Jag var och kollade på en Zeta P2 i dag. Deras demonterbara fogplattor skulle passa väldigt bra till en del grejer jag gör. Någon som har en sån maskin och har erfarenhet av fogplattorna nedan?
Har Domino och vanlig kexmasin sedan tidigare men det är just Lamellos förbindningar som jag tycker verkar intressanta.

Startkit för Clamex P-14 med demonterbara fogplattor, borrjigg och nyckel för möbelsnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Zeta P2 maskin för demonterbara fogplattor, intressant för användning med Lamello-förbindningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tittat på ten minute workshop på utube?
Han han har en sån och resonerar kring fördelarna.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Hej
Har en sådan maskin mycket trevlig och användbar.

Den enda "plumpen" i protokollet är att lamellos förbindningsbeslag är dyra att köpa
importören håller upp priserna lite väl mycket.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack Sweden! Har du testat plattan som skruvas?
 
Hej
Jag tänkte med att plattorna skulle skruvas fast i spåret som maskinen fräst eftersom det fanns skruvhål i plattorna.

Tanken med lamello z-as plattor är att dom ska vara något ställbara om du tex inte fått infräsningarna exakt i linje med varandra.

Så plattorna behöver ej skruvas är svaret jag fått från importören.

Om du däremot tittar på en traditionell lamello kexmaskin så finns det en platta med monteringsbeslag som har samma funktion som ska skruvas fast i arbetsstycket.

Men då måste du fräsa två klingtjocklekar bredvid varandra eller köpa en tjockare klinga.

När jag köpte min maskin så var en lamello z med diamantklinga billigare än den med Hm-klinga på theofils hemmsida lite lustigt men trevligt.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.