Att låta personerna byta uppgifter är väl inte konstigt? Har också varit med om att firma skickat olika personer från dag till dag. Jag skulle också skicka de långsammaste på jobb med löpande räkning om jag hade en firma.
 
Man vill ju inte bli överraskad när ett jobb som man tror tar 30 h faktureras med t.ex. 80 h.
Då går det ju att köra löpande, men med maxtak på timmarna.
T.ex. max 50 h. Om arbetet kräver mer timmar, så får man komma överens om löpande med nytt maxtak.
 
Simsgrodan, du har aldrig hållit på med jobbplanering eller hur?
 
E elmont skrev:
Simsgrodan, du har aldrig hållit på med jobbplanering eller hur?
Har visserligen också sett en hel del "byte-av-gubbe" men då handlar det uteslutande om kompetenser. Man har 10 gubbar men inte alla kan svetsa rostfritt osv. Kan tänka mig att det kan spela roll på stora jobb om man skickar långsamma eller inte så erfarna på tim-jobben men då ska det löna sig så bra att man lägger ner tid på att koordinera en extra gång för detta och det ska mycket till.
 
A
E elmont skrev:
Simsgrodan, du har aldrig hållit på med jobbplanering eller hur?

Man försöker ju ta rätt person till rätt uppgift, även om man har 30 stycken elmontörer betyder det inte att alla är lika snabba på alla arbetsmoment utan den individuella skickligheten och intresset varierar.

Så beroende på längd på uppdrag och svårighetsgrad bör man utan tvekan anpassa ven som gör vad, annars skjuter man ju företaget i foten. Sen måste man som arbetsledare eller företagsledare arbeta med att få alla medarbetare mer effektiva (jobba smartare, inte snabbare).
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R Rolle314 skrev:
Man vill ju inte bli överraskad när ett jobb som man tror tar 30 h faktureras med t.ex. 80 h.
Då går det ju att köra löpande, men med maxtak på timmarna.
T.ex. max 50 h. Om arbetet kräver mer timmar, så får man komma överens om löpande med nytt maxtak.
Om det tar mer än max-taket och man då kommer överens om nytt max-tak är det ju inget max-tak? Om ett jobb man trodde skulle ta 30h tar mer än 80h så är ju hantverkaren komplett inkompetent eller så har något riktigt oväntat dykt upp. En hantverkare med erfarenhet som ska jobba på timmar bör kunna ge en bra uppskattning i förväg och tipsa om vad som skulle kunna dyka upp som kan rendera 50h extra. I fallet ovan handlar det väl mest om jordfelsbrytaren då som man vid löpande arbete bör tipsa om att det KAN bli tal om felsökning av hela anläggningen och hur man ska hantera det då (snabb felsökning och koppla bort det felande på någon timme eller felsökning och avhjälpning på flera timmar)

Ett jobb är ju inte oändligt långt bara för att man tar det löpande, en uppskattning bör man kunna göra i alla fall.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om det tar mer än max-taket och man då kommer överens om nytt max-tak är det ju inget max-tak? Om ett jobb man trodde skulle ta 30h tar mer än 80h så är ju hantverkaren komplett inkompetent eller så har något riktigt oväntat dykt upp. En hantverkare med erfarenhet som ska jobba på timmar bör kunna ge en bra uppskattning i förväg och tipsa om vad som skulle kunna dyka upp som kan rendera 50h extra. I fallet ovan handlar det väl mest om jordfelsbrytaren då som man vid löpande arbete bör tipsa om att det KAN bli tal om felsökning av hela anläggningen och hur man ska hantera det då (snabb felsökning och koppla bort det felande på någon timme eller felsökning och avhjälpning på flera timmar)

Ett jobb är ju inte oändligt långt bara för att man tar det löpande, en uppskattning bör man kunna göra i alla fall.
Alternativet är att ha tät tidsrapportering.
Själv blir jag ganska irriterad om det har arbetats mycket mer än vad jag har budgeterat för. Vill inte bli överraskad.
Ett annat alternativ är att man köper 30 h. Om jobbet blir klart innan, så får man ha något annat arbete på lager, för att fylla ut timmarna. Fördelen med det är priset borde bli lägre, eftersom om hantverkaren lättare kan planera sin tid.
 
Smart..
En hantverkare på besök igår som skulle räkna på ett pris. Svårt att ge fast pris men skulle iaf ge mig ett ca pris då det berodde på kaklet som satt på gipsväggen som lätt går sönder när man börjar riva i det.

Fördelen här är att han kunde starta ev. redan nästa vecka, och då är barnen hemma på sommarlov och kan hålla koll på hur dom jobbar så det inte fuskas med timmarna.

Det jag gillade med den här killen var att han gjort ett fantastiskt jobb hos grannen (som rekommenderade denne), och även kom med lite idéer på hur jag bäst kunde få till dom nya spottarna under köksskåpet. saker jag inte ens tänkt på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E elmont skrev:
Simsgrodan, du har aldrig hållit på med jobbplanering eller hur?
Eh, jo ganska mycket. Nyfiken på varför du frågar. Har du ett svar som vi andra i tråden kan lära sig av vill jag gärna höra.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
I fallet ovan handlar det väl mest om jordfelsbrytaren då som man vid löpande arbete bör tipsa om att det KAN bli tal om felsökning av hela anläggningen och hur man ska hantera det då (snabb felsökning och koppla bort det felande på någon timme eller felsökning och avhjälpning på flera timmar)

Ett jobb är ju inte oändligt långt bara för att man tar det löpande, en uppskattning bör man kunna göra i alla fall.
Tomtom79: "I fallet ovan"?
Bara nyfiken vilket fall du syftar på om det gäller mig?
För dessvärre har jag ingen jordfelsbrytare i huset som går till köket.
I min värld, den må vara liten, så fungerar allt perfekt nu.
Vad skulle kunna hända när dom kopplar på ny induktionshäll (har glashäll idag) och en fläkt? Känns ganska riskfritt?

Om det inte är riskfritt så blir jag lite orolig för den första hantverkaren som inte hade någon elcert t ex. "Att byta häll är inga konstigheter och behövs inget cert när man kopplar på befintlig el som redan använts till samma sak" som han sa.
 
Blandade ihop ett par trådar där... Blir så ibland numera när trådarna i webläsaren bara fortsätter när man scrollar ner, man behöver inte klicka sig vidare till nästa sida i tråden och nästa tråd kommer under den man nyss läst. Var en som skulle göra en del jobb OCH montera jordfelsbrytare i inkommande central och då kan det ju bli lite problem om man aldrig haft JFB men har lite läckströmmar här och var i gamla grejor och något lite felkopplat men som funkar ändå (typ råkar använda jord istället för nolla och annat smått och gott man ser i gamla hempulade hus).
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Blir så ibland numera när trådarna i webläsaren bara fortsätter när man scrollar ner, man behöver inte klicka sig vidare till nästa sida i tråden och nästa tråd kommer under den man nyss läst.
Att det kommer en ny tråd kan man stänga av i inställningarna.
 
Ett sådant här litet jobb är ett utmärkt tillfälle att testa en ny hantverkare på löpande. Är du efter det nöjd har du en hantverkare du vågar låta göra större jobb på löpande.

Vi har totalrenoverat vår kåk från 1933. I princip allt är gjort: nytt vattenburet system, nya stammar, ny el, nytt tak, nytt badrum, dränering, ny skorsten, ny puts, m.m. Allt på löpande.

Vi hade tur med att "ärva" hantverkare av svärfar, så vi kunde känna oss trygga med dem. Något som är gemensamt för alla vi anlitat har varit att det är väldigt små firmor. I princip alla har sitt eget personnamn i firmanamnet. Det känns bra att det är samma person som skickar fakturan som har gjort jobbet. Jag vet inte om jag skulle vilja anlita en större firma på löpande. Jag litar på "mina" firmor för att jag vet vem det är som kommer och gör jobbet, och jag vet vad de går för rent hantverksmässigt. Med en större firma finns inte den tryggheten på samma sätt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att det kommer en ny tråd kan man stänga av i inställningarna.
Okey? Måste jag göra, jag irriterar mig på det också.
 
J Jockose skrev:
Om det inte är riskfritt så blir jag lite orolig för den första hantverkaren som inte hade någon elcert t ex. "Att byta häll är inga konstigheter och behövs inget cert när man kopplar på befintlig el som redan använts till samma sak" som han sa.
Det där låter inte så bra.

OM hällen sitter ansluten med kontakt. Och den nya skall sättas på samma ställe. Då behövs ingen behörig elfirma. Att dra ur en kontakt, och sätta i en annan får vem som helst göra.

Men skall anslutningen flyttas eller något åt det hållet, då behöver din kökshantverkare ta in en elfirma, om det skall vara lagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.