjande effekten har vi märkt mattas av i vissa fall redan efter 6-12mån. Vi använder inte den massan längre alls.
Har dock inte sett att den tar humus och tungmetaller, men Ordet reducera kan ju betyda mycket. Fråga vad det är för massor i den så får dom förklara.
Frågade och fick svar: Katalox Light JH.
 
M mogge_73 skrev:
Låter som Katalox Light, den massan kan vara lite skum ibland. Men det kan nog fungera, ta en ny vattenanalys efteråt bara. Den massan använder väldigt få idag, vi har själva fått väldigt märkliga värden efter dessa. Vissa fall även otjänligt vatten, men i vissa fall fungerar den hur bra som helst. Den pH-höjande effekten har vi märkt mattas av i vissa fall redan efter 6-12mån. Vi använder inte den massan längre alls.
Har dock inte sett att den tar humus och tungmetaller, men Ordet reducera kan ju betyda mycket. Fråga vad det är för massor i den så får dom förklara.
M mogge_73 skrev:
Låter som Katalox Light, den massan kan vara lite skum ibland. Men det kan nog fungera, ta en ny vattenanalys efteråt bara. Den massan använder väldigt få idag, vi har själva fått väldigt märkliga värden efter dessa. Vissa fall även otjänligt vatten, men i vissa fall fungerar den hur bra som helst. Den pH-höjande effekten har vi märkt mattas av i vissa fall redan efter 6-12mån. Vi använder inte den massan längre alls.
Har dock inte sett att den tar humus och tungmetaller, men Ordet reducera kan ju betyda mycket. Fråga vad det är för massor i den så får dom förklara.
Har du något förslag på en bra/enkel pH-mätare.
 
Har för mig att Aquagruppen importerar den massan själva. Vi har tagit bort den då vi inte fått någon information från tillverkaren ang. Dom problem vi har stött på. Vad vi vet är att den inte tycker om humus, därför blev jag lite förvånad när dom skriver att den ska åtgärda just det. Vi såg att massan tvärdog redan efter någon månad, efter 1 år tog den inget järn längre. Men dom kanske har annan information, så jag ska inte förkasta den.
Du har ju väldigt lite humus så det kan nog fungera. Se till att ta prov efter bara. Vi hade fall där massan ”skapade” kalium på otjänliga nivåer.
 
V Vante skrev:
Har du något förslag på en bra/enkel pH-mätare.
Brukar fungera bra med billiga poolkit på ex. Biltema, Jula etc.
Akvariebutiker har bra också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Brukar fungera bra med billiga poolkit på ex. Biltema, Jula etc.
Akvariebutiker har bra också.
pH 7,8 efter 15min spolning i kökskran, luktar lite ägg/prutt.
M mogge_73 skrev:
Har du mätt pH-värdet?
Vattnet har förändrats lite men det är nog ändå samma förslag från min sida som förut.
Ett partikelfilter först (sandfilter) och en jonbytare (för järn, mangan och kalk) och sist ett pH-filter.
M mogge_73 skrev:
Har du mätt pH-värdet?
Vattnet har förändrats lite men det är nog ändå samma förslag från min sida som förut.
Ett partikelfilter först (sandfilter) och en jonbytare (för järn, mangan och kalk) och sist ett pH-filter.
 
Bra, då är det bara skippa ph-filter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.