Hej på er,

Jag har fått problem med min diskmaskin, en Cylinda DM42 som är runt 10 år gammal.

Vad som händer är att den inte sköljer efter den kört diskprogrammet. Istället står den och blinkar indikering för ”Fel på vattenintag” Det jag lagt märke till är att när den skall tömma efter diskprogrammet, inte verkar känna av vattennivån och sluta pumpa när den är tömd. Istället pumpar den till dess att den når en timeout på kanske 30-40 sekunder och sen stannar. Så gör den dessutom bara efter diskprogrammet, inte efter avsköljningen före diskprogrammet. När den pumpar ut avsköljningsvattnet stannar den så snart den är tömd, fyller direkt på med nytt vatten och börjar diska. Så felet visar sig bara efter utförd disk, inte efter avsköljning..

Vidare, om jag efter felmedelandet dyker upp, avbryter programmet och startar ett nytt, ställer sig maskinen direkt och börjar pumpa ut tills den avbryter efter de där 30-40 sekunderna. Sen händer inget annat att den varnar den för ”Fel på vattenintag”. Så gör den tills den får stått ett par timmar, efter det kan man starta ett nytt program.

Jag tror alltså problemet är att den inte känner av att den pumpat ut snarare än att den egentligen har problem med vattenintaget.. Och att felet är temperatur relaterat. Huvudmisstänkt är väl trycksensorn som sitter i avloppsbrunnen. Jag har haft loss och kikat så det är rent runt den samt att kontakterna inte är oxiderade. Allt ser bra ut.

Tror ni att jag är på rätt spår eller tänker jag galet? Någon som skruvat med de här maskinerna och råkat ut för liknande?

Vänligen,

/ Per
 
Hej

Tycker mig känna igen problemet. Jag hade ett igensatt filter vid maskinens vattenintag d.v.s. där den precis går in i maskinen. Fick Skruva loss slangens koppling och rengöra det lilla filtret , ca 10mm i diameter, som sitter inne i vattenintaget.

Kolla för säkerhets skull detta innan du går vidare

/Håkan
 
A
Är det rent inne i nivåkammaren?
 
electroluxaren skrev:
Är det rent inne i nivåkammaren?
Hej och tack för snabbt svar. Ja, det är helt rent och fint. Inte en tillstymmelse till gegga eller annat. Innan jag tog fram den och kikade bakifrån hade jag kört några tomma maskiner på intensivdisk. Även en sån där Finish platt plastburk med rengörning. Hade även loss sensorn och kikat och det var inget jox på den heller.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej

Tycker mig känna igen problemet. Jag hade ett igensatt filter vid maskinens vattenintag d.v.s. där den precis går in i maskinen. Fick Skruva loss slangens koppling och rengöra det lilla filtret , ca 10mm i diameter, som sitter inne i vattenintaget.

Kolla för säkerhets skull detta innan du går vidare

/Håkan
Hej och tack för snabbt svar. Skall kolla men är lite tveksam eftersom den fyller på som den skall när den är kall.. Men har du haft den på en sån maskin är det säkert ide att kolla.
 
A
K Keeefan skrev:
Hej och tack för snabbt svar. Ja, det är helt rent och fint. Inte en tillstymmelse till gegga eller annat. Innan jag tog fram den och kikade bakifrån hade jag kört några tomma maskiner på intensivdisk. Även en sån där Finish platt plastburk med rengörning. Hade även loss sensorn och kikat och det var inget jox på den heller.
Sensorn du menar väl den som sitter på baksidan av tåget?
 
electroluxaren skrev:
Sensorn du menar väl den som sitter på baksidan av tåget?
Ja, den med röd baksida som syns på bilden.
 
  • Komponent med röd baksida bakom gråa VVS-anslutningar och sladdar under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
det roliga är att enligt cylinda så har inte DM42 denna pressostat
men denna skall känna av vatten nivån såväl vid tömning som fyllning
omöjligt att (nästan) att på ett enkelt sätt verifiera funktionen eller ens se om den är ren inuti
någon här på forumet har bytt denna utan att felet har blivit avhjälpt,
man kan byta denna som felsökning och samtidigt spola varmvatten i hålet.
men hjälper inte detta så blir det troligen ett nytt kretskort
 
A
Om maskinen sitter på varmvatten kan inloppsventilen tjura då byter man den i den sitter även flödesgivaren
 
Hej igen och tac
electroluxaren skrev:
Om maskinen sitter på varmvatten kan inloppsventilen tjura då byter man den i den sitter även flödesgivaren
Hej igen och tack för ditt engagemang!

Det blir till att gräva fram maskinen och felsöka lite mer grundligt. Den har alltid gått på kallvatten men det känns som att kontrollera funktionen på inloppsventilen känns bäst att börja med. Borde vara enkelt att antingen mäta huruvida den får spänning när den skall öppna eller plocka loss den och spänningssätta den på arbetsbänken för att se hur den fungerar. Håbbe var ju också inne på ventilen, att det sitter ett filter som kan ha gått tätt.

Är bara lite fundersam över det faktum att den inte slutar pumpa (ut diskvattnet) när den är tom utan fortsätter ytterligare kanske 20 sekunder. Jag har inte reflekterat över den exakta sekvensen tidigare men visst sjutton borde den väl sluta när vattennivån sjunker under hålet in i kammaren där pressostaten sitter.. Eller kan man tänka sig att funktionen skall vara att den i det läget egentligen inte skall stänga av pumpen utan istället trigga inloppsventilen så att den börjar pumpa in rent vatten samtidigt som den pumpar ut det lilla som är kvar i brunnen.. Dvs att den på så sätt ordentligt sköljer ur det gamla smutsiga.. Fasen.. det kanske så det är tänkt.. Då kan det ju mycket väl vara inloppsventilen som spökar! Då stämmer det ju dessutom bättre med felkoden som indikerar ”fel på vattenintag”..
 
A
det är just det som talar emot ventilen att pumpen går längre än vad som behövs.
men det kan vara så att den är i en avhärdningsfas och då kan det bli så.
 
electroluxaren skrev:
det är just det som talar emot ventilen att pumpen går längre än vad som behövs.
men det kan vara så att den är i en avhärdningsfas och då kan det bli så.
Jo, det var så jag tänkte från början men sen slog det mej att pumpen kanske skall gå ett tjugotal sekunder efter det att vattennivån sjunkit under där pressostaten känner av att den är tom och att under den här tiden inloppsventilen skall öppna och släppa in nytt rent vatten (som direkt pumpas ut) så att allt det gamla smutsiga som hänger kvar i botten av pumphuset och utloppsslagen späds med rent och åker ut. På så sätt är det någorlunda rent vatten som sen rinner tillbaka in i maskinen när pumpen slutar.

Det märkliga är att den är så konsekvent i att inte fungera.. Vid första avspolningen innan själva diskprogrammet verkar allt funka precis som det skall. Det är bara efter diskningen, inför sköljningen som den inte släpper in något vatten och stannar. Avbryter jag programmet när den stannar och försöker starta ett nytt, exempelvis avspolning står bara avloppspumpen och snurrar en stund och sen stannar den. Låter jag den stå några timmar och kör avspolning går den som den skall..

Jaja, det blir till att ta fram den och försöka mäta lite.

Återigen tack för ditt engagemang!
 
A
Det kan inte vara så tokigt att det är täpt i ditt avlopp/vattenlås eller slanganslutnong?
 
electroluxaren skrev:
Det kan inte vara så tokigt att det är täpt i ditt avlopp/vattenlås eller slanganslutnong?
Nej, det var bland det första jag kollade. Hade isär rubbet och gjorde rent. Kände i slangen med en draglina och sen spolade ur den. Hade även isär vattelåset och kände igenom anslutningen där slangen från diskmaskinen sitter.
 
Nu verkar det som den gamle funkar som den skall igen! Var förbi skroten häromdan och där stod en DM41 som jag knyckte inloppsventilen från och satte in i helgen. Tre diskar har passerat utan problem..
Passade även på att plocka med elektroniken för eventuellt framtida bruk. (De här maskinerna har enligt reservdelslistan många delar gemensamt). När jag fick hem den såg jag att där var en komponent som exploderat, typ en effektregulator. Vad jag förstår så har inte den här modellen spolarmsväxlare så det är väl inte den som tagit livet av kortet utan något annat..
Frågan är om jag inte skall åka tillbaka och plocka med cirkulationspumpen också. Vet inte om de brukar kunna ge sig med tiden men när jag ändå är i skruvtagen så kan ju den lika gärna få en plats på hyllan i garaget.
Tack Elektroluxaren och ni andra för goda råd på vägen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.