Hej,
jag är i färd med att byta vattenmätarkonsol. De offerter som jag fått verkar föredra Beulco eller LK 583. Är dessa bra, och vad finns det mer på marknaden. Allt är förvisso bättre än vad jag har nu.
De egenskaper jag vill ha är:
* Lång livstid
* Enkelt att stänga av/sätta på vatten.

Vilka märken och typer av ventiler förordnar ni och varför?
 

Bästa svaret

Krilleman
Både Beulco är LK är "bättre" märken på marknaden.

Vatette har även dom släpp sin variant på konsol i olika utföranden:
https://www.vatette.se/produkter/vatette-vattenmatarkonsol/

Håller du dig till någon av dessa så blir det bra både med livslängd och enkelhet för vattenavstängning! (y)
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
LK avstängare har jag dålig erfarenhet av

när jag byggde huset 1981 så monterades LK-avstängare till vattenmätaren, 1995 skulle komunen byta vattenmätare då fick jag byta LK-avstängare för de var inte godkända (risk för vattenskada)
då monterades LK 581 istället
2018 skulle de byta mätare igen då var inte LK 580+581 inte godkända (risk för vattenskada)
bytades till Beulco som förhoppningsvis fortfarande godkända vid nästa mätarbyte

detta till en kostnad av ca 5000 kr
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Krilleman
T tergo skrev:
LK avstängare har jag dålig erfarenhet av

när jag byggde huset 1981 så monterades LK-avstängare till vattenmätaren, 1995 skulle komunen byta vattenmätare då fick jag byta LK-avstängare för de var inte godkända (risk för vattenskada)
då monterades LK 581 istället
2018 skulle de byta mätare igen då var inte LK 580+581 inte godkända (risk för vattenskada)
bytades till Beulco som förhoppningsvis fortfarande godkända vid nästa mätarbyte

detta till en kostnad av ca 5000 kr
Detta var innan dom vanliga kulventilerna började bli standard på VM-konsoler.

Nu mer har alla dessa och således är problemet borta på alla nya VM-konsoler.
 
Tack för svar, det låter lite som att det alltså inte spelar större roll vilken det blir, då de är likvärdiga i teknik, och båda är kända märken.
 
Jag föredra kulventiler med ett riktigt handtag!
Dom med två små vingar orkar inte ett barn eller en svagare person stänga utan att använda verktyg, särskilt om den inte motionerats på några år.
 
Krilleman
S
Ahlsell har ju sitt eget märke. Väldigt prisvärd dessutom. Har fungerat klockrent de gånger jag använt den.
 
Hej,

Jag har en helt ny och omonterad Beulco vattenmätarkonsol som blev över i vårt projekt (blev ett helt vattenmätarskåp med färdigmonterad konsol istället). Köpt på Rinkabyrör och säljs till ett bra pris, pm om intresse!

Mvh Andreas
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej,

Jag har en helt ny och omonterad Beulco vattenmätarkonsol som blev över i vårt projekt (blev ett helt vattenmätarskåp med färdigmonterad konsol istället). Köpt på Rinkabyrör och säljs för halva nypriset, pm om intresse!

Mvh Andreas
Denna är det:

https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-vattenmatarkoppel-190mm/
 
A
Ok,ska byta ut mina lk580 snart,blir osäker vilket koppel jag ska beställa! ser att det anges olika bygglängd ibland på totala måttet,nuvarande c/c mått mellan rör är 390mm,sett angivna mått på 370,400,435,450? vilken längd kan passa?
Bara nya lk-koppel anger 390mm som cc mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.