Dränerade och isolerade med isodrän 10 cm runt huset av certifierad firma. Är det rimligt att det ibland blir så här fuktigt på golv efter dränering? Måste säga att jag är besviken. Blir speciellt på detta stället och rummet bredvid.
 
  • Fuktigt källargolv och vägg med mögelskador efter dränering, tegelrör staplade längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villa1949 skrev:
Dränerade och isolerade med isodrän 10 cm runt huset av certifierad firma. Är det rimligt att det ibland blir så här fuktigt på golv efter dränering? Måste säga att jag är besviken. Blir speciellt på detta stället och rummet bredvid.
Fler bilder på rummet hade varit bra!
Är det bara vid ytterväggarna du har så fuktigt och är det runt om huset eller enstaka vägg?
 
Det är det rödmarkerande området som uppträder ibland. Bilden är tagen från dörröppningen in i rummet, så bilden visar i princip hela rummet. Ytterväggen är rakt fram. Till vänster och höger är andra rum så där är innerväggar. Det är i princip bara vid detta rum jag ser fukt på golvet. I allafall i denna omfattning. Syns lite i rummet till vänster från detta med.
 
  • Bild på ett rum med tydliga fuktskador på väggarna och ett rödmarkerat område med fukt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett möjlig förklaring kan vara att rörgenomföringen i väggen är otät.
 
Hur är markförhållandena?
Stod det vatten i grävdiket runt huset?
Hade det regnat mycket strax innan det grävdes å dränerades om?
Har det regnat mycket nu?
 
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
Det ser märkligt ut. Nu ska man förstås vara väldigt försiktig med att jämföra hus med varandra p g a olika markförhållanden, konstruktion, fuktskydd på vägg o s v, men jag dränerade själv en bit av vårt hus häromveckan och efter det har det knappt fuktat på vägg (krypgrund men 170 cm hög så den funkar som råkällare och snickeriverkstad).
 
Fast dränera kan ju betyda mycket.........exakt vad gjordes? Enbart skikt på väggarna hjälper ju föga om vattnet i backen står högt och övrig dränering ligger högt kanske eller ej är åtgärdad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mer eller mindre fukt än innan dräneringsarbetet?
Om det är sämre så skulle jag vara vansinig, oacceptabelt!
Om det är lika dåligt så skulle jag vara arg. Det kan finnas yttre omständigheter som försvårar.
Isodrain är ju inget fuktskydd. Om inte vattnet leds bort genom dräneringsdiket/rören så är det odugligt.
 
Dränerat; dvs lagt nya dräneringsrör under grundsula i gruslager som går bort till en ny dräneringsbrunn. Därifrån med självfall till kommunens anslutningspunkt.

Marken består mestadels av sand.

På väggen slipades det mesta av asfalten bort innan isolering med isodrän skivor, med list ovanför.

Det verkar inte vara blött vid gamla genomföringen i väggen till brunn. Så tror inte det är där..
 
  • Nydragen dräneringsrör under grundsula i gruslager med synlig isolering och asfaltsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eric Öbo
Needas Needas skrev:
Ett möjlig förklaring kan vara att rörgenomföringen i väggen är otät.
Tänkte också på det. När jag schaktade ur i hörnet av huset där vatteninträngningen var upptäckte jag dels en dagvattenbrunn (som förra ägaren lämpligt nog hade gömt och planterat marktäckare ovanpå..) och dels ett läckande rör som skulle gå in i brunnen från dagvattenavloppet på uppfarten. Det finns nog få dräneringar som klarar att ta hand om dels regnvatten från taket, dels regnvatten direkt på mark PLUS regnvatten från hela uppfarten.
 
Eric Öbo
V Villa1949 skrev:
Dränerat; dvs lagt nya dräneringsrör under grundsula i gruslager som går bort till en ny dräneringsbrunn. Därifrån med självfall till kommunens anslutningspunkt.

Marken består mestadels av sand.

På väggen slipades det mesta av asfalten bort innan isolering med isodrän skivor, med list ovanför.

Det verkar inte vara blött vid gamla genomföringen i väggen till brunn. Så tror inte det är där..
Och det är gjort efter konstens alla regler? Markduk runt dränrör, återfyllt med makadam etc etc?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur är markförhållandena?
Stod det vatten i grävdiket runt huset?
Hade det regnat mycket strax innan det grävdes å dränerades om?
Har det regnat mycket nu?
Det stod lite vatten i
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Och det är gjort efter konstens alla regler? Markduk runt dränrör, återfyllt med makadam etc etc?
som jag förstått det skall det vara gjort rätt. Markduk, och makadam runt röret i botten sv schaktet. Sen återfyllt med befintliga massor ovanpå det.
 
Röret kanske ligger för högt ändå? Det ser ändå ut som ett äldre hus och även om jag inte är nån dräneringsexpert så tror jag man får tänka olika med tanke på hur grunderna skiljer ganska markant. Ett nyare hus med markisolering och annat under grunden kanske man kan ha rören ytligare medans ett äldre hus som i princip göts på backen kanske kräver lite djupare rör.
 
Eric Öbo
S Stefan1972 skrev:
Röret kanske ligger för högt ändå? Det ser ändå ut som ett äldre hus och även om jag inte är nån dräneringsexpert så tror jag man får tänka olika med tanke på hur grunderna skiljer ganska markant. Ett nyare hus med markisolering och annat under grunden kanske man kan ha rören ytligare medans ett äldre hus som i princip göts på backen kanske kräver lite djupare rör.
Det skulle väl entreprenadfirman som gjorde dräneringen tagit höjd (djup?) för i sådana fall?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det skulle väl entreprenadfirman som gjorde dräneringen tagit höjd (djup?) för i sådana fall?
Ja om dom begriper nåt ja...........finns många billiga firmor som inte alls vet vad de gör utan har sett på när andra gjort det på youtube bara och sen sätter de igång att dränera för fullt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.