Jag skulle vilja ha lite mer tips o fix för att bevara, renovera, fixa till i något äldre byggnader utan att behöva riva ut allt och köpa nytt. Förutsättningarna med äldre befintligt material skiljer sig rejält till dagens. Hur får man ihop det?
 
Jag skulle gärna se en sektion med grundläggande byggnadsfysik, där en kapitelindelning t.ex. skulle kunna vara:

-Konstruktion
-Fukt i luft och material
-Installationsteknik
-Materiallära
-Inomhusmiljö

Det är ju i princip hela byggnadsingenjörsprogrammet på 4 rader, men det kan trots det kanske ge en nyanserad bild över varför hus är byggda som de är och hur det var tänkt att de skulle fungera när de väl byggdes.

Kanske också någon litteraturhänvisning till bra böcker inom ämnet.
 
Betygsättning av trådar.

Om jag vill bygga en altan eller renovera ett badrum hade det varit väldigt bra att kunna sortera ut de högst rankade trådarna i varje underforum för de innehåller förmodligen mest matnyttig information. Det går absolut att använda sökfunktionen men ibland dyker det upp frågeställningar här som man inte kommer på att söka efter. Har ett flertal medlemmar gett den tråden högt betyg är det lättare att ta del av informationen även om tråden till slut hamnar långt bak i forumet.
 
Jag skulle vilja läsa om solceller och eventuellt batterier som kan lagra energin inställer för att överskott säljs.
 
Detta forum är guld värt! Inför och under varje projekt är jag här inne på forumet för att lära och få inspiration; Hur har andra gjort? Hur kan man göra? Hur ska man inte göra osv?
Därför tycker jag ni ska fortsätta "gräva där ni står". Utveckla eran styrka ytterligare och fokusera på forumet.

Det som kan bli bättre:
* Sökbarheten (metadata, sökord mm)
* Betygsättning av trådar och inlägg. Vilka är mest givande osv osv
* Att se alla bilder i en tråd utan att klicka igenom alla inlägg...tänker framför allt på inspirationstrådar/projekttrådar
* Fler underkategorier
* Att kunna zooma in och ut i formumtrådar för att se helheten

Men framför allt fortsätt allt bra arbete!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 12 häcksaxar och nu tänkte jag att vi tävlar vi ut dem alla bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:


Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 12 stycken häcksaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den häcksax som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Häcksaxarna vi tävlar ut är alltså:

Ryobi RHT1851R20F
Stihl HSA 56
Bosh AdvancedGrassCut 36
Ryobi RHT36C61R15S
Dewalt DCM56P1
Black & Decker GTC18502PC
Husqvarna 115iHD45
Biltema CHT 36
Bosch AHS 70-34
Bosch AHS 45-16
Bosch EasyHedgeCut 12-35
Biltema CPH 36

Läs mer om häcksaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 29/8.

Lycka till!
Hej!
Hittar jätte många bra inlägg här som rätar ut många av mina frågetecken!
Tänkte med tanke på dessa fina häcksaxar, något inlägg på hur träd och buskar påverkar tak och väggar.
Olika material, påverkas väl olika också. Hur långt ifrån de bör stå for att tex. färgen ska hålla sålänge som möjligt...
Har en ek som hänger över taket, det blir mossa på taket.
Ursäkta ett långt svar, har inte hittat detta någon stans.
Tips på försköning av vattentunnor ligger kanske väl tiden?
Håller tummarna!
 
Återbesök ett år efter tidigare reportage för att se hur det blev i slutändan?
 
AXS
Jag har ett till förslag. Byggahus-gänget besöker personerna med de mest lästa/intressanta projekten.

Kan vara spännande att få se projekten ur en annan synvinkel. Kanske möjlighet för medlemmar att skicka in frågor innan.
 
Eftersom många (de flesta?) byggprojekt spränger budgeten vore det intressant om ni kunde skriva om hur man budgeterar på ett realistiskt sätt, vad man ska tänka på under bygget för att kostnaderna inte ska skena osv. Gärna också med en tråd där vi kan ge varandra tips om bra sätt att bygga ekonomiskt och gärna hållbart.

I det sammanhanget skulle jag också gärna se ett budgetverktyg på hemsidan som man kan nyttja. I det kunde man ha med de vanliga utgifterna för nybyggen, tillbyggnader och renovering. Idealt skulle man också kunna kalkylera timmar med genomsnittspris för vanliga åtgärder. Vertyget skulle också gärna få innehålla de "tråkiga" poster som man lätt glömmer, som KA, bygglov, färdigställandeförsäkring etc.
 
1. Bygg din egen walk in closet (vi förvandlade t ex garaget!)
2. Installera en värmande braskamin och sänk uppvärmningskostnaderna
3. Gjut egna krukor i betong
4. Så tänker landskapsarkitekten "inred din trädgård med finess"
5. Flytta ihop, så funkar sambolagen
6. Jämförelse gasspis kontra induktionshäll. Vad ska man välja och varför?
7. Bygg ett praktiskt cykelförråd
8. Skapa en pergola att trivas i
9. Reportage från annorlunda hem med spännande inredningstyper
10. När krävs bygglov och inte?
11. Renovera dina gamla fönster så håller de i många år till
12. Klipp häckfigurer som på Liseberg! :rofl:(y)

Hoppas på den bästa assistenten till min häck här hemma! :love:
 
  • Gilla
Tess1
  • Laddar…
1. Guide för att bygga en egen garderob med skjutdörrar.
2. Parkslide-utrotning
3. Tips för att få det svalt hemma under sommaren.
4. Smart förvaring i små smårum
5. Test av olika innerdörrar
6. Reportage om eternittak och hur olika personer gjort som behållt/ersatt det
7. Guide för att bygga tvättstuga/smarta lösningar
 
  • Gilla
Tess1
  • Laddar…
Älskar kunskapen som är samlad på ett och samma ställe, allt man behöver veta är oftast bara en sökning bort.

Det jag skulle vilja att ni testade var olika alternativ för att bygga ett bra wifinätverk utan att det ska behöva kosta skjortan. (Anser mig själv som skapligt duktig på tekniska prylar men har misslyckats med att få rätt på mitt mesh-nätverk)

Jag skulle vilja ha en guide för hur man ska sköta sin gräsmatta på enklaste vis. En guide som kan passa för dom flesta, för att få en så fin gräsmatta som möjligt. Allt från vertikalskärning, klipphöjd och gödsling.
Typ en allround-guide, inte för att få en golfgreen med 5h arbetstid per dag. I testet så kan ni slänga in lite tips på gödselspridare, vattenspridare och när det är dags att gödsla (årstid)

Tack för ett förträffligt forum och era grymma tester
 
Redigerat:
  • Gilla
Tess1
  • Laddar…
Jag har några idéer på vad som skulle kunna göras.

En sak som driver mig tokig är att man inte kan filtrera på en persons inlägg i en tråd. Ofta söker jag TS svar i tråden men där är 400 inlägg vilket slutar i att jag get upp! Så om man åtminstone kunde filtrera på TS inlägg så hade jag hoppat av glädje.

En annan sak jag tyckt vore trevligt vore mer strukturerade projekt-bildsamlingar. (Se Sweclockers projekthörn för inspiration). Med detta skulle jag vilja kunna filtrera på kategori/sökord som tex möbelbygge.

Något jag gärna ser mer av är era videos som ni gjort i tillsammans med Daniel. Titta senast ikväll där han visar hur man använder en hyvel. (Förstår dock att kostnaden här kan vara hög i jämförelse till inkomst)

Även en avdelning för GDS saker. Ni skriver mycket bra om hur man gör saker men känns som de försvinner i glömska då man inte kan navigera sig till dom via någon sida på siten.

Och något ni måste fortsätta med är sådana här tester. Hade det inte varit för detta tester så hade jag gått och köpt någon fancy Bosch Blå till våren när det är dags för en häckasax till huset. Istället för nöja mig med en billigare ryobi där jag dessutom har massor av batteriet till :)
 
Då var tävlingen avslutad.

Jag behöver helgen på mig för att fundera på bidragen och utse vinnaren. Återkommer!
 
  • Gilla
trojlee och 7 till
  • Laddar…
Alltså, tusen tack för alla fina idéer! Jag har läst, begrundat och utsett de här vinnarna av respektive häcksax:

Vinnande inlägg nr, medlemsnamn, häcksax man vinner

# 47 Phastey - Ryobi RHT1851R20F

# 4 Swe.jocke - Stihl HSA 56

# 54 Annela - Bosch AdvancedHedgeCut 36

# 6 Johannes Carlsson - Ryobi RHT36C61R15S

# 20 Tveksamt - Dewalt DCM563P1

# 16 Hemmagubben - Black & Decker GTC18502PC

# 18 b8q - Husqvarna 115iHD45

# 12 Kajalena - Biltema CHT 36

#13 Snabelabel8 - Bosch AHS 70-34

#26 Alfons3301 - Bosch AHS 45-16

#35 Fadai - Bosch EasyHedgeCut 12-35

#57 ACID_KING - Biltema CPH 36

Annelie Hultberg ansvarar för att skicka ut vinsterna. Se till att du har uppgett rätt adress och mobilnummer i din profil.
 
  • Gilla
ACID_KING och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.