Nej plattorna kan inte röra på sig och det finns inget smidigt sätt, alla är jobbiga.
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ser många rekommendera spackel, finns det ingen risk för rörelse mellan plattorna så att man istället senare irriterar sig på en spricka i spacklet?
(Som kommer se betydligt mer fel ut än nuvarande avsiktliga skarv)
Som Witten sa - nej det gör det inte. Dessa "plattor" är bara ~45 mm tjocka, på dem är det gjutet 170-200 mm homogen betong.

Tilläggas ska kanske göras att det är inte ovanligt att kunder har önskemål om att de ska fyllas redan från byggnation, vilket brukar göra dem i princip osynliga efter målning. Men som redan konstaterats flera gånger så är det väldig skillnad på att fylla i en bebodd, inflyttad lägenhet och ett bygge som redan är helt fullt med damm, skit och kvarts.
 
  • Gilla
Noodlesoupchan och 1 till
  • Laddar…
AXS
Sätt HUNTONIT på hela taket. ;)
 
W witten skrev:
Är väl underbart att varje dag få se att man har plattbärlag och inte håldäck!
Detta är ju ett uppenbart hdf bjälklag
 
Hmmm... hur tänker du då?
 
Skarapar man inte bara bort färgen eller den sprutade grängningen och fyller med spackel?
Är man bra på att spackla så behöver det inte bli mycket slipdamm. Finns hyrslipar man kopplar dammsugaren till. Så målar man hela taket med grov struktur ett par varv.
 
M Mattias_Eson skrev:
Detta är ju ett uppenbart hdf bjälklag
Det är uppenbart filigran. Du kanske blandade ihop dem?
 
Tack för alla svar!

Vi funderar fortfarande på hur vi ska göra... för att der verkar som de flesta av er tror att det blir bara en massa jobb utan att ge bra resultat. :(

Men jag tror nog inte att jag kommer att bli van vid det som @Rickard.ag föreslog, eftersom jag bodde 4 år i en hyreslägenhet med sådant tak & störde mig alltid på skarvarna. Det drog ner på mysfaktorn & kändes som att man bodde i en fabrik. Det känns lite snopet att köpa eget och fortfarande behöva störa mig på det. Men men! får väl vara försiktig med nästa köp och välja en äldre byggnad istället...

Jag ska tänka mer på @Nils82 idé om att ha lister, eller nån slags fejktak (@AXS). Kanske an nån fin list kan passa ihop med taklisterna jag lägga till...? :thinking:

Vi hade tänkt låta proffs göra jobbet dock, så det var aldrig tal om att vi skulle göra det själv... Vi är inte tillräckligt duktiga.:oops: & det finns lite andra saker vi vill ändra på i lägenheten från kosmetiska grejer som att tag bort befintliga ekfärgade golvlister till stora projekt som att slå ner köksväggen och få köket att bli 'open plan'. Detta är bara början, men jag trode att det skulle vara lätt att fixa skarvarna först :sweat:
 
Skarvarna är ju egentligen inte svåra att åtgärda. Problemet är bara att det skitar ner väldigt mycket när man ska spackla och slipa där. Personligen så har jag svårt för slipdamm som tränger ner överallt även om man tycker man har plastat in allt. Men stör du/ni er så mycket på det då tycker jag ni ska ta dit en firma som spacklar, slipar och målar taken. Var dock beredd på att det kommer damma utav satan och se till att flytta ut allt i varje rum när det hålls på där. Det är väl det här som gör att folk avråder er. De vet vilket helvete det är med slipdamm som tränger in överallt.

Men låter ni hantverkarna ta ett rum i taget så kan det gå att leva bland det. Skulle jag gjort ett sådant här jobb så hade jag bokat en resa utomlands när hantverkarna ska fixa det. Under tiden låtit en flyttfirma stuva undan allt från lägenheten någon annanstans. Sen ringt en städfirma som städat klart lägenheten innan hemkomst och sedan sett till att flyttfirman flyttat tillbaka allt när städningen är klar.

Ett sådant här jobb är rätt enkelt att göra innan man flyttat in i lägenheten men ett helvete att göra då man redan flyttat in.:D
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tror ej det nämnts men en annan möjlighet är att sätta någon form av innertak/takpanel. Sänker takhöjden något och rätt "dyrt" och "omfattande" men störs man nog mycket kan det kanske vara ett alternativ.
 
Ett udda alternativ är att sätta lister i något typ av mönster i alla tak. Då kan ni limma dom och montering går snabbt.
 
  • Gilla
Noodlesoupchan
  • Laddar…
Borde inte 6 mm renoveringsgips som man limmar mot taket lösa problemet?
 
Drivisen Drivisen skrev:
Borde inte 6 mm renoveringsgips som man limmar mot taket lösa problemet?
Men då får du fortfarande problemet att du måste spackla och slipa en massa. Blir mindre jobb och betydligt billigare att bara spackla de befintliga skarvarna. Med gips på alla tak blir det oändligt mycket skarvar att spackla och slipa om än mindre sådana...
 
F FRS05 skrev:
Skarvarna är ju egentligen inte svåra att åtgärda. Problemet är bara att det skitar ner väldigt mycket när man ska spackla och slipa där. Personligen så har jag svårt för slipdamm som tränger ner överallt även om man tycker man har plastat in allt. Men stör du/ni er så mycket på det då tycker jag ni ska ta dit en firma som spacklar, slipar och målar taken. Var dock beredd på att det kommer damma utav satan och se till att flytta ut allt i varje rum när det hålls på där. Det är väl det här som gör att folk avråder er. De vet vilket helvete det är med slipdamm som tränger in överallt.

Men låter ni hantverkarna ta ett rum i taget så kan det gå att leva bland det. Skulle jag gjort ett sådant här jobb så hade jag bokat en resa utomlands när hantverkarna ska fixa det. Under tiden låtit en flyttfirma stuva undan allt från lägenheten någon annanstans. Sen ringt en städfirma som städat klart lägenheten innan hemkomst och sedan sett till att flyttfirman flyttat tillbaka allt när städningen är klar.

Ett sådant här jobb är rätt enkelt att göra innan man flyttat in i lägenheten men ett helvete att göra då man redan flyttat in.:D
Blir svårt att spackla om taken är grängade.....om man nu inte ger sig på och bredspacklar hela skiten förstås.
 
N Nils82 skrev:
Blir svårt att spackla om taken är grängade.....om man nu inte ger sig på och bredspacklar hela skiten förstås.
Jag har bredspacklat ett grängat/sprutspcklat tak i ett mycket litet rum. Inte ens i ett litet rum är det något jag rekommenderar... :thumbdown::(:cry::poop:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.